Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Bár a TV2 új tulajdonosai eddig titkolták, de egy szeptemberben készült és a cégbíróságra leadott dokumentumból kiderül, hogy Simon Zsolt és Yvonne Dederick mennyiért vette meg a céget. Az üzleti beszámolókból nemcsak az derül ki, hogy áron alul kelt el az egyik legnagyobb kereskedelmi tévé, de az is: az eladó német cégcsoport még kölcsönt is adott az új tulajdonosoknak, hogy fenn tudják tartani az utóbbi években súlyos veszteséget termelő társaságot. Arra is fény derül cikkünkből, hogyan töröltek a TV2 mögött álló cég könyvéből egy 2,7 milliárdos kötelezettséget.

Meglehetősen olcsón, hozzávetőlegesen 4,8 milliárd forintért kelt el idén év elején a TV2. A két új tulajdonos eddig nem volt hajlandó részleteket elárulni az adásvételről, azt üzleti titokként kezelték. Viszont egy szeptember végén készült dokumentumból kiderül, hogyan adott túl a magyarországi leányvállalatán a német médiacsoport.

A ProSiebenSat.1 (P7S1) tavaly tavasszal ismerte el a hvg.hu-nak, hogy a TV2 eladására készül. Lehetséges vevőként felmerült a nemzetközi médiabirodalmat működtető – hazánkban a Viasattal jelen lévő –, svéd hátterű Modern Times Group (MTG), és a hazai piacon a 11. legbefolyásosabbnak tartott Nyerges Zsolt cége, az Infocenter.hu Zrt. is, de a Figyelő cikkezett egy állítólagos kínai nagybefektetőről is. Ezek után a piacot meglepetésként érte, hogy a P7S1 végül a TV2 két vezetőjének, Simon Zsoltnak és Yvonne Dedericknek adta el a céget. A két tulajdonos interjúiból mostanáig annyi derült ki, hogy a vételárat nem kellett azonnal kifizetniük, hanem öt év alatt részletekben utalják át, és a TV2 nyereségéből fogják előteremteni. Ám ha nem tudnak fizetni, akkor a TV2 visszaszáll a P7S1-ra. (Magát az adásvételt december végén jelentették be, az ügylet zárására február végén került sor.)

Mivel egyiküknek sincs milliárdos vagyona – nem szerepelnek a leggazdagabbak listáján –, az elmúlt hónapokban más újságok mellett a hvg.hu is sokszor foglalkozott azzal, hogy az új tulajdonosok melyik gazdasági erőcsoport támogatására számíthatnak. Míg tavasszal a Fidesz korábbi pártigazgatójának, Simicska Lajosnak az emberei lobbiztak a piacon a tévé mellett, értesüléseink szerint nyár végére fordulat állt be, és a miniszterelnökkel jóban lévő Andrew G. Vajna kormánybiztos került meghatározó helyzetbe a TV2-nél.

Aprópénz?

Miközben nyáron folytak a tárgyalások Andy Vajnával, a TV2 mögötti cégcsoport jelentős átalakításon ment keresztül. A tulajdonosok beolvasztottak négy céget egy ötödikbe, a TV-HU1. Kft.-be (erről lásd az ágrajzunkat), majd azt átnevezték TV2 Média Csoporttá. Bár a vállalkozásoknak mindig csak májusban kell leadniuk az előző évi mérlegüket, üzleti beszámolójukat, cégek megszűnése, beolvadása esetén az a szabály, hogy év közben is le kell adniuk a dokumentumokat a cégbíróságon.

A felső sorban a korábbi tulajdonosok, az alsó sorokban az új tulajdonos bonyolult céghálója látható:

Az egyik beolvasztott cég szeptember 22-én lezárt beszámolója viszont felfedi az eddig üzleti titokként kezelt összeget (magukat a cégfúziókat még június 30-án hajtották vége). A beszámolóban a P7S1 „részvényeiért és üzletrészeiért” cserében fennálló tartozásként feltűnik egy 2,393 milliárd forintos összeg. Mivel ez a cég, a Simon és a Dederick tulajdonában lévő a TV-CEE1 Kft. a TV2 részvényeinek a felét vette meg, a vételár ennek a kétszerese, közel 4,8 milliárd lehetett. Hogy ez az összeg megfelel-e a teljes vételárnak, megkérdeztük a TV2-t, ahol nem cáfolták az információt.

Az ősszel felfedett információ azért meglepő, mert a TV2 eladásáról folyó tárgyalásokra rálátó piaci források tavaly még 20 és 25 milliárd közé tették az MTG ajánlatát. Összehasonlításképp: amikor az egyik leggazdagabb magyar, Rákosi Tamás 2011-ben eladta az RTL-nek a kábelcsatornáit, a pontos összeget el nem árulva azt mondta: „több tízmilliárdot” keresett az üzleten. Pedig cége csak 31 százalékos részesedéssel bírt az RTL-ben, melyet végül a magyar tévétársaság német tulajdonosa, az RTL Group vett meg tőle.

A TV2 stúdiója - magyar nézőnek magyar tévét
©

Több, a tévés és reklámpiacot jól ismerő médiaügynökségi forrás is azt mondta a hvg.hu-nak, az 17-18 százalékos közönségaránnyal rendelkező tévétársaság – amely 2010 óta három új kábelcsatornát is indított – piaci értéke az értékesítésről folyó tavalyi tárgyalások idején még legkevesebb 13-15 milliárd volt. Azt forrásaink hozzátették: kétségtelen, hogy a cég 2010 óta veszteséges, a tévés reklámtorta pedig 2008 óta folyamatosan zsugorodik, de a piaci latolgatások és a szeptemberben bevallott vételár között még így is nagy a különbség.

Magyar nézőnek magyar tévét

Az utóbbi években kormánypárti politikusok nyilvánvalóvá tették, hogy a kabinet határozott célja a magyar vállalkozók, egyes üzleti körök részesedésének növelése a bankszektorban, a média- és reklámpiacon, vagy legújabban az élelmiszerláncok területén. Erre rá is segítenek a kormányzati döntések, az egyes törvények módosítása, vagy akár a különadók. Ezek nemcsak felgyorsíthatják a külföldi, multinacionális cégek kivonulását, de eltántoríthatják a potenciális külföldi befektetőket, lenyomhatják a vételárat is.

Mint arról a TV2 eladásáról szóló cikkeinkben több alkalommal is beszámoltunk, tavaly több olyan kormányzati beavatkozás is történt, melyek közvetve kihatással volt a tévétársaság értékesítésére. Rögtön azután, hogy a P7S1 elismerte, meg akar válni a magyar leányától, a Nemzetgazdasági Minisztérium nyilvánosságra hozta a honlapján a reklámadóról szóló törvény tervezetét – igaz, a parlamentnek csak idén júniusban terjesztették be azt. A miniszterelnök pedig még a TV2 eladásáról szóló tárgyalások idején közölte egy interjúban, hogy mit tartana üdvözítőnek: szeretné, ha lenne egy magyar tulajdonban lévő kereskedelmi tévé.

Simon Zsolt - a boldog tulajdonos
©

A P7S1-ot ugyanakkor kötötte a saját magának adott határidő. A cég még 2012-ben döntötte el, hogy a következő év végére feladja a kelet-európai érdekeltségeit, kivezeti a könyveiből a túl nagy hasznot nem hozó vagy veszteséges társaságokat. Csakhogy az MTG elállt a vételtől: a tárgyalásokra rálátó források szerint ebben szerepet játszott az is, hogy felmérték a magyarországi piaci kockázatokat. Hivatalosan egyetlen alkalommal sem indokolták a döntésüket, az elmúlt időszakban többször is kerestük a cég globális kommunikációs vezetőjét, Per Lorentzet, de ő nem kívánta kommentálni az értesüléseinket.

A P7S1 végül úgy döntött, hogy a magyar menedzsmentnek adja el a céget. Mint arról a Magyar Narancs már 2012-ben beszámolt, a vevők közül Simon már korábban is jó kapcsolatot ápolt egyes fideszes vezetőkkel. Dederick férje egy olyan – a TV2 eladását is intéző – ügyvéd irodában dolgozik, melynek információink szerint Andy Vajna is ügyfele. A hvg.hu több médiapiaci cégvezetőt is megkeresett azzal a kéréssel, hogy értékeljék a TV2 nyilvánosságra került vételárát. Többen is az MKB eladásához hasonlították a tévétársaság értékesítését: a magyar állam úgy vette meg 55 millió euróért júliusban a bankot, hogy az eladó vállalta: az átadás előtt 270 millió eurós tőkeemelést hajt végre.

Amikor az eladó fizet a vevőnek

A korábbi vezérigazgató, Simon Zsolt és a gazdasági igazgató, Yvonne Dederick nagyon jól járt az ügylettel. Nemcsak az ár volt alacsonynak mondható, de a P7S1 információink szerint még azt is lehetővé tette, hogy az első részletet 2017-ben utalják – ezt a TV2 meg is erősítette a hvg.hu-nak.

Sőt, a nyáron beolvasztott társaságok közül a legnagyobb, a TV2-t korábban működtető MTM-SBS Zrt. beszámolójában több figyelemreméltó adat szerepel. Egyrészt kitűnik, hogy a vállalat csaknem 1,4 milliárd forintos készpénztartalékkal rendelkezik, másrészt az idei évben feltűnik egy olyan hosszú lejáratra kapott kölcsön, ami tavaly még nem szerepelt a cég könyvében. Információnk szerint ezt az egymilliárdos hitelt a cég a németektől kapta és a magyar tulajdonosok a működés finanszírozására használhatják.

Mivel a cég 2010 óta folyamatosan veszteséges volt, az eladás előtt – ahogy ez a magyar részvénytársaság 2011-es és 2012-es beszámolóiból kiderült – az anyavállalat előbb 4,7, majd 7,1, tavalyelőtt pedig 6,2 milliárd forintos hitellel segítette ki a társaságot. Az MTM-SBS beszámolói szerint a Pro7 Csoport négy tagvállalatának 2013 végére még mintegy 2,7 milliárd forint követelése maradt a részvénytársasággal szemben. Ám a beszámoló szerint a németek ezt a követelést átengedték az egyik magyar vevőnek, a TV-HU1-nek, és ez a cég júniusban magába olvasztotta az adósát, az MTM-SBS-t. Mivel egy cég önmagával szemben nem tartozhat, ilyenkor az a szokás, hogy az összeget egyszerűen nullára írják, kivezetik a könyvekből. Ez egyben magyarázatot adhat arra is, hogy miért egy bonyolult céghálón keresztül vette meg Simon és Dederick a tévét idén év elején – ugyanis ezt a céghálót olvasztották össze a TV2 Média Csoport létrehozásával júniusban (lásd a második ágrajzunkat).

Alighogy eladták a veszteségein úrrá lenni – három éven keresztül – nem képest TV2-t, a régi-új menedzsment máris rendbe tette a megvásárolt MTM-SBS anyagi ügyeit: míg tavaly mínusz 10,8 milliárd volt a cég eredménye, a fúzió előtt viszont a veszteség 975 millióra apadt. A Forbesnak Simon februárban még azt mondta, a tavalyi „veszteség félrevezető”, ha megszabadulnak a használhatatlan filmcsomagjuktól, akkor túllesznek a nehezén.

MTI Gazdaság

Varga: Ezért nő a reklámadó kulcsa, a TV2 is fizetni fog

Nem a költségvetésből kieső bevételek pótlására emelték meg a reklámadó kulcsát – mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a köztévében. Szerinte az emelés nem az RTL Klubról szól és jövőre az adó mértéke a TV2-t is érinteni fogja.

MLF Itthon

Nagy kavarások fordíthatták meg a TV2 eladását

Miért pont a céget vezető menedzsereknek adta el a német anyavállalat a TV2-t, és az igazgatók mögött áll-e valaki? Ez a kérdés foglalkoztatja a közvélemény egy részét a decemberi bejelentés óta. Felidézzük, hogyan történt a tévé értékesítése, mely információink szerint a Fidesz mögötti cégbirodalomban is zavart okozott. Az új tulajdonosok szinte a lehetetlenre vállalkoztak: egy év alatt kell talpra állítaniuk a céget, hogy a vásárláshoz kapott hitelüket törleszteni tudják. A hazai média átalakulásáról szóló cikksorozatunk első részét olvashatják.

MLF Itthon

Az RTL Klub és a TV2 a rezsiháború új célpontja

Megtiltaná Lázár János, hogy a két nagy kereskedelmi tévétársaság pénzt kérhessen a kábelszolgáltatóktól az RTL Klubért és a TV2-ért – legalább is átmenetileg. Pedig mindkét cég ezzel szerette volna ellensúlyozni a reklámpiac zsugorodását, illetve a reklámadó miatt kieső bevételeiket így pótolta volna. A tiltás átmeneti, mert a kormány arra készül, hogy ő határozza meg a díjszedés szabályait.

hvg.hu Itthon

Megszavazták a "Lex TV2"-vé avanzsált reklámadót

Kivételes, sürgős eljárásban egy nap alatt lezavarták a reklámadót a parlamentben. Az utolsó pillanatban egy olyan módosító javaslatot nyújtottak be, amely éppen a TV2-nek kedvez. A törvény beterjesztője szerint a sajtószabadság ettől nem csorbul, az újságírók pedig amúgy sem függetlenek, mert a tulajdonosok érdekeit képviselik. Az MSZP szerint a kormány át akarja rendezni a médiapiacot, a Jobbik más reklámadót vezetett volna be, az LMP szerint is szükség van reklámadóra, de ez csak arra szolgál, hogy a Fidesz kijeölje a számára kedves vállalkozásokat. Folyamatos tudósításunk a parlamenti vitáról.

hvg.hu Itthon

"Ez óvoda" – beszólt az RTL-vezér a TV2-nek

Nem fél attól, hogy a kormányközeli cégek piacon kívüli eszközökkel kiszorítják a magyar piacról, de "ha lesz háború, akkor lesz haditerv is" – mondta az RTL vezérigazgatója a Kreatívnak. Dirk Gerkens többször beszólt a TV2-nek, illetve a társaság tulajdonos-vezérigazgatójának is.

M. László Ferenc Itthon

Fordulat az Orbán–Simicska-háborúban: Andy Vajna a TV2-ben

Jelentős változás előtt áll a TV2: már kiderült, hogy Simicska Lajos és üzlettársai nem akarják, de nem is tudják támogatni anyagilag a tévétársaságot, viszont a miniszterelnökkel jóban lévő Andy Vajna már házon belül van. Ugyanakkor az állami vállalatok és a kormány nyár óta igen bőkezű lett a társasággal, aminek viszont szintén Simicskáék ihatják meg a levét.