szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Új módszereket és útvonalakat keresnek az embercsempészek Calais-ban, amióta lehetetlenné vált az átjutás az illegális bevándorlóknak a Franciaországot Nagy-Britanniával összekötő La Manche-csatorna alatti alagúton.

Míg a nyár elején éjszakánként még negyven-ötven embert fogtak el a brit hatóságok azok közül, akiknek a vonatokra kapaszkodva sikerült az alagúton átjutniuk, nyár végére három-négyre csökkent ez a szám – mondta a a Le Journal du Dimanche című francia hetilapnak egy francia tisztségviselő, aki szerint a hivatalos számokat soha nem közli London, mert nem akarja hergelni a közvéleményt, de a tendencia így is jól érzékelhető. A lap szerint Calais-ban valóságos piac működik kereslettel és kínálattal. Amióta az autópályák melletti pihenőhelyeket is ellenőrzi a francia rendőrség, szinte lehetetlen autókban megbújva átjutni az alagúton, csak az embercsempészek segítségével tudnak a menekültek Nagy-Britanniába átmenni.

A lap szerint három csoport között oszlik meg a calais-i piac. Az albánok a Balkánról és Kelet-Európából érkezőket visznek át, akik nem az illegális sátortáborokban húzzák meg magukat, hanem a város olcsó szállodáiban várnak az átjutásra. Az iraki kurdok és az egyiptomiak pedig az afgánokhoz hasonlóan az afrikaiakra és a közel-keletről érkezettekre specializálódtak. Julien Gentile de l'Ocriest, az illegális bevándorlás elleni központi hivatal felügyelője elmondta a lapnak, hogy az év eleve óta mintegy harminc embercsempész-hálózatot lepleztek le a környéken.

Kerítés a  calais-i vasútállomás körül

A francia vasúttársaság (SNCF) három méter magas kerítést húzott fel a calais-i vasútállomás köré, hogy lehetetlenné tegye a feljutást a vonatokra. Azóta a lap szerint a délebben található Dieppe városából és a belgiumi Oostendéből próbálnak meg a migránsok átjutni. A Dunkerque közelében található Téteghemnél pedig duplájára nőtt a menedékkérők száma a helyi befogadó állomáson, hasonlóan a környéken köröző brit rendszámú gépkocsikhoz.

"Soha nem leplezünk le nagy nemzetközi hálózatokat, amelyek a származási országtól a végső úti célig ellenőrzés tartják alatt a piacot. Ezek nagyobb, családi középvállalkozások, amelyek Calais-ban működnek, néhányuknak Párizs keleti részén van kapcsolata. Egy albán hálózat, a legprofibbak közül, évente több mint egymillió eurót is kereshet" – tette hozzá. Az átjutás a csatorna alatt átlagosan 3-6 ezer euróba kerül, de az ár a migránsok szerint változhat. A legszegényebbek az eritreaiak, akik kevesebb mint 500 eurót fizetnek. Ők általában csoportosan próbálnak átkelni azért, hogy eltereljék a hatóságok figyelmét. Eközben az embercsempészek átviszik a jól fizető klienseket. Egy szudáni migráns szerint aki keveset fizet, annak tovább tart az út. Az embercsempésznek oda kell adnia az összeg felét indulás előtt, majd a másik felét Angliában, ha sikerült átérni. Ha nem, akkor az embercsempész visszaadja a pénzt a következő alkalomig – mondta a férfi.

Az összeg azonban akár 10-15 ezer euró között is mozoghat, ha sikerül együttműködésre bírni egy kamionsofőrt, aki elrejti a migránst a teherautójában. A Calais-ig eljutó szíreknek általában van pénze, így ők egy-két napon belül átjutnak Nagy-Britanniába – állítja a lap.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!