Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c6603ed6-6077-4858-aa60-357533c827b4","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Pedig kétszer is átadták, egyszer Orbán Viktor jelenlétében.","shortLead":"Pedig kétszer is átadták, egyszer Orbán Viktor jelenlétében.","id":"20250603_ujvideki-vasutallomas-lebontas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6603ed6-6077-4858-aa60-357533c827b4.jpg","index":0,"item":"666d480d-0091-461a-b005-8c32bc65122c","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250603_ujvideki-vasutallomas-lebontas","timestamp":"2025. június. 03. 13:29","title":"Milliárdokat költöttek rá a tragédia előtt, most viszont már az újvidéki vasútállomás lebontását lebegteti a szerb kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8780902-d1f8-4ade-8db6-ff0fcd924172","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az autógyárak és az élelmiszeripar is számolni kezdett, mi lesz most, hogy 25 helyett már tényleg 50 százalék vámot kell fizetni az USA-ba bevitt acél és alumínium után.","shortLead":"Az autógyárak és az élelmiszeripar is számolni kezdett, mi lesz most, hogy 25 helyett már tényleg 50 százalék vámot...","id":"20250604_trump-usa-van-acel-aluminium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8780902-d1f8-4ade-8db6-ff0fcd924172.jpg","index":0,"item":"2801f2b6-209d-43c2-8549-35154e2359f7","keywords":null,"link":"/kkv/20250604_trump-usa-van-acel-aluminium","timestamp":"2025. június. 04. 08:04","title":"Kétszeresére emelte fel Trump az egyik legfontosabb vámot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8645c187-9c2e-4914-b40d-4ec561317c5c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Itt a megoldás arra az esetre, ha csak egy finom kis tuningra lenne szükségünk BMW X5 fronton.","shortLead":"Itt a megoldás arra az esetre, ha csak egy finom kis tuningra lenne szükségünk BMW X5 fronton.","id":"20250602_Finom-tuningot-kapott-az-itthon-legkelendobb-BMW","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8645c187-9c2e-4914-b40d-4ec561317c5c.jpg","index":0,"item":"67ce4529-53ad-46a1-aa45-f566fd01ae61","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_Finom-tuningot-kapott-az-itthon-legkelendobb-BMW","timestamp":"2025. június. 04. 06:41","title":"Finom tuningot kapott az itthon legkelendőbb BMW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"425a5c3a-ccef-44ab-991a-6cfb8727086a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A kialakult üzengetés ellenére az NGM nem tervez változtatni az iparűzési adónak a parlament előtt lévő módosításán – erősítették meg lapunknak a tárca illetékesei.","shortLead":"A kialakult üzengetés ellenére az NGM nem tervez változtatni az iparűzési adónak a parlament előtt lévő módosításán –...","id":"20250604_NGM-iparuzesi-ado-modositas-szerencsejatek-kaszino-karacsony-gergely-nagy-marton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/425a5c3a-ccef-44ab-991a-6cfb8727086a.jpg","index":0,"item":"6864cacd-126d-43e5-903c-2c7692cdec0d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250604_NGM-iparuzesi-ado-modositas-szerencsejatek-kaszino-karacsony-gergely-nagy-marton","timestamp":"2025. június. 04. 15:29","title":"NGM a HVG-nek: igazságos és marad az iparűzési adó módosítása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"824d4a9f-2a12-4ecd-ae1d-1f628d71ed84","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Közrendőr, kezdő újságíró, ápolónő, nyugdíjas katona, történész – már naponta kerülnek a hatalom célkeresztjébe olyan, a szakmájukat képviselő kisemberek, akiknek még védekezni sincs módjuk az őket listázó hatalom gátlástalan támadása ellen. Pedig a bűnük mindössze annyi, hogy a munkájukat végezték.","shortLead":"Közrendőr, kezdő újságíró, ápolónő, nyugdíjas katona, történész – már naponta kerülnek a hatalom célkeresztjébe olyan...","id":"20250604_hvg-vad-hajtasok-Kurucinfo-lett-az-etalon-Kocsis-Mate-es-a-kormanymedia-szamara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/824d4a9f-2a12-4ecd-ae1d-1f628d71ed84.jpg","index":0,"item":"3074e96f-c975-4e25-a844-753e42ab4083","keywords":null,"link":"/360/20250604_hvg-vad-hajtasok-Kurucinfo-lett-az-etalon-Kocsis-Mate-es-a-kormanymedia-szamara","timestamp":"2025. június. 04. 06:30","title":"A Kuruc.info lett az etalon Kocsis Máté és a kormánymédia számára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cbbba42-89a6-4c34-a9b9-f8c0a9e29b6d","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"Ez a tízszerese annak, amit a szigetország tavaly adott.","shortLead":"Ez a tízszerese annak, amit a szigetország tavaly adott.","id":"20250604_dronok-tamogatas-ukrajna-nagy-britannia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cbbba42-89a6-4c34-a9b9-f8c0a9e29b6d.jpg","index":0,"item":"764823be-e319-48cb-840d-aef1a265c892","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250604_dronok-tamogatas-ukrajna-nagy-britannia","timestamp":"2025. június. 04. 17:59","title":"Százezer drónt adnak a britek idén Ukrajnának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c494e1ee-586a-43e6-a66f-91369cd19e28","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A bajor gyártó talált még néhány eddig szunnyadó kilométert villanyos szedánjai hajtásláncában.","shortLead":"A bajor gyártó talált még néhány eddig szunnyadó kilométert villanyos szedánjai hajtásláncában.","id":"20250605_tovabb-gurul-egy-toltessel-a-legujabb-elektromos-bmw-i4","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c494e1ee-586a-43e6-a66f-91369cd19e28.jpg","index":0,"item":"ecbce81b-8f7a-4961-ad79-63b1bd58b006","keywords":null,"link":"/cegauto/20250605_tovabb-gurul-egy-toltessel-a-legujabb-elektromos-bmw-i4","timestamp":"2025. június. 05. 07:21","title":"Tovább gurulnak egy töltéssel a legújabb elektromos BMW-k","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86e23344-a2c4-4715-a8c0-2f5ff7528776","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Nagy Márton voltaképpen a pár éve csendben elhalt reptérvasút-projekt felélesztését jelentette be. Egy fontos különbséggel: a beruházás legalábbis részben koncesszióban valósulna meg. A miniszter szerint logikus volna a kínai beruházók bevonása. Fatális véletlen: Mészáros Lőrinc és kínai partnerei épp jókor végeznek a Budapest–Belgráddal.","shortLead":"Nagy Márton voltaképpen a pár éve csendben elhalt reptérvasút-projekt felélesztését jelentette be. Egy fontos...","id":"20250604_ferihegy-vasut-kina-meszaros-budapest-belgrad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86e23344-a2c4-4715-a8c0-2f5ff7528776.jpg","index":0,"item":"5d6d7602-f5a7-40ac-9f8c-e6d68ac03a47","keywords":null,"link":"/360/20250604_ferihegy-vasut-kina-meszaros-budapest-belgrad","timestamp":"2025. június. 04. 06:45","title":"A ferihegyi gyorsvasút lesz az új Budapest–Belgrád?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Avatar: mennyire közelíthetjük meg James Cameron világát?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A Popular Mechanics áttekintése alapján rávilágítunk: volt értelme Cameron NASA-tanácsadói múltjának, a bemutatott technológiák jó része ugyanis hamarosan megvalósulhat a kellő várakozás után. Hol tart a világ az óriási katonai robotruhák, az agy-számítógép kapcsolatok és az antianyag-alapú hajtóművek gyártásában?
Csatában, munkában, nagyobb távok gyors leküzdésében egyaránt jól jöhet a filmben szereplő robotruha, az Amplified Mobility Platform, rövidebb nevén AMP. Az Aliensben vagy a Mátrix-széria harmadik részében láthattunk hasonló, emberek által felöltött robotruhát, ami ugyanúgy mozgatja gigantikus, de legalábbis méretes végtagjait, ahogyan a benne rejlő ember imitálja a mozgást. A szuperhidraulikával felszerelt AMPról a film egyik designfelelőse, John Rosengrant csak annyit mondott: "olyan, mint egy Apache helikopter, csak lábakkal".
Aki követte rovatunkat, emlékezhet korábbi híradásainkra az ún. exoskeletonokról, amket harcászati és egészségügyi célokra egyaránt fejlesztenek: a Pentagon védelmi fejlesztéseiért felelős DARPA például az elmúlt évtizedben többször is támogatta az ún. Exoskeletons for Human Performance Augmentation programot. Ennek eredményeként jött létre a XOS: a 75 kilós felszerelés viselője kezét, lábát és hátát fedi, hidraulikája révén pedig egy mázsányi súlyt lehet vele megemelni, ugyanakkor annyira mozgékony vázról van szó, hogy nyugodtan lehet benne lépcsőt mászni vagy éppen focizni. Hasonló elven működik a japán Cyberdyne ruhája, amit viszont idősödő földművesek napi munkáját megkönnyítendő gyártottak le. David Audet, a Natick katonai fejlesztőközpont egyik XOS-ért is felelős munkatársa úgy véli, a képünkön is látható AMP esetében hiába van "sok Hollywooddal leöntve", olyan platformot mutat be, ami apró módosítások révén képes lenne egy nagyobb támadást is visszaverni.
Ahhoz, hogy az emberek eljuthassanak az Alpha Centaurihoz (ez majd a filmből kiderül), kilométerhosszú űrhajókat gyártottak. Ezekben hibrid antianyag-fúziós hajtóművek kaptak helyet és a fénysebesség héttizedével tudtak cirkálni és még így is, ilyen sebességgel is csak hat év alatt tudtak eljutni oda a Földről. Ez egyben a leghatékonyabb hajtómű, amelyben anyag- és antianyagrészecskék ütköznek, állítja a NASA különleges hajtóműveken dolgozó szakembere, George Schmidt, azonban egy ilyen rendszer megépítése nemcsak roppantul költséges, hanem nehéz is. Az antianyag előállítása is nehéz, ugyanis a Föld részecskegyorsítóiban eddig alig több mint tíz nanogrammnyi gyűlt össze belőle - igaz, ezen komplexumokat nem "nagyüzemi" gyártásra tervezték. A kutató szerint ha "piaci árat" kellene mondani az antianyagra, annak mikrogrammja 60 milliárd dollár körül mozog, igaz, egy megfelelően felszerelt gyár akár 6 millió dollárból is elő tudna állítani egy ugyanilyen apró mennyiséget.
Schmidt szerint hálás, hogy a filmben egy ilyen hajtómű szerepel, ugyanis ehhez jóval kevesebb antianyag szükséges, mint egy pusztán antianyag-meghajtású rakétához, igaz, ez a szerkezet nem olyan hatékony, hogy a fénysebesség héttizedét elérhessük vele. A másik nagy probléma az antianyag tárolásával kapcsolatos. Az antianyagot jelenleg ún. Penning-csapdákban tartják, amelyekben elektromágneses mezők segítségével tartják távol az antianyag részecskéit a csapda falaitól. Az antianyag azonban hónapok után kapcsolatba léphet egyes kósza anyagi részecskékkel és jelenleg még nem ismerünk olyan módszert, amivel teljesen anyagmentes vákuumot tudunk előállítani. Mindezek mellett az antianyag mennyisége is problémás lehet, hiszen többezer tonnányi antianyagot kellene összegyűjteni ahhoz, hogy egy hat éves egyirányú utazást meg lehessen valósítani. Ha pedig ezt az akadályt is sikerrel vettük, még mindig nem tudjuk, hogyan lehet az óriási sebességből biztonságosan és kiszámíthatóan lelassítani a hajót, amikor az a cél közelébe ér.
Az emberek egyedi módon közelítik meg a Pandora kék bolygó, humanoid őslakosait, a Na'vikat: az emberek és az őslakosok DNS-éből összekombinált hibrid lényekbe egy olyan bonyolult interfacet telepítenek, amivel egy ember távolról kvázi telepatikusan képes átvenni teste és elméje felett az irányítást. Mindezt eléggé megközelítik azon kísérletek, amelyek a BCI (brain-computer interface), az agyat és a számítógépet összekötő felületek fejlődését irányozzák elő: a Duke Egyetemen például egy olyan külső vázat fejlesztenek, amelybe bele lehet helyezni egy paralízisben szenvedő pácienst, a váz pedig érzékeli annak utasításait és annak megfelelően mozgatja a vázat. Korábban már beszámoltunk a BCI történetéről és a vele kapcsolatos próbálkozásokról, valamint azokról a játékokról is, amik ugyanezen technológián alapulnak.
A közlekedés pénteki, 10 perces leállítása az első figyelmeztetés, lehet, hogy legközelebb 10 hétre áll le Budapest – mondta a HVG-nek a főpolgármester.