szerző:
MLF
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Hosszú tárgyalások után nyélbe ütötték az elmúlt évek legnagyobb ügyletét a médiapiacon: elkelt az egyik kereskedelmi televíziós cég, a TV2 mögött álló részvénytársaság. Az egyik új tulajdonos a társaság eddigi vezérigazgatója, Simon Zsolt lehet, akit a médiapiacon Fidesz-közeli szakemberként emlegetnek. Forrásaink szerint szinte biztos, hogy a vezér mögött valamilyen érdekcsoport áll.

A tévé vezérigazgatója, Simon Zsolt vette meg a TV2-t a német vállalattól – értesült a hvg.hu, de hasonló információ jelent meg percekkel cikkünk közlése előtt az Indexen is. A portál szerint Simon a tévé belső levelező rendszerében megerősítette az adás-vétel tényét, és a szombati stábgyűlésen azt mondta: ő a tulajdonos, a tévé gazdasági igazgatójával együtt.

Az elmúlt hónapokban többször felmerült, hogy a TV2 eladó, többen is érdeklődtek iránta, két cég még ajánlatot is tett. A hvg.hu május közepén számolt be arról, hogy a TV2 német tulajdonosa, ProSiebenSat.1 (P7S1) értékesíteni akarja a magyarországi érdekeltségét. Az országos kereskedelmi tévére ketten tettek ajánlatot: az Viasatot is fenntartó MTG multinacionális médiavállalat és a magyar piacon jelen lévő, a Fidesz-közeli vállalkozásként számon tartott, a Heti Választ is a portfoliójában tudó Infocenter.hu. (A médiapiac teljes átalakulásáról, az állami megrendelésekkel elhalmozott Fidesz-közeli cégek terjeszkedéséről itt olvashat részletesebben.)

Az Origo december elején arról számolt be, hogy a magyar társaság, a TV2 mögött álló MTM-SBS Zrt. vezérigazgatója, Simon Zsolt a tévé évzáró partiján azzal nyugtatgatta a dolgozókat, hogy heteken belül lezárulnak a tárgyalások, meglesz az új tulajdonos. A portál szerint a dolgozók között az a pletyka terjedt, hogy a vevő egy kínai befektető lesz, aki mögött magyar befektetők állnak. Simon Zsolt azonban akkor még nem árulta el, hogy ki lehet a befutó.

TV2-s forrásaink szerint szombatra időzítették az adás-vétel hivatalos bejelentését, de tekintettel arra, hogy szombaton a bejelentésnek nincs nagy hírértéke, hétfőre halasztották a ProSiebenSat.1 közleményének kiadását.

Orbán Viktor is beleszólt a versenybe

Bár nem nevesítette a TV2-t, még Orbán Viktor is megszólalt a nyáron ebben az ügyben. A miniszterelnök egy interjújában arról beszélt, hogy Magyarországon a nagy, kereskedelmi tévék közül egyik sem magyar, mindegyik külföldi, ezért olyan nemzeti szempontokat, amiket otthon igen, itt nem érvényesítenek. "Ez sem lesz mindig így” – tette hozzá sokat mondóan a miniszterelnök. Orbán elsősorban azt kifogásolta, hogy nincs olyan magas nézettségű tévé, amely közvetítené a magyar focibajnokság mérkőzéseit, márpedig ez szerinte növelhetné a sportág népszerűségét.

Simon Zsolt, a TV2 vezére, új tulajdonosa
©

A hvg.hu fideszes forrásokból és egy, a párthoz közel álló médiacégek ügyeire rálátó szakembertől úgy értesült: a Fidesz vezetői nyomon követték az ügyet, erőltették, hogy a Simicska Lajoshoz és Nyerges Zsolthoz kötődő médiacég-birodalom vegyen részt az ügyletben. Csakhogy a Viasatot működtető Modern Times Group médiapiaci forrásaink szerint idén jelentős, közel 25 milliárdos ajánlatot tett, amire nehéz volt jó választ adnia a másik versenyzőnek. A Figyelő pár héttel ezelőtt arról írt, hogy a TV2 továbbra is eladó, és egy kínai cég mögött álló, Fidesz-közeli magyar vállalkozó állhat az ügylet mögött.

Alig egy héttel azt követően, hogy a tévé értékesítéséről szóló első hírünk megjelent, a miniszterelnök bejelentette, a kormány tervezi a reklámadó kivetését, amely az RTL Klub és a magazinpiacon erős Sanoma mellett a TV2-t érintené a leginkább. Az azóta ejtett reklámadó beharangozása után a hvg.hu-nak több – TV2-höz, Viasathoz kapcsolódó – piaci forrás is azt valószínűsítette, hogy a kormány csak azért dobta be tavasszal a médiavállalkozásokat sújtó reklámadó ötletét, hogy ezzel elvegye a kedvét a tévére esetlegesen bejelentkező külföldi társaságoknak. Bár egy, az MTG ügyeire rálátó forrásunk szerint nyárra volt időzítve az ügylet, részben a reklámadó körüli huzavona megakasztotta a folyamatot.

És ki áll Simon mögött?

Simon Zsolt 2010 őszén került a cég élére, amikor a tulajdonos visszahívta a vezérigazgatói posztról Várdy Zoltánt. A Magyar Narancs 2011 augusztusában arról számolt be, hogy a Simon és felesége által közösen tulajdonolt könyvesbolt Budakeszin hivatalos kopogtatócédula-gyűjtőhelye volt a Fidesznek a 2010-es választások előtt, a vezérigazgató feleségét pedig az önkormányzat közművelődési és jogi bizottságának külső bizottsági tagjává választották. Alig egy évvel a választások után további változások történtek a TV2-nél: a társaság leigazolta hírpolitikai tanácsadónak a korábban a Hír Tv-nél dolgozó Pindroch Ferencet.

Képernyőre kerülni nagy biznisz
©

A médiahatóság elemzései szerint a TV2 híradóinak politikai tartalmait rendszerint uralják a Fideszről és a kormányról szóló hírek. Erről Simon így vallott a hvg.hu-nak adott szeptemberi interjújában: "az egyórás Tényekben a politikai rész nem több 10-12 percnél. Ha ennek nézzük a 70 százalékát, akkor azt mondhatjuk, hogy a pártokkal alig foglalkozunk. Ha egy perccel többet foglalkozunk a kormánnyal vagy a kormányzó párttal, akkor százalékban mérve az máris kilengésként jelenik meg a mérésekben. Inkább arról érdemes beszélni, hogy depolitizálódott a Tények, de ez is a nézői igényekre vezethető vissza". Ugyanakkor Simon azt is mondta, tavaly ő győzte meg a német tulajdonost, hogy "abban az állapotában ne vigyék ki a piacra" a csatornákat. "Akkor sikerült elfogadtatnom velük, hogy fektessenek be a magyarországi csatornába" – állította a magyar vállalat vezére.

Ha igazak azok – a hvg.hu-nak több forrás által is megerősített – hírek, hogy a Viasat tulajdonosa közel 25 milliárdot ígért a TV2-ért, akkor az is valószínűsíthető, hogy Simonnak és a gazdasági igazgatónak, Yvonne Dedericknek ennél jobb ajánlatot kellett tennie. Hogy ez az ajánlat mit tartalmaz, egyelőre nem tudni, bár Simont tehetős embernek tartják, nem tartozik a leggazdagabb magyarok közé, nincs rajta ezeken a listákon (a Napi Gazdaság listájára minimum 5 milliárddal lehet felkerülni). Így a piacon biztosra veszik, hogy az ügylethez támogatókat szerzett, valaki vagy valakik támogatását élvezi. A Fidesz-közlei cégbirodalom ügyeire rálátó forrás a TV2 eladásáról szóló májusi hírünk után azt mondta, ekkora összeget még ők sem tudnak hirtelen előteremteni, ez több időt igényel.

Nem elég megvenni, fenn is kell tartani

Az új tulajdonos nemcsak a vételi árat kell előteremtse, hanem a tévécsoport fenntartása, működtetése, újbóli helyzetbehozása a piacon is rengeteg pénzt fog felemészteni. A táblázatból is kitűnik, hogy az elmúlt években nem teljesített túl jól a TV2 mögött álló társaság, melynek a P7S1 német médiavállalat a tulajdonosa. Miközben évek óta csökken a bevétele, zsugorodott a piaci részesedése, a vesztességei nőttek. Ez hatással volt a cég tőkéjére is, amely 2011-ben közel 9 milliárddal csökkent, majd tavaly ismét feltőkésítették.

MTM-SBS Televízió Zrt.

2012-ben 275 alkalmazott

2010 2011 2012
Nettó árbevétel 19,003 milliárd 16,264 milliárd 14,239 milliárd
Adózott eredmény -2,263 milliárd -8 947 milliárd -6,707 milliárd
Saját tőke 12,468 milliárd 3,520 milliárd 16,769 milliárd

(Forrás: cégnyilvántartás)

A négy tévé – TV2, Fem3, Super TV2, ProTv – működtetése sem olcsó. Simon Zsolt, a társaság vezérigazgatója a hvg.hu-nak adott szeptemberi interjújában azt mondta, nagyjából 11 milliárdot költenek a különféle jogokra, a tévében futó műsorok külföldi licenceire. Ezeket a műsorformátumokat többnyire külföldön, az Egyesült Államokban, Hollandiában, Izraelben fejlesztik ki, a sorozatok jogait rendszerint a nagy amerikai forgalmazóktól kell megvenni évekre előre. Ezek az úgynevezett volume dealek sokba kerülnek, csak tőkeerős cégek állják a versenyt, különben lemaradhatnak a legnézettebb tartalmakról.

Ráadásul a tévé az utóbbi években fokozatosan lemaradt az RTL Klub csoportjától, amely szinte minden héten fölényesen nyeri a nézettségi versenyt. Az alábbi ábra azt mutatja, hogy állnak egymáshoz képest a társaságok az 50. héten a hirdetők számára nagyon fontos 18-49 közötti korosztályban. (A Chello működteti például a Spektrumot, a Minimaxot vagy a Film Cafét, a Pub nevű oszlop a köztévé csatornáit jelenti.)

©

Pedig a tévé ősszel teljesen új műsorokkal újított, átalakította a műsorstruktúráját. Ezek nagy része saját gyártású, hiszen a magyar tévépiacon – ismerték el a hvg.hu-nak médiapiaci szakemberek – főleg ezeket a showműsorokat, tehetségkutatókat szeretik a nézők. Így elindult az Édes élet, a Kasza, Sztárban sztár, a Pimaszúr ott alszik, újraindult a Mr és Mrs. Ám a nézettségi adatokból kitűnik, hogy ezek közül sem váltotta be mindegyik a társaság hozzájuk fűzött reményeit. A múlt heti nézettségi toplista első 11 helyét a teljes népesség körében a Nielsen felmérése szerint az RTL műsorai foglalják el, az Édes élet a 22. helyen áll.

A médiapiac legjobb éve 2008-ban volt, akkor közel 70 milliárd volt a televíziós piac, ám a válság hatására és a két tévétársaság közötti éles árcsökkentő verseny miatt bezuhant 35 milliárdra. Tavaly a társaság elfogadta az új ötéves tervét, elindította az új csatornáit (Fem3, Super TV2, ProTv), és Simon ősszel bejelentette, el akarja érni, hogy a kábelszolgáltató cégek fizessenek azért, hogy ezeket a csatornákat felvehessék a kínálatukba. TV2-s forrásaink szerint a társaságnál ebből várják a leginkább a bevételek növekedését, a reklámpiac újbóli szárnyalására egyelőre nem számítanak.

A német tulajdonos ugyanakkor az elmúlt hónapokban jelentős pénzeket fektetett a tévé technikai fejlesztésébe, és igyekezett ellensúlyozni a veszteségeket is. Amikor tavaly ősszel az MTM-SBS tőkéje negatívba fordult, a cégbírósági jegyzőkönyvek szerint a P7S1 19,9 milliárd értékű saját váltót bocsátott ki. Az MTM-SBS tulajdonosai a 2013. március 27-i közgyűlésen pedig úgy döntöttek, törzsrészvényt bocsátanak ki, melyért három részletben összesen 3 milliárd forintot készült átutalni a P7S1.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
M. László Ferenc Gazdaság

A Simicska–Nyerges-birodalom ékköve lehet a TV2

Eladósorban van a második legnagyobb kereskedelmi tévé, melyre úgy tudni, a médiabirodalmát évek óta építgető, Fidesz-közeli vállalkozónak elkönyvelt, korábban az RTL-lel is próbálkozó Nyerges Zsolt is szemet vetett. A TV2-t működtető cég pénzügyileg nem áll túl jól, ám befektetéseiért szeretne jó pénzt kapni.

M. László Ferenc Itthon

"Nem kell a gyilkos verseny" – az X-faktorról és a Voice-ról a TV2 vezére

Szándékosan nem engedték szembe a múlt szombaton induló X-faktorral a saját tehetségkutatójukat a TV2-nél. A cég vezérigazgatója már nem akar mindenáron versenyezni az RTL-lel, tervei szerint az ősszel induló műsorokkal teljesen új pályára állítják a társaság csatornáit. Simon Zsolt nézői szokások megváltozása és a piac átalakulása alapján arra jutott, hogy pénzt kellene szedni a TV2 csatornáiért. A tévé vezérét a bűnügyi hírek és a Fidesz dominálta Tényekről, illetve Orbán Ráhel esküvőjének bulváros tálalásáról is kérdeztük.

Országszerte megrohanták a rendőrök a Kreml fő ellenségének számító Navalnij irodáit

Országszerte megrohanták a rendőrök a Kreml fő ellenségének számító Navalnij irodáit

Kiölte a választási eredmény a bajtársiasságot a Fidesz vezetőiből

Kiölte a választási eredmény a bajtársiasságot a Fidesz vezetőiből

Ekkora tököt még nem látott Kalifornia

Ekkora tököt még nem látott Kalifornia

Káel Csaba tisztogatásba kezdett

Káel Csaba tisztogatásba kezdett

Radar 360: Karácsony köszöni, Orbán elrepült

Radar 360: Karácsony köszöni, Orbán elrepült

Novembertől jön az ország ötödik legnagyobb pénzintézete

Novembertől jön az ország ötödik legnagyobb pénzintézete