szerző:
MTI

Tizenkilenc órás munka után kedd hajnalra felállították az oldalára dőlt Costa Concordia óceánjárót az olaszországi Giglio szigeténél – közölték a munkát irányító műszaki szakemberek.

"A hajó ismét egyenes helyzetben van" – jelentette be hivatalosan pontban reggel 4 órakor Franco Gabrielli, a polgári védelem vezetője. A rendkívüli és egyedülálló munka a tervezett 12 óránál hosszabb ideig tartott, előző este ugyanis megszakították a luxushajó egyenesbe állítását. A hajótestet húzó acélsodronyok beleakadtak a hajó oldalán levő tartályokba. (Fotókat itt nézegethet a felállított hajóról.)

A Costa Concordia 2012. január 13-án éjjel feneklett meg, amikor a toszkán partok közelében fekvő Giglio szigeténél sziklának ütközött, majd az oldalára fordult. A fedélzetén 4229-en tartózkodtak, közülük 3209 turista a világ 62 országából, többségükben olaszok, franciák és németek. A hajón 1023 fős személyzet teljesített szolgálatot, köztük 12 magyar.

©

A szerencsétlenség következtében 32 ember – köztük a hajón zenészként dolgozó magyar Fehér Sándor vesztette életét. Két holttestet még nem sikerült megtalálni.

Az olasz polgári védelem vezetője korábban precedens nélküli próbálkozásnak nevezte a hajó vízből való kiemelését. A páratlan mérnöki-műszaki beavatkozást, a hajóroncs felállítását a Titan Micoperi olasz-amerikai cég végezte a Costa Crociere hajótársaság finanszírozásával. A költségek már túllépték a 600 millió eurót (180 milliárd forintot). Franco Gabrielli azt állította, hogy az olasz adófizetőknek egyetlen eurójába sem került a hajóroncs eltávolítása.

A Giglio partjától 150 méterre zátonyra futott hajótestet az a két szikla tartotta, amelyek az ütközéskor szabályosan meglékelték a tengerjárót, amely így megtelt vízzel. A szakértők azt állították: az egyre rosszabb időjárás miatt most volt az utolsó lehetőség volt a roncs "talpra állítására", egy újabb telet a hajó nem bírt volna ki. A 114 ezer tonna súlyú, 289 méter hosszú, 35 méter széles Costa Concordia felállításán tavaly nyár óta dolgoztak.

©

Első lépésben a Costa Concordia alatti tengerfenékre egy 18 ezer tonna súlyú, több futballpálya nagyságú pódiumot építettek és végül erre helyezték rá a felállított hajót. A tengerből való kiemeléshez a hajónak a vízből kiemelkedő, bal oldalára végig acélhuzalokat és láncokat erősítettek és ezekkel húzták fel a hajót. A hatalmas test felemeléséhez harminchat hidraulikus emelőtornyot építettek a hajótestre és a tengerbe. A hajó mozgatását szolgálta a Costa Concordia bal oldalára erősített tizenegy, vízzel teli óriástartály is, amelyek arra szolgáltak, hogy a súlyukkal megbillentsék a hajót. A Costa Concordiát 65 fokos szögben kellett elforgatni, hogy ismét egyenesen álljon a vízben.

Az előmunkálatok során 4 ezer köbméter vizet és több mint 2 ezer köbméter üzemanyagot szivattyúztak ki a hajótestből. A rendkívüli és mindvégig páratlan látványt nyújtó "hadműveletben" 500-an vettek részt, közöttük 120 búvár, 60 logisztikai-biztonsági szakember, 50 mérnök és 10 biológus is.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Kínai kézbe kerülhet a mátyásföldi Ikarus park

Kínai kézbe kerülhet a mátyásföldi Ikarus park

Elhunyt a Jysk alapítója

Elhunyt a Jysk alapítója

75 tűzoltó oltja a kigyulladt ferencvárosi épületet

75 tűzoltó oltja a kigyulladt ferencvárosi épületet

Sokba került az adófizetőknek, hogy ebben az iskolában Wass Albert ne legyen tananyag

Sokba került az adófizetőknek, hogy ebben az iskolában Wass Albert ne legyen tananyag

Rendőrök kellett megvédjék a balotaszállási kutyakínzót a bosszúállóktól

Rendőrök kellett megvédjék a balotaszállási kutyakínzót a bosszúállóktól

Három gyerek is van a szajoli lovasbaleset sérültjei között

Három gyerek is van a szajoli lovasbaleset sérültjei között