A magasabb útdíj bevétel a cseh gazdaság beindult növekedésének, illetve az új autópálya szakaszok megnyitásának következménye. A néhány hónapja üzembe helyezett prágai körgyűrűn például naponta átlagban egymillió korona útdíjat szednek be.
Csehországban négy éve vezették be az elektronikus útdíjat, azóta az állam bevételei összesen 23,8 milliárd koronára rúgnak. Az elektronikus útdíjrendszert a Kapsch társaság építette, s a költségek 18 milliárd korona körül voltak. Az összeg utolsó részletét tavaly fizette ki a cseh kormány a konszernnek.
"A válság lassan mögöttünk van. A teherszállítás kezd magához térni, s növekedni. Az eredményt bizonyára az is befolyásolta, hogy 2010 januárja óta a 3,5 tonnás kocsiknak is fizetniük kell" - nyilatkozta Martin Felix, a CESMAD Bohemia, a fuvarozókat tömörítő szövetség szóvivője.
Az idén az elektronikus útdíj, amelyet a 3,5 tonnánál nagyobb teherkocsik fizetnek, mintegy 25 százalékkal megemelkedett. 2007 óta ez az első árváltozás. Martin Felix szerint a kisebb teherkocsik a bevételek tíz százalékát adják, a többi a kamionokra esik.
A cseh közlekedési tárca azzal számol, hogy az idei bevételek elérhetik a 8 milliárd koronát, 2012-ben pedig a 9,1 milliárd koronát.
Ugyanakkor nem minden működik úgy, ahogy azt a hatóságok szeretnék. Komoly problémák vannak például a külföldi kamionsofőrökkel, akik fizetés nélkül próbálják meg használni a cseh utakat. A rájuk kirótt több mint 70 millió koronás büntetésnek csak 40 százalékát sikerült behajtani.
"A jelenlegi szabályozás szerint külföldön nincs lehetőségünk behajtani a kirótt büntetést" - magyarázta a helyzetet Jirí Barták, a vámigazgatóság szóvivője. Vít Bárta, cseh közlekedési miniszter jelezte: a közeljövőben olyan intézkedéseket terveznek, amelyek változtatnak a helyzeten. Azt is mérlegelik, hogy bizonyos szabálysértés esetén a hatóságoknak joguk lesz leállítani és visszatartani a külföldi kamiont egészen a bírság megfizetéséig.
Csehországban a fizetős útvonalak hossza meghaladja az 1300 kilométert, autópályákról, valamint gyorsforgalmi és első osztályú utakról van szó. Az utóbbiak hossza mintegy 180 kilométer.
Rekordnagyságú útdíj-bevétel Csehországban
Rekordnagyságú összeget, 6,57 milliárd korona útdíjat szedtek be tavaly Csehországban. Ez egymilliárd koronával nagyobb összeg, mint 2009-ben - közölték kedden Prágában.

A svéd modell újratöltve: börtönbe kerülhet az is, aki az OnlyFans oldalain ad pénzt szexuális tartalmakért
Nagy Márton testvéréhez köthető tőkealap finanszírozza a Hajógyári-sziget szórakoztató-központtá válását
Az ukránok szerint „nem felelnek meg a valóságnak” azok az állítások, hogy elutasították a nyomozást Sebestyén József ügyében
Ukrajnában mostantól kötelező lesz testkamerát használniuk a toborzóknak
Fleck Zoltán a HVG-nek: Pont az utcai erőszakot szeretném megelőzni – Fülke
Putyin elmondta, melyik országban találkozna Trumppal
Az orosz és az amerikai elnök várhatóan a jövő héten tárgyal egymással.
Csak addig ért el sok embert a Harcosok Órája, amíg fizetett hirdetésben tolták
Németh Balázs Fidesz frakció szóvivő új műsora első hetén nagyon magas nézettséget ért el, azonban úgy tűnik, csak azért, mert fizettek érte.
Para-Kovács Imre: A Mészáros-féle magánszavanna rejtett, de messzire vezető olvasata
HVG Top 50: Gigantikus árbevétel-visszaesés az MVM-nél, a legnagyobb ugrás egy eddig ismeretlen cégé
A magyar gazdaságban is az autóipar volt a legfőbb vesztese a tavalyi évnek.