szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az építés késése és egyéb szabálytalanságok miatt felbontották Romániában a magyar határ és Arad között épülő autópálya első 22 kilométeres szakaszának 115,8 millió euró értékű kivitelezési szerződését - közölte csütörtökön az Országos Útügyi Vállalat.

A magyar M43-ashoz kapcsolódó, több szakaszon épülő A1-es (dél-erdélyi) román autópálya 39 kilométeres Nagylak és Arad közti szakaszát két részre osztották. A kivitelezésre kiírt versenytárgyalást egy portugál és egy német konzorcium nyerte meg, az első szakasz tenderét elnyerő Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct cégcsoporttal bontották fel a szerződést.

Az építőtelepet 2011 októberében nyitották meg, az átadási határidő pedig 2013. Az eltelt egy év alatt a munkálatok alig 20 százalékát végezték el a tervezett 70 százalék helyett, és a hatóságok ás problémákat is észleltek.

Az autópálya-építést 85 százalékban finanszírozó Európai Bizottság már júliusban jelezte, hogy csalás gyanúja merült fel a közbeszerzési eljárásnál, októberben pedig Románia megkapta a hivatalos értesítést is arról, hogy az EB befagyasztja a Közlekedési Operatív Program finanszírozását.

Victor Ponta miniszterelnök korábban közölte: Románia a Nagylak-Arad autópálya-szakasz közbeszerzési szabálytalanságai miatt nem hívhatja le az érintett európai pénzeket. A kormányfő hozzátette: a szerződésbontás után új kivitelezési licitet írnak ki.

Egy nemrég közzétett kormányzati jelentés szerint azért haladnak lassan a romániai útépítések, mert a munkálatokat végző cégek párhuzamosan több helyen is dolgoznak ugyanazokkal a gépekkel, ugyanazokkal az alkalmazottakkal. A jelentés szerint az a kapacitás, amellyel az útépítők elnyerik a munkát, csak papíron létezik. A gyakorlatban ugyanaz a cég párhuzamosan több utat épít ugyanis, gépeit és alkalmazottait pedig megosztja az építőtelepek között.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!