szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Búvárok vasárnap két újabb holttestet találtak a pénteken szerencsétlenül járt Costa Concordia luxushajón.

A hajó farrészében, egy kabinban bukkantak a két idősebb, mentőmellényt viselő férfire. Ezzel ötre emelkedett a toszkán partoknál sziklának ütközött és felborult hajó halálos áldozatainak száma. Enrico Rossi, Toscana régió elnöke vasárnap közölte, hogy az ellenőrzések és a nevek összevetése lehetővé tette az eltűnt személyek számának tetemes csökkentését.
Addig harmincnégytől negyvenig terjedő számokat közöltek a különböző hatóságok. Három embert, egy koreai házaspárt és a személyzet egyik olasz tagját vasárnap helikopterrel menekítették ki a hajóról. A magyar Külügyminisztérium vasárnap délutáni információi szerint tizenkét magyar volt a toszkán partoknál balesetet szenvedett Costa Concordián, közülük kettőről egyelőre nincs hír. A korábbi hírek tizenegy magyarról szóltak, akik közül eggyel nem sikerült felvenni a kapcsolatot.
Tóth József, a tárca sajtófőosztályának vezetője hangsúlyozta, hogy az eddigi információk hozzátartozók bejelentéseiből, illetve az utazásszervező cégek jelzéseiből származnak, a Külügyminisztérium az olasz hatóságoktól egyelőre nem kapott hivatalos tájékoztatást arról, hogy pontosan hány magyar érintett a balesetben. Mint hozzátette, még tart az utas- és személyzeti listák egyeztetése, illetve folyamatos a kutatás a hajó körül, az olasz hatóságok későbbre ígértek tájékoztatást.
A sajtófőnök elmondta, hogy a római magyar nagykövetség állandó kapcsolatban van az olasz hatóságokkal, a konzul pedig úti okmányokkal látja el a szerencsésen megmenekült magyarokat. Tíz magyar állampolgárral már sikerült felvenni a kapcsolatot, mindannyian biztonságban vannak. Tóth József úgy tudja, hogy a megmenekült magyarok közül öten utasként, öten pedig a személyzet tagjaként tartózkodtak a hajón. A még keresett két magyarról úgy tudni, hogy mindketten a hajón dolgoztak, de ezt egyelőre nem tudta megerősíteni a sajtófőnök.
Az óceánjáró luxushajón több mint négyezren tartózkodtak, közülük mintegy 3200 turista a világ 62 országából, többségükben olaszok, franciák és németek. A hajó a toszkán partok közelében fekvő Giglio szigetnél péntek éjjel tíz óra körül beleütközött egy sziklába, léket kapott, majd az oldalára dőlt, előbb 20, majd 80 fokos szögben.
AP
Giglio szigetéről szabad szemmel is jól látható a Scole nevű szigetecske, egy sziklás képződmény, amelyet a helyi halászok is nagy ívben elkerülnek. Szakértők szerint a Costa Concordia nem az óceánjárók számára kijelölt útvonalon, a parttól két-három mérföldre közlekedett, hiszen ha így lett volna, elkerülte volna az ütközést a parttól mindössze 500 méterre lévő sziklával.
Francesco Schettino kapitány ezzel szemben azt állította, hogy a hajó egy olyan, a tengerfenékből kiálló sziklába ütközött, amely nincs feltüntetve a navigációs térképeken. A térkép szerint "elegendő víznek kellett volna lennie alattunk" - mondta Schettino. Gianni Oronato, a luxushajót üzemeltető társaság vezérigazgatója újságírók kérdéseire válaszolva tagadta, hogy a Costa Concordia letért volna szokásos útjáról.
A baleset körülményei és részletkérdései közül számos továbbra is tisztázásra szorul. Így például nem tudni, hogy a kapitány a hídon tartózkodott-e, vagy - mint szemtanúk állítják - vacsorázott az ütközés pillanatában. Az sem világos, hogy a kapitány mikor és milyen körülmények között hagyta el a süllyedő hajót, miközben még sok utast nem menekítettek ki.
Az ügyészség gondatlanságból elkövetett emberöléssel és hajótörés előidézésével vádolja az őrizetbe vett kapitányt, akit felelősségre vonás fenyeget azért is, mert túl korán hagyta el hajót.
A hat éve épült Costa Concordia 290 méter hosszú, több mint százezer tonna vízkiszorítású, 14 emeletes óceánjáró luxushajó. Négy úszómedence, egy sportpálya, öt étterem, egy háromszintes színház és számos szórakozóhely található a fedélzetén.
A gigantikus luxushajó jelenleg erősen megdőlve, félig víz alá merülve fekszik a part közelében. A kiemelkedő oldalán, a vízvonal alatt 70 méteres rés tátong. Szakértők szerint a hajónak meglehetősen nagy sebességgel kellett haladnia ahhoz, hogy a szikla ekkora léket hasítson benne. A hatóságok attól tartanak, hogy üzemanyag szivároghat belőle a tengerbe. A Costa Concordia nem sokkal indulás után szenvedett balesetet, így üzemanyagtartályai gyakorlatilag teljesen fel voltak töltve.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!