szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Barack Obama amerikai elnök 2011 elejétől idén június 30-ig 400 millió dollárt költött az újraválasztási kampányára, ebből 86 milliót televíziós politikai hirdetésekre fordított - írja a hétfőn megjelenő The New York Times.

A lap szerint Obama előbb és több pénzt tett fel a kampányára, mint bármelyik elődje az elmúlt évtizedekben. Az elnök a jelek szerint abban bízik, hogy a személyzetbe, a terepen létrehozott irodákba, csúcstechnológiás kampányinfrastruktúrába történő korai beruházás meghozza a sikert novemberben.

A Demokrata Párt dollármilliókat "égetett el" azért, hogy megtalálja és regisztrálja a rá szavazni hajlandó választókat. Csaknem 52 millió dollárt fordítottak a kampányaktivisták fizetésére és juttatásaira, 46 milliót postaköltségekre, 25 milliót mobilszámlák kifizetésére és 15 milliót közvélemény-kutatásra. Obama egyedül júniusban 70,8 millió dollárt költött - ennek több mint a fele hirdetésre ment el -, jóval többet, mint amennyi a támogatóktól befolyik. Ez ráadásul olyan időszakban történt, amikor az ellentábornak jobban ment a kalapozás.

Mostanra, kevesebb, mint egy hónappal a két nagy párt elnökjelölt-állító konvenciója előtt az elnök előnye a kampánypénz-tartalékok terén elpárolgott, sőt a Mitt Romney mögött álló Republikánus Nemzeti Bizottságnak 25 millióval többje volt a kasszájában, mint a demokrata csúcsvezetőknek. Ráadásul a formailag "független", korlátlan költekezésre jogosult konzervatív super PAC-ek (politikai szuper-akcióbizottságok) az elnöki stáb erőfeszítései ellenére is többet költenek televíziós hirdetésekre, mint a demokraták.

Most még mind Obama, mind Romney az előválasztási kampányalapjából gazdálkodhat, az általános választási kampányalaphoz csak a pártkonvenció után nyúlhat hozzá. Abban a szakaszban, amikor az ellenfeleknek már "csak" egymás legyőzésére kell összpontosítaniuk, eltűnik az elnöknek az abból fakadó, korábbi előnye, hogy republikánus kihívójának meg kellett osztania a figyelmét és a kiadásait.

Mivel az előrejelzések szerint szoros verseny várható, Obama gazdasági háttéremberei nyugtalanok a kampánykasszák állása miatt, és ezért elkezdtek az eredetileg tervezettnél több adománygyűjtő utat beütemezni. Aktivizálták a saját táborában még mindig rendkívül népszerű Bill Clinton volt elnököt, hogy nógassa a vastag bukszájú donorokat: adakozzanak az Obama újraválasztását támogató egyetlen super PAC, a Priorities USA Action számára.



HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!