Nem sok híja volt, hogy a jemeni fővárosban, Szanaában feladott nyomtatókba rejtett robbanószerkezetek eljussanak a címzett két chicagói zsinagógához vagy még útközben felrobbanjanak. De egy szaúdi hírszerzési tipp révén megtalálták a gyilkos eszközöket, amelyek két eltérő úton haladtak céljuk felé. Az egyik Szanaából a Qatar Airways utasszállító gépén Dohában kötött ki, majd egy másik utasszállítón Dubaiba került, ahol a FedEx amerikai csomagküldő vállalat tehergépén várta a chicagói indulást, amikor a helyi rendőrség rábukkant a szerkezetre. A másik a szintén amerikai szállítmányozó, az UPS csomagjaként elrepült Dubaiba, aztán Kölnbe, majd pedig a Nottingham melletti East Midlands repülőtérre, ahol a brit hatóságok találták meg.

Fedex gép Kölnben
AP/ Martin Meissner
A merényletkísérletek újabb pánikot okoztak a légi közlekedésben, hiszen a robbanószerkezeteket több ellenőrzési ponton sem vették észre. Szanaában megerősítették a biztonságot, az amerikai hatóságok átvizsgálták a Jemenből érkezett poggyászokat, egy Dubaiból New Yorkba tartó utasszállítót pedig harci gépek kísértek el. London, Párizs és Berlin betiltotta a Jemenből légi útra feladott áruk fogadását. A dubai rendőrség közölte, hogy a nyomtatóban találtak egy telefonos sim-kártyát is, amely össze volt kötve a robbanóanyaggal. A szaúdi füles egyébként az után jutott el a német biztonságiakhoz, hogy a gép már felszállt a szigetország felé. Lapzártánkig egy jemeni egyetemistát tartóztattak le, akit aztán hamar el is engedtek, mert kiderült, az ő lopott igazolványával adták fel a csomagokat.
Az akció az al-Káida terrorszervezet új módszerére utal. Alacsony költséggel, kevés kommunikációval, kis szervezéssel, de nagy hatásfokkal merényletet végrehajtani, olyan szerkezettel, amely könnyen átjut a biztonsági ellenőrzéseken. Most is igen veszélyes, de nehezen kiszűrhető robbanóanyagot – pentaeritrit–tetranitrátot (PETN) – használtak, amilyennel tavaly karácsonykor a Northwest Airlines amerikai légitársaság Detroitba tartó gépét akarta a levegőbe röpíteni egy nigériai férfi.
A PETN az Oszama bin Laden által létrehozott terrorhálózat szaúdi és jemeni ágainak tavalyi egyesüléséből létrejött al-Káida az Arab-félszigeten (AQAP) nevű szervezet kedvenc eszköze. A bombakészítő feltehetően nagyon hozzáértő – a titkosszolgálatok szerint a húszas éveiben járó szaúdi Ibrahim Haszan al-Aszri – lehet. A szaúdi hatóságok által keresett terrorista bátyja tavaly öngyilkos merénylettel akarta eltenni láb alól a rijádi terrorellenes harc vezérét – ő meghalt, de a célszemély megúszta. Az AQAP valószínűleg bosszút akar állni azért, hogy amerikai robotrepülők rendszeresen támadják jemeni állásaikat, amit Washington a jemeni kormány szerint nem akar elismerni. A mostani merényletkísérletet lapzártánkig senki sem vállalta, a tavaly karácsonyiért az AQAP jelentkezett, amely az al-Káida jelenleg legaktívabb és legelszántabb szervezete.
Barack Obama amerikai elnök telefonon köszönte meg Abdullah szaúdi királynak a segítséget. Úgy tűnik, a szaúdiak a saját terrorellenes harcuk során beépültek a jemeni sejtekbe, ami létfontosságú volt a mostani akciók meghiúsításában. A nyugati és a szaúdi hírszerző szolgálatok szorosan együttműködnek, amióta külföldi szakértők segítettek felszámolni az al-Káida szaúdi csoportjait, amelyek 2003–2006 között véres robbantásokat hajtottak végre a királyságban.
A szaúdi titkosszolgálatok emberei bejutottak az al-Káidát védő szélsőséges jemeni törzsek belső köreibe is. Rijád számára létkérdés a déli fenyegetés kezelése, hiszen a jemeni al-Káida célja a szaúdi uralkodócsalád hatalmának megdöntése. Számos szaúdi dzsihádista (szent harcos) Jemenbe szökött az 1500 kilométer hosszú, nehezen ellenőrizhető határon át. Rijád állítólag még Washingtonnál is nagyobb összeggel, évi 300 millió dollárral támogatja Ali Abdullah Szaleh jemeni elnök terrorizmusellenes harcát. Szaúd-Arábia tavaly több milliárd dolláros szerződést kötött az EADS európai hadiipari céggel egy csúcstechnológiájú biztonsági kerítés építéséről a jemeni határon.
Ettől még nem nyugszanak meg Nyugaton a terrorelhárító szervek. Egy hónapon belül a mostani már a második komoly fenyegetés volt: október elején az derült ki, hogy Németországból Pakisztánba utazott és ott kiképzett szélsőségesek akarnak visszatérni, és a 2008-as mumbaihoz hasonló, lövöldözős vérengzést terveznek végrehajtani. Az október eleji és végi akciók jellege eltért azonban egymástól, és ez megosztja a biztonsági szakértőket, egyúttal bonyolulttá és nehézzé teszi a válaszokat is.
Az al-Káida nem hátrált meg, jemeni és szomáliai hálózatai egyre veszélyesebbek – véli Bruce Hoffman, a washingtoni Georgetown Egyetem szakértője. A vele egyetértő Fawaz Gerges londoni kutató szerint az AQAP vezetése – köztük az USA-ban született és Jemenben bujkáló főideológus, Anvar al-Avlaki – megedződött, hévben és szakértelemben pedig felnőtt az USA elleni 2001. szeptember 11-ei támadást eltervező és kivitelező korábbi nemzedékhez. Másképp vélekedik Marc Sageman veterán amerikai biztonságpolitikai kutató, aki szerint az al-Káida híján van tapasztalt vezetőknek, ezért a dzsihádhoz pusztán idealizmusból csatlakozó zöldfülűekkel kénytelen beérni. Példaként hozta fel az október eleji esetet: a Németországból még tavaly útnak indult tizenegy radikálisból csak nyolc jutott el Pakisztánba, kettőt ott megöltek, a többieket letartóztatták, vagy eltűntek. Szakértők szerint a kezdő harcosok puhányak, nem bírják a nélkülözést és a kemény kiképzést, a dzsihád álomvilágában élnek.
Nyugaton azonban már egyetlen merényletkísérlet is félelmet kelt, a mostaniak pedig arra irányították a figyelmet, hogy a légi utasközlekedésben érvényes rendkívül szigorú biztonsági szabályok nem vonatkoznak a teherforgalomra. Az utóbbi általában csak röntgent használ, az egészségügyből ismert és érzékenyebb komputertomográfot nem. A teherszállítmányozó cégek elérték, hogy például a tengeren szállított konténerek 2012-től tervezett teljes átvilágítását elhalasszák. A költségek ugyanis csillagászatiak, és szerintük eleve lehetetlen mindent alaposan átvizsgálni. A logisztika általában egy áru értékének 10, de akár a 15 százalékát is felemészti. A terrorfenyegetés hatására a költségek tovább nőhetnek, és nem kizárt – állította Nicole Geerkens, az Európai Logisztikai Társaság vezetője –, hogy mindez hatással lesz a globalizációra, például a termelés hazatelepítése révén.
KERESZTES IMRE