szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Rekordnagyságú összeget, 6,57 milliárd korona útdíjat szedtek be tavaly Csehországban. Ez egymilliárd koronával nagyobb összeg, mint 2009-ben - közölték kedden Prágában.

A magasabb útdíj bevétel a cseh gazdaság beindult növekedésének, illetve az új autópálya szakaszok megnyitásának következménye. A néhány hónapja üzembe helyezett prágai körgyűrűn például naponta átlagban egymillió korona útdíjat szednek be.
   
Csehországban négy éve vezették be az elektronikus útdíjat, azóta az állam bevételei összesen 23,8 milliárd koronára rúgnak. Az elektronikus útdíjrendszert a Kapsch társaság építette, s a költségek 18 milliárd korona körül voltak. Az összeg utolsó részletét tavaly fizette ki a cseh kormány a konszernnek.
   
"A válság lassan mögöttünk van. A teherszállítás kezd magához térni, s növekedni. Az eredményt bizonyára az is befolyásolta, hogy 2010 januárja óta a 3,5 tonnás kocsiknak is fizetniük kell" - nyilatkozta Martin Felix, a CESMAD Bohemia, a fuvarozókat tömörítő szövetség szóvivője.
   
Az idén az elektronikus útdíj, amelyet a 3,5 tonnánál nagyobb teherkocsik fizetnek, mintegy 25 százalékkal megemelkedett. 2007 óta ez az első árváltozás. Martin Felix szerint a kisebb teherkocsik a bevételek tíz százalékát adják, a többi a kamionokra esik.
   
A cseh közlekedési tárca azzal számol, hogy az idei bevételek elérhetik a 8 milliárd koronát, 2012-ben pedig a 9,1 milliárd koronát.
   
Ugyanakkor nem minden működik úgy, ahogy azt a hatóságok szeretnék. Komoly problémák vannak például a külföldi kamionsofőrökkel, akik fizetés nélkül próbálják meg használni a cseh utakat. A rájuk kirótt több mint 70 millió koronás büntetésnek csak 40 százalékát sikerült behajtani.
   
"A jelenlegi szabályozás szerint külföldön nincs lehetőségünk behajtani a kirótt büntetést" - magyarázta a helyzetet Jirí Barták, a vámigazgatóság szóvivője. Vít Bárta, cseh közlekedési miniszter jelezte: a közeljövőben olyan intézkedéseket terveznek, amelyek változtatnak a helyzeten. Azt is mérlegelik, hogy bizonyos szabálysértés esetén a hatóságoknak joguk lesz leállítani és visszatartani a külföldi kamiont egészen a bírság megfizetéséig.
   
Csehországban a fizetős útvonalak hossza meghaladja az 1300 kilométert, autópályákról, valamint gyorsforgalmi és első osztályú utakról van szó. Az utóbbiak hossza mintegy 180 kilométer.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!