szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A saját mentőmellényét dobta oda a vízibusz vízbe ugrott matrózának az a 16 éves magyar turistalány, aki egy Philadelphiában csaknem két éve történt vízi balesetben egy 20 éves magyar fiúval együtt életét vesztette - közölte hétfőn emailben az MTI-vel Peter Ronai, az áldozatok hozzátartozóinak egyik ügyvédje.

Philadelphiában hétfőn megkezdődött az a per, amelyben el kell dőlnie, hogy a két áldozat hozzátartozói milyen összegű kártérítésre jogosultak a Delaware folyón tragikus balesetet szenvedett kacsahajó (kétéltű turistabusz), valamint az azt legázoló, tolóhajó által mozgatott uszály üzemeltetője részéről, akiket halált okozó veszélyeztetéssel vádolnak.

A tárgyalás első napján az áldozatok ügyvédjei lejátszottak egy videofelvételt, amelyen az látható, hogy S. Dóra a matróz után dobta a mentőmellényét, miután az az ütközés előtti pillanatokban - az utasokat hátrahagyva - a Delaware folyó vizébe vetette magát. A matróz, Kyle Burkhardt egyébként, amint azt egy, a baleset utáni vizsgálat megállapította, a baleset előtti percekben sms-ezett.

A kacsahajót legázoló, uszályt mozgató tolóhajó kormányosát Matt Devlint, aki szolgálat közben folyamatosan mobiltelefonált és internetezett, tavaly novemberben halált okozó kötelességszegés miatt - ami a hajózási jogban a gondatlanságból elkövetett emberöléssel egyenértékű - egyévi szabadságvesztésre ítélték.

"Dóra a mentőmellényét Kyle Burkhardtnak dobja, hogy megmentse annak életét… és a sajátját elveszíti" -  kommentálta a tárgyaláson a felvételt Robert Mongeluzzi ügyvéd. A 2010. július 7-én történt baleset következtében elhunyt két magyar fiatal, S. Dóra és P. Szabolcs hozzátartozói mások mellett a tolóhajót üzemeltető K-Sea Transportation és a kétéltű kacsahajót birtokló Ride the Ducks nevű céget perli.

A tárgyaláson a K-Sea Transportation és a  Ride the Ducks egymást okolta. A K-Sea jogi képviselője, Wayne Meehan elismerte, hogy Devlin családi okok miatt - a gyereke megbetegedett - elhagyta a posztját és a balesetről nem értesítette a parti őrséget. Mongeluzzi azt állította, hogy a kacsahajókat üzemeltető cég is hibás volt, mert a járműveket úgy tervezték meg, hogy azok rádiója és vészjelző kürtje leállított motorral nem működik. A Ride the Ducks ügyvédje, Jack Snyder szerint viszont a cég semmi olyat nem tett, amivel előidézte az áldozatok halálát. Azzal érvelt, hogy a kétéltű turistabusz az ütközéskor magatehetetlen volt.

Az ügyben illetékes szövetségi bírónak el kell döntenie hogy vonatkoztatható-e az esetre az alperesek által idézett, 1851-es hajózási felelősségkorlátozási törvény, amelynek értelmében a felpereseket kártérítésként legfeljebb a tolóhajó és a kacsahajó árának megfelelő 1,6 millió plusz 150 ezer dollár ítélhető oda. A törvény azon hajótulajdonosok esetében alkalmazható, akik bizonyítani tudják: nem voltak tudatában annak, hogy a birtokukban lévő járműveken tapasztalt problémák a későbbiekben halálos kimenetelű balesethez vezethetnek.

A felperesek ügyvédjei szerint a tragédiát nem pusztán a két hajó kormányosának véletlenszerű hibái okozták, hanem a nem megfelelő kiképzés, biztonsági előírások és felszerelés, amelyek miatt a tulajdonosokat terheli a felelősség.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!