szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Szerdán már második napja küzdöttek a német tengeri mentők egy teherszállító hajó katasztrófájának megelőzéséért az északi-tengeri Helgoland szigetnél. A robbanásveszélyt már sikerült elhárítani, de a műtrágyát szállító hajóról továbbra is füstfelhő száll a magasba.

A Purple Beach nevű tengerjárót két vontatóhajóról próbálják hűteni vízágyúk bevetésével. Az egyelőre nem ismert, hogy a raktárfedélzetből felcsapó gáz- és füstfelhő tűz következménye, vagy a rakományban - ötezer tonna műtrágyában - megindult valamilyen kémiai reakció eredménye.

A tervek szerint a mentés következő szakaszában a szellőzőnyílásokon keresztül vizet pumpálnak majd a 190 méter hosszú teherszállító raktárának füstölgő részébe. A hajót azonban egyelőre csupán 50 méterre lehet megközelíteni, és nem tudni, hogy mikorra csökkenhet a hőmérséklet a fedélzetre lépéshez alkalmas szintre.

A raktár felnyitása rendkívül veszélyes lenne, mert a beáramló oxigén kiszámíthatatlan reakciókat indíthat el - mondta az NDR regionális közszolgálati televíziónak Michael Friedrich, a német tengeri mentőszolgálat szóvivője, aki szerint a műtrágya egyik fő alapanyaga a robbanószerek gyártásához is használt ammónium-nitrát.

A Marshall-szigeteki zászló alatt hajózó Purple Beach hétfő este adott le vészjelzést, miután a legénység észlelte a füstkitörést. A raktárfedélzetet lezárták és beindították a tűzoltó rendszert. Az ismeretlen okból szerencsétlenül járt teherszállító segítségére indult hajóknak sikerült kimenteni a 22 fős legénységet.

A szerencsétlenség a német partoktól alig 50 kilométerre történt, és a füstfelhő időközben lakott területre ért. Az érintett partszakaszon felállított légvizsgáló berendezések mérései alapján a teherszállítóról áramló füst nem veszélyes az egészségre.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!