szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Egy újabb amerikai cég, az Orbital Sciences Corp. indított űrhajót szerdán az Egyesült Államokból a Nemzetközi Űrállomásra; a rakéta a cég első, Cygnus nevű teherszállító kapszuláját viszi fel.

A cég Antares rakétája, mely áprilisban már sikeresen bemutatkozott debütáló repülésén, helyi idő szerint szerdán 10 óra 58 perckor indult a Közép-Atlanti Regionális Űrkikötőből, amelyet a Virginia állambeli Wallops-szigeti NASA-űrközpont déli csücskében alakítottak ki. A kapszulát a 40,5 méteres, kétfokozatú rakéta első hajtóműve emelte fel a kilövőállásból. Ez 4 perc 20 másodpercig működött, s utána indult be a második fokozat, amely 2 és fél percen keresztül repítette a kapszulát.

A Cygnus félig megpakoltan 590 kilogramm élelmiszert, ruhát és más, nem létfontosságú terhet visz csak, mert az útja próbarepülés, és előfordulhat, hogy nem éri el a Nemzetközi Űrállomást. Ha minden a tervek szerint megy, az űreszköz - négy napos tesztelését követően - vasárnap érkezik meg céljához, ahol az asztronauták befogják a komplexum robotkarjával és dokkoltatják.

A Space Exploration Technologies (SpaceX) amerikai magánvállalat Dragon nevű teherűrhajójához hasonlóan - mely eddig három missziót hajtott végre - a Cygnus is az amerikai szállítási kapacitás helyreállítását segíti a NASA űrsikló flottájának 2011-es nyugdíjazása után.

Az Orbital Sciences – amely a konkurens vállalathoz képest 18 hónappal később lépett partneri kapcsolatra a NASA-val – a demonstrációs repülés után még 2,5 millió dollárt kap a NASA-tól fejlesztésre. A SpaceX vállalat által kifejlesztette Dragon kapszulákkal ellentétben a Cygnust úgy tervezték, hogy hulladékkal megpakolva elégjen a légkörben. Ha a misszió sikerrel zárul, a cég decemberben tér vissza az űrállomásra a NASA-val kötött 1,9 milliárd dolláros teherszállítási szerződés értelmében.

Jelenleg a NASA a Cygnus egyetlen felhasználója, ám az Orbital Sciences várakozásai szerint új távlatok nyílnak, amint az Egyesült Államok és más országok az űrállomás orbitális pályáján túl tekintő terveket vesznek fontolóra. 

Oroszország, Európa és Japán szintén automata teherszállítókkal segíti a 100 milliárd dolláros komplexumot, melyet 15 ország fejlesztett ki. A hagyományos szerződésekkel ellentétben a NASA 684 millió dollárral és technikai háttérrel segítette a két céget saját rakétáik, kapszuláik és kilövőállásaik fejlesztésében. Emellett összesen 3,5 milliárd dolláros szerződést tudhatnak magukénak a teherszállító küldetésekre.

A SpaceX már tavaly óta hajt végre teherrepüléseket e szerződés alapján, az Orbital programja azonban késedelmet szenvedett, mert ki kellett építeni rakétáinak indítóbázisát a virginiai partoknál található Wallops-szigeten.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!