Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"994d6764-f7d1-4286-81f2-1b216c664676","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az amerikai elnök szerint az ukrán elnök eddig rosszul tárgyalt, ezért nem hívták meg a szaúdi találkozóra sem.","shortLead":"Az amerikai elnök szerint az ukrán elnök eddig rosszul tárgyalt, ezért nem hívták meg a szaúdi találkozóra sem.","id":"20250221_trump-zelenszkij-beketargyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/994d6764-f7d1-4286-81f2-1b216c664676.jpg","index":0,"item":"ec98c735-f85c-4a72-925a-f8b3480fb782","keywords":null,"link":"/vilag/20250221_trump-zelenszkij-beketargyalas","timestamp":"2025. február. 21. 21:05","title":"Trump: Nincs szükség Zelenszkijre a béketárgyalásokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c111e32-22d0-447e-adc7-451854704d0a","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ha minden jól megy, március elejére már lehet új kormánya az országnak.","shortLead":"Ha minden jól megy, március elejére már lehet új kormánya az országnak.","id":"20250222_ausztria-ovp-spo-neos-koalicio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c111e32-22d0-447e-adc7-451854704d0a.jpg","index":0,"item":"23bbb646-395a-4453-81b8-8fdc76e56c4d","keywords":null,"link":"/vilag/20250222_ausztria-ovp-spo-neos-koalicio","timestamp":"2025. február. 22. 13:18","title":"Közös kormányprogramot dolgoznak ki a konzervatívok, a szociáldemokraták és a liberálisok Ausztriában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69ba4b62-c13f-4724-a16c-d1a9c43f0a20","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ismert orosz Kreml-közeli csoportok tevékenységét azonosítottak be a szakértők a közösségi oldalakon a német választási kampányban. ","shortLead":"Ismert orosz Kreml-közeli csoportok tevékenységét azonosítottak be a szakértők a közösségi oldalakon a német választási...","id":"20250221_orosz-dezinformacios-kampany-afd-nemet-valasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69ba4b62-c13f-4724-a16c-d1a9c43f0a20.jpg","index":0,"item":"a2d6b060-d5f7-40a5-985f-3930e31cf26a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_orosz-dezinformacios-kampany-afd-nemet-valasztas","timestamp":"2025. február. 21. 14:49","title":"Orosz dezinformációs kampányok tolják az AfD-t a német választáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"573ae6fb-8b1f-48cb-92fb-7773f318275f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Google minden jel szerint beépíti az androidos telefonok alapértelmezett, SMS-eket is kezelő alkalmazásába az üzenetek küldési utáni szerkesztésének, visszahívásának és törlésének lehetőségét.","shortLead":"A Google minden jel szerint beépíti az androidos telefonok alapértelmezett, SMS-eket is kezelő alkalmazásába...","id":"20250221_android-google-messages-uzenetkuldo-uzenet-visszavonasa-torles-szerkesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/573ae6fb-8b1f-48cb-92fb-7773f318275f.jpg","index":0,"item":"3f671691-2e83-4362-b5e3-9a34d8ad3b91","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_android-google-messages-uzenetkuldo-uzenet-visszavonasa-torles-szerkesztes","timestamp":"2025. február. 21. 08:03","title":"Nagy változás jön az androidos telefonokra: visszavonhatja majd a már elküldött SMS-eket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a6453f5-b2e4-4cf6-bf61-dac9788148d5","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Budapesti Zöld Panelprogram indul. Ezzel javítanák a társasházak energetikai jellemzőit, és csökkentenék a károsgáz-kibocsátást. Budapest és a kerületek 5 milliárd forintos alapot hoznak létre, amihez önerővel és banki hitellel kellene beszállniuk a tulajdonosoknak.","shortLead":"Budapesti Zöld Panelprogram indul. Ezzel javítanák a társasházak energetikai jellemzőit, és csökkentenék...","id":"20250221_ingatlan-felujitas-energetikai-korszerusites-budapesti-zold-panelprogram-budapesti-klimaugynokseg-tarsashazak-felujitasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a6453f5-b2e4-4cf6-bf61-dac9788148d5.jpg","index":0,"item":"330ed886-c550-4fdd-a694-fe51a0ef8f6a","keywords":null,"link":"/zhvg/20250221_ingatlan-felujitas-energetikai-korszerusites-budapesti-zold-panelprogram-budapesti-klimaugynokseg-tarsashazak-felujitasa","timestamp":"2025. február. 21. 14:42","title":"Pénzt adnának Karácsonyék a panelházasoknak, kérdés, mire lesz elég a keret","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e91d44bb-f609-41a6-a313-f78eacb565b7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Csoda, hogy nagyjából sértetlenül megúszta mindenki. ","shortLead":"Csoda, hogy nagyjából sértetlenül megúszta mindenki. ","id":"20250221_Felborult-auto-tarolta-le-a-kertet-Borsodnadasdon-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e91d44bb-f609-41a6-a313-f78eacb565b7.jpg","index":0,"item":"8863b0b4-f20c-43c0-85be-79cb6e765693","keywords":null,"link":"/cegauto/20250221_Felborult-auto-tarolta-le-a-kertet-Borsodnadasdon-video","timestamp":"2025. február. 21. 08:08","title":"Pusztító becsapódás: az udvaron landolt egy ütközésben felborult autó Borsodnádasdon – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8b131080-bb40-4623-8c6f-7ae1de2b84ab","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Csillagos ötöst adott az amerikai elnök első, hivatalban töltött hónapjára.","shortLead":"Csillagos ötöst adott az amerikai elnök első, hivatalban töltött hónapjára.","id":"20250222_Szijjarto-Peter-kulugyminiszter-Donald-Trump-magyar-amerikai-kapcsolatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b131080-bb40-4623-8c6f-7ae1de2b84ab.jpg","index":0,"item":"7b111c94-dd84-4ae0-a690-fcd7af54afbb","keywords":null,"link":"/itthon/20250222_Szijjarto-Peter-kulugyminiszter-Donald-Trump-magyar-amerikai-kapcsolatok","timestamp":"2025. február. 22. 19:06","title":"Szijjártó: Magyarország volt a „Trump előtti Trump”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd9e2bbb-cbec-4492-bd50-debe455552cc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Néhány hónapon belül végleg leáll az Amazon Appstore, ezzel megszűnik Androidon a Play Áruház egyik legfontosabb versenytársa.","shortLead":"Néhány hónapon belül végleg leáll az Amazon Appstore, ezzel megszűnik Androidon a Play Áruház egyik legfontosabb...","id":"20250221_amazon-app-store-android-megszunes-alkalmazasbolt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd9e2bbb-cbec-4492-bd50-debe455552cc.jpg","index":0,"item":"7994cb1a-dafc-4e3d-9d99-e3a428066065","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_amazon-app-store-android-megszunes-alkalmazasbolt","timestamp":"2025. február. 21. 12:03","title":"Ennyi volt: 14 év után megszűnik az egyik legnagyobb androidos alkalmazásbolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A hibrid autó mentheti meg a környezetet és az iparágat
szerző:
Folk György (hvg.hu)
Tetszett a cikk?
Sikerre vitte a benzinfaló Egyesült Államok autósainak körében a hibrid autókat a világ második legnagyobb autókonszernje, most pedig be akarja bizonyítani: a benzin-befecskendezéses motor a múlté, a jövő a hibridé.
Hibrid. Megoldás?
A hibrid autót egy elektromos motor és egy benzines motor összekapcsolásából létrejövő hajtómű mozgatja. A két hajtómű együttműködése hozza létre a hibrid hajtást. A közös tengelyre épített motorok egymást segítik. Indulásnál az elektromos motor gyorsítja fel az autót körülbelül 14 kilométer per órás sebességre, s csak ezután kapcsol be a benzinüzemű motor. A benzines hajtómű azonban azon túl, hogy átveszi a kocsi hajtását, tölti is az elektromotort, amely így nem igényel külön töltést. Ráadásul a jármű a fékezéskor felszabaduló – a hagyományos autóknál hőként távozó – energiát is hasznosítja és tárolja az elektromotor akkumulátorában. Ha pedig szükséges – például emelkedőn – a benzinmotort a villanymotor működésével támogatja meg a rendszer.
A Toyota öt évvel ezelőtt bemutatott egy takarékos, környezetbarát járgányt, amellyel tesztelte az amerikai piacot, most pedig hibáin javítva, hajtóművét erősebbé téve, új karosszériával látta el, s csökkentett profittal piacra dobta a Prius második kiadását.
A Toyota jelenlegi éves eladási statisztikáiban a hibrid autók aránya nem éri el az egy százalékot. Ezzel együtt a gyártó sokat remél a fejlesztésektől. A cél ambiciózus: a jelenlegi összesen 120 ezer amerikai hibrid gépkocsi mellé idén újabb 100 ezer értékesítésére tesz kísérletet a japán óriás. Emellett a tervek szerint még az idén legördülnének a futószalagról az első luxus kategóriás hibridek, amelyeket hibrid terepjáró követhet.
A Toyota Prius első változata nyolc évvel ezelőtt debütált Japánban. Akkoriban az első modell csak nagy nehezen 15 másodperc alatt érte el a száz kilométeres óránkénti sebességet, ami pedig még nagyobb gond volt, a vezetőt kifejezetten zavarta, amikor a jármű villanyról benzines üzemmódra váltott.
A hibrid autókat eredetileg a Japán városi közlekedési szokásokra tervezték, vagyis kis távok alacsony sebességű megtételére. Bár az a modell jobban gyorsult és a hajtóforrások közti váltás sem volt annyira sokkszerű, az autóval együtt járó kellemetlenségek csak csökkentek, de nem szűntek meg. Ami azonban végképp betette a kaput a hibridek Egyesült Államok béli térnyerése előtt, az az áruk volt, hiszen egy hibrid Priusért egy alapfelszereltségű Toyota Corollánál háromezer dollárral többet kértek a szalonokban.
A Prius második változata 25 százalékkal jobban gyorsul elődjénél, köszönhetően a jobb akkumulátortöltésnek, a hibrid elemek ugyanis képesek a 200 voltos váltóáramból 500 volt egyenáromot generálni.
13 kilógrammal könnyebb lett az akkumulátor is, ezáltal jobban gyorsul az autó és takarékosabban bánik a kőolajszármazékkal. A legnagyobb újítások azonban a két hajtómű közti kapcsolatban és az ezeket optimalizáló algoritmusokban érzékelhető. Nincs tehát szó arról, hogy alacsony sebességnél csak az elektromos, nagy sebességnél, pedig csak a robbanómotor üzemelne.
A technológiai nehézségek megoldását követően a következő probléma: hogyan tehető eladhatóvá és árban versenyképessé egy olyan jármű, amelynek gyakorlati hasznát ma még csak kevesen ismerik fel.
Olcsóbbá teheti a hibrid autók gyártását, ha – mint ígérik – a dél-koreai LG Electronics kijön a lítium-ionos akkumulátoraival, amelyek könnyebbek és nagyobb feszültségleadásra képesek. Könnyebbé tehetőek a járművek, ha a karosszéria alapanyagok összetételén változtat a gyártó, bár a könnyű és rendkívül erős – ezáltal pedig biztonságos – szénalapú anyagok felhasználásával tovább drágítaná a gyártást.
Iparági elemzők szerint a szóba jöhető egyéb könnyű karosszéria alapanyagok közül a „teljesen alumínium autók” megjelenésére még nincs felkészülve az autóval közlekedők társadalma. S ami még jobban megnehezíti a helyzetet, hogy a vevők igényei alapján a hibrid gyártók igyekeznek a hagyományos modellek mintájára építeni hibrid modelljeiket, ami megköti az újítók kezét.
Az autógyártás az igazán innovatív iparágakkal szemben gyakorlatilag az 1885-ben megalkotott Otto-motorok alapján építi a mai napig az összes gépjármű hajtóművét. 1981 és 2003 között az egyetlen változás a lóerő számának növekedése volt: ebben az időszakban átlagosan 93 százalékkal lettek erősebbek a verdák. A lóerők száma tehát az autókereskedelem központi kérdése.
A Toyota mellett számos gyártó jött ki hibrid járművekkel, a Ford például Escape truckjának hibrid változatával, és 2008-ig további négy modell hibrid verzióját dobja piacra. A Nissan 2006-ban rukkol elő Almerájának hibridjével, viszont ellentétben a Forddal – amely saját hajtóművet kísérletezett ki – a japán cég a Toyota licenceit vásárolta meg.
A Honda, amely elsőkként jelent meg az Egyesült Államokban hibrid autóval, elszomorító eladási mutatókat produkált, januárban összesen 1169 hibrid Civic-et adott el, 45 százalékkal kevesebbet az előző havinál. Ennek ellenére tervezik az Element vagy a Pilot SUV hibrid verzióját.
Konkurens megoldások (Oldaltörés)
A legnagyobb gond, hogy rendkívül nehéz munka hibrid energiaellátású hajtóműveket létrehozni, olyannyira, hogy senkinek nem sikerült eddig a Toyota megoldásait felülmúlni. A Mercedes például az F 500 Mind autóval kísérletezett, amely dízel-elektromos hibrid elven üzemelt volna, de eredményei messze alulmúlták bármely benzin-elektromos megoldás mutatóit.
A hibrid fejlesztések rendkívüli nehézségei miatt több autógyár más irányba tapogatózik, az Audi, a BMW és a Volkswagen például a „tiszta dízelen” dolgozik, amely 30 százalékos hidrogéndúsítással előállított dízel üzemagyag, és így elvileg kétszer több energia leadására képes.
A legtöbb gyártó a hidrogén-meghajtású járművekben bízik, amely rendkívül környezetbarát, hiszen a kocsi tiszta vizet pöfög ki. Ehhez azonban sok százmilliárdos dolláros beruházásra lenne szükség és rengeteg időre, mire a töltőállomások kiépülhetnének.
A Wired magazin szerint az autógyárak nagy része azért foglalkozik a hibridekkel, hogy mutassa, tesz valamit a jövőért. A valóság azonban az, hogy többnyire a kivárásra bazíroznak. Az egyetlen valódi kivétel talán a Toyota, amely komolyan veszi saját fejlesztéseit.
A hibrid autók bár nem szüntetik meg a széndioxid-kibocsátást, de legalább csökkentik azt, és ami nagy előny, a meglévő infrastruktúrára – a benzinkutakra – támaszkodnak. A Toyota csúcsvezetői szerint, a világ nem teheti meg, hogy további negyven évet várjon az új technológia megszületéséig, így szerintük a kiút jelenleg csak a hibrid lehet.
A fejlődő világban sokan képesek lemondani amúgy is szűkös étkezéseik egyikéről- másikáról, hogy televízióhoz jussanak. Ezt a sok szempontból értékelhető felismerést próbálja meglovagolni egy indiai kutató, akinek elképzelése szerint a számítógéppel összekapcsolt tévékészülékek elterjesztése komoly hatással lehet a falvakban élő szegények életére.
A legnagyobb elektronikai cégek most ismét azzal próbálkoznak, hogy minél több nappaliba eljuttassák azokat a hibrid készülékeket, amelyek ötvözik a tévé, a PC és a hifi berendezések funkcióit. A készülékek hazai elterjedésének azonban technikai gátjai vannak.
A Toyota Motors elnöke, Cho Fujio közölte, hogy vállalata néhány éven belül 1 millió hibrid, vagyis vegyes benzin-áram üzemelésű autót fog értékesíteni.
A DaimlerChrysler AG és a General Motors Corporation megállapodtak abban, hogy kettős üzemmódú hibrid hajtási rendszert dolgoznak ki, azzal a céllal, hogy a GM, a Chrysler Csoport és a Mercedes személyautós üzletág járműveiben használják majd fel.