Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"68141b63-049a-45a2-82fd-61faa5b7eec5","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Tragikus végkifejlet felé halad a belga-marokkói rendező, Jawad Rhalib Amal című filmje egy brüsszeli iskoláról.","shortLead":"Tragikus végkifejlet felé halad a belga-marokkói rendező, Jawad Rhalib Amal című filmje egy brüsszeli iskoláról.","id":"20250417_hvg-Amal-Jawad-Rhalib-film-hbo-max","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68141b63-049a-45a2-82fd-61faa5b7eec5.jpg","index":0,"item":"8dae4ede-bafc-4616-b00f-4eb348b01dfb","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-Amal-Jawad-Rhalib-film-hbo-max","timestamp":"2025. április. 17. 18:30","title":"„Ha egyszer megízleltük a szabadságot, nem bírjuk ki nélküle”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06058656-3895-4d7b-81c4-825c1b9773ad","c_author":"Kozák Zsuzska ","category":"360","description":"Van, aki alapítja, van, aki zsűrizi, van, aki kapja, van, aki elutasítja. Van, aki örökre a shortlisten ragad. Van, aki halmozza, és van, aki egész életében hiába epekedik érte. Van, aki megveszi, van, aki visszaadja. Van, aki kiborul miatta, van, aki csak nevet rajta. Mi az?","shortLead":"Van, aki alapítja, van, aki zsűrizi, van, aki kapja, van, aki elutasítja. Van, aki örökre a shortlisten ragad. Van, aki...","id":"20250416_A-mu-kepzomuveszeti-dijak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06058656-3895-4d7b-81c4-825c1b9773ad.jpg","index":0,"item":"b6d58cfb-80e5-44e1-b254-c530d1fb9466","keywords":null,"link":"/360/20250416_A-mu-kepzomuveszeti-dijak","timestamp":"2025. április. 16. 13:44","title":"Zongorázni lehet a különbséget – adok-kapok a magyar képzőművészeti díjak világában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Egy 24 éves férfi hunyt el, akit egy szerb kórházban kezeltek.","shortLead":"Egy 24 éves férfi hunyt el, akit egy szerb kórházban kezeltek.","id":"20250417_62-re-emelkedett-a-macedon-diszkotuz-halalos-aldozatainak-szama","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"34d1d9d2-027e-4cba-ace0-0125311a03f6","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_62-re-emelkedett-a-macedon-diszkotuz-halalos-aldozatainak-szama","timestamp":"2025. április. 17. 18:22","title":"62-re emelkedett a macedón diszkótűz halálos áldozatainak száma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a6d127d-ea11-4206-8d02-8471c10b00f9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A cégnek ugyan csapnivaló volt a tavalyi éve, de a távozó vezér így sem járt rosszul. ","shortLead":"A cégnek ugyan csapnivaló volt a tavalyi éve, de a távozó vezér így sem járt rosszul. ","id":"20250416_kilencmilliard-forintos-vegkielegitest-kap-a-Stellantis-bukott-vezere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a6d127d-ea11-4206-8d02-8471c10b00f9.jpg","index":0,"item":"60c130a0-0829-4925-89f6-7f52d18f6cd2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250416_kilencmilliard-forintos-vegkielegitest-kap-a-Stellantis-bukott-vezere","timestamp":"2025. április. 16. 14:33","title":"Kilencmilliárd forintos végkielégítéssel távozik a Stellantis bukott vezére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c0f8d55-4a62-4c1c-9d42-a858e3d41885","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Marco Rubio éppen azt jelentette be, hogy bezárják a külföldi dezinformáció ellen küzdő szolgálatot. Ezt azzal indokolta, hogy „meg kell védeni az amerikaiak véleménynyilvánítási szabadságát”. ","shortLead":"Marco Rubio éppen azt jelentette be, hogy bezárják a külföldi dezinformáció ellen küzdő szolgálatot. Ezt azzal...","id":"20250417_rubio-dezinformacio-szolasszabadsag-komment-borton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c0f8d55-4a62-4c1c-9d42-a858e3d41885.jpg","index":0,"item":"219e87ba-5133-46ed-9928-67e05c435cb9","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_rubio-dezinformacio-szolasszabadsag-komment-borton","timestamp":"2025. április. 17. 09:34","title":"Az amerikai külügyminiszter szerint Európában egy internetes véleményért is 60 nap börtön járhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"504f3233-d8ae-4800-8846-a8c49443bb14","c_author":"Imre Réka, Somfai Dávid, Tornyos Kata ","category":"360","description":"A kormány kocsmatámogatással, templomfelújítással és bankautomatákkal indult kampányba a kistelepülésekért. A stratégia szavazatokat hozhat, de a valódi vidékfejlesztéshez kevés. Községek sokaságában tettük fel a kérdést: mire lenne tényleg szükségük?","shortLead":"A kormány kocsmatámogatással, templomfelújítással és bankautomatákkal indult kampányba a kistelepülésekért. A stratégia...","id":"20250418_hvg-a-videk-problemai-orban-ajanlata-polgarmesteri-igenylista-ivok-imak-igeretek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/504f3233-d8ae-4800-8846-a8c49443bb14.jpg","index":0,"item":"c1f6685d-9f79-4c1f-9f6f-e7573013190d","keywords":null,"link":"/360/20250418_hvg-a-videk-problemai-orban-ajanlata-polgarmesteri-igenylista-ivok-imak-igeretek-ebx","timestamp":"2025. április. 18. 10:10","title":"Ivók, imák, ígéretek: mire vágyik valójában a magyar falu?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"afa3dc7a-ac77-44bc-be6d-12c4709999b2","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"Washington újabban 245 százalékos vámmal fenyegeti az ázsiai országot.","shortLead":"Washington újabban 245 százalékos vámmal fenyegeti az ázsiai országot.","id":"20250417_egyesult-allamok-kina-donald-trump-vamok-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afa3dc7a-ac77-44bc-be6d-12c4709999b2.jpg","index":0,"item":"d346e969-86d5-4fc3-85e7-a40258f1b949","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_egyesult-allamok-kina-donald-trump-vamok-vamhaboru","timestamp":"2025. április. 17. 09:27","title":"Kína szerint Trump játszmát űz a vámokkal, ezért nem érdemes foglalkozni velük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2a20428-5a8a-4cf7-b3ad-6b69b91a8a33","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"Elérkeztünk a teljes politikai lebutítás, elhülyítés állapotához. Azon vitatkozunk, hogy Kollár Kinga többszörösen összetett mondatainak hol az eleje és a vége? Itt tart a politikának nevezett nyelvészkedés, a nemzeti küldetéstudat. Vélemény.","shortLead":"Elérkeztünk a teljes politikai lebutítás, elhülyítés állapotához. Azon vitatkozunk, hogy Kollár Kinga többszörösen...","id":"20250417_hvg-Paraszka-Boroka-Mennyi-az-annyi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2a20428-5a8a-4cf7-b3ad-6b69b91a8a33.jpg","index":0,"item":"d7a38beb-80b8-4470-bb35-70082b9d4f79","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-Paraszka-Boroka-Mennyi-az-annyi","timestamp":"2025. április. 17. 08:30","title":"Parászka Boróka: Mennyi az ennyi?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Twitter-sztár, aki Kína urainak is csúnyán be mer mutatni
szerző:
Gát Anna
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A kínai kommunista állam hazug álarcát próbálja minden gesztusával letépni Ai Weiwei, a világ talán leghíresebb ellenzéki aktivistája. A Kínában élő művész Twitterrel, kamerával, művészeti alkotásokkal küzd az önkény ellen. Nyugaton szinte szentként tisztelik, mostantól film is megörökíti az életét.
Ha minden generációnak és történelmi momentumnak megvan a maga kulturális ikonja, aki a szabad véleményformálást, önkifejezést és reflexiót testesíti meg, akkor a kortárs Kínában ez egészen bizonyosan az 55 éves Ai Weiwei. Klasszikus konceptuális művész, akiről igazság szerint nem tudni, mennyire számítana kiemelkedőnek, ha koncepció-alkotásában nem nyúlna ilyen markánsan túl a művészet felségterületén.
Ai Weiwei ugyanis kora gyermeke – a nyolcvanas évek New Yorkjában szocializálódott, hazatérte óta pedig minden információtechnológiai eszközzel, újítással él. Egy Twitter-sztár, aki nemcsak alkot, hanem a művész-lét alapjait fogalmazza újra a kétezres évek számára. Ha internet van, akkor kapcsolat van, akkor társak vannak - akkor nincsenek határok, és legfőképpen nincsenek titkok.
A fiatal pekingi tudósító, Alyson Klayman három évig forgatta Never Sorry című dokumentumfilmjét, amelyben a Sundance Filmfesztivál fiatal dokumentumfilmeseket támogató műhelye is segítette. A film egy relatíve nyugodt időszakban nyit: bár a hatóságok szemmel tartják a Nyugaton 2003 körül befutott művészt, azért kényelemben tud alkotni pekingi műtermében. Látjuk, hogy az Ai Weiwei kifejezés valójában egy csoportot jelöl – a művész maga mint kreatív igazgató irányítja a munkálatokat, saját bevallása szerint ő maga ritkán nyúl a kiállítandó tárgyakhoz. A birtok tele van macskákkal, a mester nagy csodálatára az egyik még ki is tudja nyitni az ajtót.
Ai Weiwei már a Pekingi Olimpia előtt összetűzésbe kerül a hatóságokkal, és nyugati címlapsztori lesz: bár egyike volt a Pekingi Nemzeti Stadion tervezőinek, később elhatárolódott a Játékoktól, mert amiatt hajléktalanokat toloncoltak ki a városból. Ai Weiwei szerint Peking csak megjátssza magát a külföldieknek – a saját lakosai rovására. Propaganda – mondja. Aztán ezt a „fuck your homeland” szóösszetétellel fejeli meg a kínai kormány kitörő örömére.
Tesz a fenyegetésekre
Aztán 2008 májusában a szecsuani földrengést követően Ai Weiwei különös vállalkozásba fog. A 70 ezer halálos áldozatot követelő természeti katasztrófa idején a hatóságok ugyanis megpróbálták eltitkolni, hány gyermek vesztette életét. A gyenge szerkezetű iskolaépületek sorra omlottak össze, és ezért irreálisan nagy arányban vesztek oda diákok. Ai Weiwei a helyszínre utazik, fotózik, interjúzik, kutat… Ennek első következményeként a kínai kormány bekamerázza a stúdiója körüli területet – a mesternek így már minden lépése dokumentálva lesz. (A kamerák még mindig ott vannak.) Amikor Ai Weiweinek sikerül 5000 gyerek nevét összegyűjtenie, a kormány lekapcsolja a blogját. A művész ekkor nyitja meg Twitter oldalát, és ezzel elindul az a történet, melynek végén Ai Weiwei a világ szemében a szabad, el nem nyomható, gondolkodó művész szimbólumává válik.
Ai Weiwei. Kultikus figura.
AP
A fenyegetések ellenére Ai Weiwei a müncheni Haus der Kunst falán 2009-ben színes iskolatáskák ezreiből rakja ki az egyik elhunyt iskoláslány nevét. Twitter-bejegyzéseit folyamatosan küldi szét a világba. Minden egyes vele megesett atrocitást, hátrányos megkülönböztetést, bürokratikus akadályt vizuálisan dokumentál és megoszt. Bár külseje egy régi Buddha-szoborra emlékeztet, Ai Weiwei a korának gyermeke. Vagy inkább bölcs atyja.
2010-ben a Tate Modern számára készíti el a legendás „szotyola-installációt”: 100 millió, kézzel egyenként festett porcelán-napraforgómagot döntenek egy nagy terembe, a közönség pedig szabadon birtokba veheti a felületet. Ahogy a múzeum kurátora viccelődve megjegyzi a kamera előtt: 8 millió szotyola félre van téve, mert számítanak lopásokra.
Közben Ai Weiwei egyre jobban megnyílik a kamerának. Megismerjük a családját, barátait és tisztelőit, az őt szinte szektás fanatizmussal szolgáló asszisztenseket, a mellette kitartó, még mindig szerelmesnek tűnő feleséget – és magát a művészt, aki bravúrosan váltogatja maszkjait hajszálpontos tőmondatai közben. A korlátolt értelmi képességű gyerekből gúnyos társadalomkritikus, a kaján öregemberből kalandvágyó kamasz, az érzéketlen macsóból bizonytalan szerető lesz a szemünk előtt. És nem véletlen, hogy neki pont a Twitter hozta meg a világraszóló ismertséget – szellemes, magabiztos, remek asszociációi vannak. Furcsa ezt kijelenteni egy konceptuális művészről szóló film esetében, de rádiójátékként is élveztem volna.
Pedig minden vizuális projekt remek. Nem tudom, hogy azért volt-e az egyben összeszedett életmű ekkora hatással a mozi közönségére, mert párhuzamosan egy érzelmi kötelék is kialakult bennünk a művésszel, de alkotásai mellett semmiképpen nem lehet elmenni. Mindegyikben van valami puritán evidencia, valami, amire az első blikkre azt mondanánk: középszerű. És aztán mindben felsejlik egy olyan humor, emberség és fájdalmas igazság, amely kivételessé teszi az élményt.
Leghíresebb művével, a Tate Modernben kiállítót napraforgómag-installációval
MTI/ EPA/ Andy Rain
És ahogy megismerjük a műveket, úgy avat be élete titkaiba is Ai Weiwei. Magától keveset mond, de semmilyen kérdésre nem ad hazug választ. Például hosszasan szaladgál egy kisgyerek szép fiatal anyukájával a stúdió kertjében. Látjuk a művész anyját, ahogy a karjába veszi… Aztán egyszer csak elhangzik a kérdés, és Ai Weiwei válaszol. Van neki ez a gyereke, igen – és nem, nem a feleségétől. Hanem egy baráttól. Nem, a felesége nem boldog. De az ilyesmi megesik. A jól nevelt angol riporter ezután már nem tudja, mit kérdezzen.
Elhallgattatni nem lehet, adócsalással vádolni igen
Amikor Ai Weiwei rendőri brutalitás áldozata lesz Csengtuban (Szecsuan), nem hagyja annyiban a dolgot. Lefényképezi a sebeit, illetve magát a kórházban, a műtét után – ezek a tweetjeivel együtt bejárják a világhálót. A rendőrök, a kormány őrjöng. Lebontják, földig rombolják a stúdióját, és a mester azt is fölveszi. Fényképezőgépe áll a biztonsági kamerákkal szemben. Ki vesz fel kit?
Az események odáig fajulnak, hogy 2011 áprilisában Ai Weiweit letartóztatják a pekingi reptéren, és hosszú ideig nem lehet hallani róla. A Twitter felbojdul, a nyugati sajtó úgyszintén, és végül nincs egyetlen hippi, hipszter, blogger és/vagy értelmiségi, művész, sztájliszt és DJ sem a nyugati féltekén, aki ne követelné a kínai művész szabadon bocsájtását. New York, Hong Kong és London is tüntet.
Ai Weiweit végül, feltehetőleg a nemzetközi nyomásra reagálva, 2011. június 22-én engedik szabadon. Adócsalással vádolják, óvadék ellenében van szabadlábon, az országot nem hagyhatja el. Nyilvános diskurzusban, web3-as kommunikációban részt nem vehet. Nővére szerint egy 24 órában erős fénnyel bevilágított apró szobában próbálták megtörni: két őr nézte közelről folyamatosan, még alvás, vécézés, evés közben is. Ai elnézést kér a kamerától, de nem mondhat semmit. Látszik, hogy sajnálja – és az is, hogy mennyire fáradt. Egy elég népes ország lelkiismereti terheit viseli a vállain. Kevesebbtől is törtek már meg nagy emberek. Ai Weiwei azonban nem fog – de talán visszavonulni igen, és ez az ő esetében ugyanaz. Ai Weiwei jelenleg hatalmas pénzbüntetését igyekszik törleszteni, és találni valami kiutat. A Twitter megint pörög – gyűjtik a pénzt a lelkes hívek.
Ai Weiwei az Odeon moziban
Az Odeon Lloyd mozi és videotéka záróestjén vetítette a kínai művész-értelmiségi-aktivistáról szóló Never sorry c. filmet, mely a hazai mozikba ősztől kerül. A kulturális találkahelyként, filmes eszmecserék helyszíneként, a moziőrület templomaként és kiváló randevú-terepként megszeretett Odeon lehúzza a rolót, és nem önszántából. Hirtelen jött, és gyorsan lement ez a huzavona. Költözik a hiánypótló videotéka is – először a Művész mozi pincéjébe, aztán ki tudja… A vetítés előtt kapunk egy kis „útravalót”, bevezetőt: hogy ugyanis ezen az estén, ebben a történelmi korszakban, ebben a városban bizony nem árt megnézni, mit is tehet az ember –egyenként vagy csoportosan- a kulturális autonómiája megőrzéséért.