szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Idén pedig minden korábbinál magasabb magasabb összegre rúghat az, amit a gazdagok magángépek megvásárlására költenek.

Tavaly a magánrepülőgépekkel megtett utak száma meghaladta az 5,3 milliót – közölte a Patriotic Millionaires US nevű, magasabb vagyonadót szorgalmazó, gazdag magánszemélyekből álló amerikai egyesülés.

Ez azt jelenti, hogy a magánrepkedés 2022-ben megdöntötte a korábbi, 2007-es (azaz még az előző gazdasági világválság előtt felállított) rekordot.

Az adatok ráadásul azt mutatják, hogy ennek a fajta luxus utazási módnak a népszerűsége egyre csak nő: tavaly világszinten 34,1 milliárd dollárt költöttek a gazdagok használt vagy új gyártmányú magánrepülőgépek megvásárlására, idén pedig az előrejelzések alapján ez az összeg elérheti a 34,6 milliárd dollárt is.

Bár a magánrepülőgépes utazás a globális légiközlekedési piacnak csupán 4 százalékát teszi ki, egy utasra vetítve körülbelül tízszer annyi üvegházhatású gázt termel, mint a kereskedelmi repülés

- idézi a Guardian a Patriotic Millionaires US friss jelentését, amelyből az is kiderül, hogy Amerikában a kereskedelmi járatok utasait sokkal komolyabban adóztatják, mint a magángépekkel közlekedőket.

Bár az összes Egyesült Államokbeli repülőjárt 17 százalékát teszik ki a magánutak, a légiforgalmi irányítást finanszírozó adónak csak a 2 százaléka származott a magángépeket használó gazdag utasoktól, a többit a kereskedelmi járatokkal repülő átlagemberekkel fizettették meg.

A jelentés társszerzője, Chuck Collins emellett arra is felhívta a figyelmet, hogy úgy adóznak lényegesen kevesebben a magánrepülővel utazók, hogy közben a többi utasnál jóval nagyobb mértékben szennyezik a környezetet. Úgy fogalmazott:

Ha már betiltani nem tudjuk a magánrepülőket, legalább meg kellene adóztatnunk őket, és meg kellene követelnünk tőlük, hogy fizessenek a környezeti károk és támogatások ellentételezésére.

A Patriotic Millionaires US épp ezért azt javasolja, hogy minden használt magánrepülő vásárlását 10 százalékos, minden új magángépét pedig 5 százalékos adóval sújtsa az amerikai kormány. A csoport azt is szeretné elérni, hogy a magánrepülőkre kivetett üzemanyagadó legalább a duplája legyen a kereskedelmi repülésre kivetetthez képest.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!