szerző:
MLF
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Miért pont a céget vezető menedzsereknek adta el a német anyavállalat a TV2-t, és az igazgatók mögött áll-e valaki? Ez a kérdés foglalkoztatja a közvélemény egy részét a decemberi bejelentés óta. Felidézzük, hogyan történt a tévé értékesítése, mely információink szerint a Fidesz mögötti cégbirodalomban is zavart okozott. Az új tulajdonosok szinte a lehetetlenre vállalkoztak: egy év alatt kell talpra állítaniuk a céget, hogy a vásárláshoz kapott hitelüket törleszteni tudják. A hazai média átalakulásáról szóló cikksorozatunk első részét olvashatják.

Kényszerpályára került tavaly a TV2 német tulajdonosa, amely mindenképpen ki akarta tisztítani a kelet-európai portfólióját, hogy végül jó eredményekről számolhasson be Németországban. A cég nyerni szeretett volna az ügyleten, de a remélt nagy üzlet nem jött össze, így végül a ProSiebenSat.1 Group (P7S1) adott hitelt a magyar menedzsmentnek, hogy átvehessék a TV2-t működtető vállalatot. Bár a tévé formálisan nem került fideszes vállalkozók érdekeltségébe, az ügy hátterét ismerő piaci források szerint nem függetleníthető a magyar politikai helyzettől, hogy végül így zárult az ügylet.

A tévétársaság múlt kedden közölte, hogy az MTM-SBS Zrt. 100 százalékos részvénycsomagja „véglegesen és visszafordíthatatlanul” a két vevő, Simon Zsolt és Yvonne Dederick cégeinek tulajdonába került. Hogy a két menedzser veheti meg a céget, még december 23-án közölte a TV2, az ügylet lezárása ezek szerint két hónapot vett igénybe. Simon 2010 óta állt a társaság élén vezérigazgatóként, Dederick 2011-től a cég gazdasági igazgatója volt, most ő lett a vezérigazgató-helyettes.

A hvg.hu számolt be először arról tavaly májusban, hogy ismét eladóak a TV2 csatornái, és a tárgyalások során két komoly ajánlatot tevő cég jelentkezett. A svéd hátterű, a magyar Viasatot működtető Modern Times Group és a Fidesz-közeli cégként elkönyvelt – Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó – Infocenter.hu. Végül decemberben „nevető harmadikként” a TV2 hazai menedzsmentje futott be. Piaci és kormánypárti források alapján megpróbáljuk rekonstruálni, hogyan zajlott az elmúlt évek legnagyobb médiapiaci fordulata.

Jelzálog alatt

A „véglegesnek és visszafordíthatatlannak” nevezett adásvétel után a tévétársaság erőteljes kommunikációs offenzívába kezdett. Az elmúlt hetekben pedig a két új tulajdonos is megszólalt, interjúkat adtak, ám most sem tárták a nyilvánosság elé az ügylet összes részletét – részben üzleti titokra, részben a P7S1 által szerződésbe foglalt titoktartási kötelezettségükre hivatkozva.

Simon Zsolt - már be is jegyezték
©

Bár a keddi közlemény szerint az ügylet „visszafordíthatatlan”, a két menedzser interjúiban árnyaltabban fogalmazott. Már az adásvétel bejelentésekor közölték, hogy az anyavállalat, a P7S1 adott nekik hitelt a TV2 megvételéhez. Dederick a Jazzy Rádiónak adott február 28-i interjújában elismerte, hogy ez a konstrukció olyan, mint egy banki hitel, tehát, ha nem tudnak törleszteni, akkor „visszakerülhet” az eredeti tulajdonoshoz a társaság. A hitelt 5 év alatt kell törleszteniük, Dederick szerint ők ketten csak egy minimális önrésszel szálltak be, amit „a fizetésük mellett meg tudtak tenni”. Simon Zsolt a Forbes februári számában pedig arról beszélt, hogy amíg vissza nem fizetik a hitelt, „addig jelzálog alatt van a teljes cég a tárgyi eszközeivel együtt”.

Az eladói hitel lényege, hogy az új tulajdonosok a cég bevételeiből gazdálkodják ki a törlesztőrészleteket. Ám a TV2 nincs könnyű helyzetben, Simonék komoly nyomás alatt vannak.

Nem tudni, hogy az eladói hitelen felül az MTM-SBS mennyivel tartózik még a németeknek. A magyar részvénytársaság 2011-es és 2012-es beszámolói szerint az anyavállalat előbb 4,7, majd 7,1, tavalyelőtt pedig 6,2 milliárd forintos hitellel segítette ki a céget. A februárban frissített alapító okiratban az olvasható, hogy az alaptőkében szerepel egy 19,9 milliárdos váltó is, amit a P7S1 bocsátott ki. Szerettük volna megtudni, hogy a társaság hogy áll a hitelek visszafizetésével, de a TV2 azt közölte a hvg.hu-val, hogy „további információval nem áll módjukban szolgálni”.

Így arra sem kaptunk választ, hogy a TV2 vagyona elég fedezetet nyújt-e a P7S1 által nyújtott, a megvételhez szükséges újabb hitelhez, vagy be kellett-e vonni bankgaranciát, esetleg más vállalkozás nyújtotta garanciát. A 2012-es mérlege szerint a tévé műszaki berendezései, ingatlanvagyona, járművei 3,5 milliárdos vagyon tettek ki, a cég vagyonának nagyobbik részét főleg a kintlévőségei, követelései és a filmjogok teszik ki, melyeknek értéke évről évre változhat. (A tavalyi tárgyalások idején piaci források azt mondták, 20 milliárd körül kelhet el a tévé - bár a végleges vételárat nem tudni, szinte biztos, hogy több milliárdos hitelhez kellett fedezet.) Ráadásul Simon a Forbesnak azt mondta, 2013-ban pont ezek – a 2010 előtti cégvezetők által vett – filmjogok okoznak gondot a könyvelésben, ezért 2013-ban 7 milliárdot le is írtak. (A 2013-as mérleg várhatóan májusban lesz nyilvános – a szerk.) Simon szerint, ha ezt sikerül rendezni, és növelni tudják a bevételeiket, akkor 2015-re már számviteli értelemben is nyereségesek lesznek.

Tavaly tovább zsugorodott a tévés reklámpiac. Az Ernst & Young múlt héten publikált felmérése szerint a földi sugárzású adók piacán 10 százalékos volt a visszaesés.

Simon a hvg.hu-nak adott szeptemberi interjújában azt mondta, a kábelszolgáltató cégektől szedett terjesztési díj bevezetésével akarja növelni a TV2 bevételeit, a Forbesnak 6-8 milliárdról beszélt. Ennek bevezetéséről folynak tárgyalások, de piaci forrásaink szerint legfeljebb 2015-től léphet működésbe az új rendszer. A Mérték médiaelemző műhely múlt heti elemzése szerint listaáron számolva nőtt az állami hirdetések aránya a TV2-ben. Több, a médiapiacon milliárdokat forgató cég vezetője is azt mondta a hvg.hu-nak, idén a TV2-nek nagyobb szeletet kell kihasítania a nem állami hirdetések egyre zsugorodó piacából is, ami újabb „csatákat” hozhat majd az RTL-lel, továbbá a tévé eladása a teljes médiapiacra is kihatással lesz. (A piacon már zajló konfliktusokról, illetve a Lázár János által két hete felvetett ötlet utóhatásairól rövidesen külön cikkben számolunk be.)

Nevető harmadik?

„Simon Zsolt és Yvonne Dederick korábban már bizonyította rátermettségét. A 2012-ben elfogadott új stratégia eddigi eredménye egyértelművé tette számunkra, hogy személyük garancia a TV2-csoport sikerére” – így indokolta a ProSiebenSat.1 múlt kedden, miért pont ezt az eladási konstrukciót választotta.

Adásban - lesz-e nézettség és nyereség?
©

Az elmúlt években, 2010 és 2012 között – miközben a nagy rivális, az RTL Klub nyereséget termelt – a TV2 masszívan veszteséges volt, ráadásul csoportszinten nem tudta megelőzni az RTL-es csatornák összenézettségét. A független kutatóintézet, a Nielsen mérése szerint február közepén az RTL-es csatornák (RTL Klub, RTL 2, Film+, Cool) 10 százalékkal nagyobb közönségarányt értek el a hirdetők számára fontos 18-49-es korosztályban, mint a TV2-csoport (TV2, Super TV2, Fem3, Pro4). Az MTM-SBS 2010-ben 2,2, 2011-ben 8,9, majd az utolsó elérhető beszámolója szerint 2012-ben 6,6 milliárdos mínuszt termelt.

Bár korábban a sajtóban több feltételezés jelent meg arról, hogy kik teremtették elő a vételárat, kik állhatnak a magyar menedzsment mögött, február 25-i rendkívüli közgyűlésen a külföldi tulajdonosok átruházták a részvényéket Simon és Dederick cégeire. Kérdés tehát, hogyan jutott arra a döntésre a német óriásvállalat, hogy azoknak a vezetőknek adja át a tévét, akik a cégnek veszteséget hozó években irányították a vállalatot.

A Fidesz-közelinek tartott médiacsoport hozzáállása

Mint tavaly májusban a hvg.hu megírta, a Heti Válaszban és a Lánchíd Rádióban is érdekelt Nyerges Zsolt cége, az Infocenter.hu Zrt. is szerette volna megvenni a TV2-t. Akkor, egy a cég indulásakor az Infocenterben szerepet vállaló forrás azt mondta, bár a Fidesz-közeli vállalatok 2010 óta jelentős bevételekre tettek szert, akkora összeget nem tudnak és nem is akarnak egy összegben előteremteni, hogy rálicitáljanak a többi érdeklődőre. (Az ügyletre rálátó piaci források továbbra is 20 és 25 milliárd közé teszik az MTG tavalyi ajánlatát.)

Ugyanakkor két, a Fidesz-közeli médiavállalkozókkal kapcsolatban álló forrás is azt mondta február végén a hvg.hu-nak, hogy a csoport megosztott volt. Úgy tudjuk, a piacon egyedüliként maradt országos kereskedelmi rádió, a Class FM felfuttatója, Nyerges ellenezte az ügyletet, míg az ingyenesen terjesztett napilapban, a Metropolban érdekelt Fonyó Károly mellette volt. Információink szerint Nyerges túl nagy falatnak tartotta a veszteséges TV2 megvételét és továbbfinanszírozását. Forrásaink szerint azzal is számolt, hogy ez a reklámpiacon háborúhoz vezethet az RTL-lel, melyet ő belülről ismert, ugyanis amikor az Infocenter pályázott a nagyobbik kereskedelmi tévére – ő maga 2010-2011-ben az igazgatótanácsában ült – jó kapcsolatba került a vezérigazgatóval, Dirk Gerkensszel és a csatornának műsorokat gyártó IKO Holdingban érdekelt milliárdossal, Rákosi Tamással. Információink szerint Nyerges nem akart ráfizetni a boltra, igaz, a Fidesz-közeli cégcsoport forrásaink szerint nem is a pénzért, hanem a médiabefolyás miatt startolt rá a TV2-re. Egy magas rangú kormánypárti forrásunk szerint nemcsak Fonyó és Nyerges foglalkozott az üggyel, az eladást nyomon követte Orbán főtanácsadója, Habony Árpád is, aki értesülésünk szerint több piaci szereplővel is tárgyalt.

A TV2 megvétele versenyjogi aggályokat is felvetett volna, hiszen Nyerges 50 százalék feletti részesedéssel rendelkezett a Class FM cégében. Tavaly júliusban – amikor még javában zajlottak a tévé eladásával kapcsolatos tárgyalások – ezt megpróbálták feloldani: Nyerges befolyása minimálisra csökkent, helyét a Fidesz-közeli cégbirodalom feje, Simicska Lajos vette át. Nyergesnek 3 szavazata maradt az 50-ből.

Nyerges Zsolt - kinek is szurkolt?
©

A Figyelő novemberben arról írt, egy kínai befektető is érdeklődött a TV2 iránt, az ajánlattevő mögött a hetilap szerint állítólag Fideszhez közeli befektetők álltak.  Egy, a Fidesz közeli vállalkozókkal kapcsolatban álló forrás ezt úgy értelmezte, a TV2-vel nem akartak kockáztatni, minél kevesebb saját pénzt akartak az ügyletre áldozni.

A svéd vevő hezitálása

A TV2 iránt eleinte többen is érdeklődtek, az első időszakban a magazinpiacon erős, a StoryTv-t is birtokló Sanoma-csoportot, illetve a P7S1 romániai vállalkozásai iránt érdeklődő Digi-tulajt, a nagyváradi milliárdost, Teszári Zoltánt is hírbe hozták. Végül a globális médiabirodalmat építő – Afrikában is terjeszkedő – svéd hátterű Modern Times Group maradt potenciális vevőként. Az MTG-nek kulcsfontosságú lett volna a TV2 megszerzése, mert a viasatos csatornái évek óta nem tudnak kitörni 4-6 százalékos nézettségű tévék közül, ráadásul a reklámpiac évek óta tartó zsugorodása miatt bevételeik is csökkentek.

Az MTG folyamatosan tárgyalt a P7S1-cal, átvilágították a TV2-t. Dederick a Jazzy Rádióban azt mondta, a németek „nagyon bizalmasan kezelték” a jelentkezőket, a magyar menedzsmentnek alig árultak el valamit, ők csak az MTG-nek tartottak végül bemutatott az MTM-SBS helyzetéről. Egy, a tárgyalásra rálátó forrás szerint viszont júliusra megtorpantak az egyeztetések. Médiapiaci forrásaink szerint ennek alapvetően két oka volt. Egy héttel azután, hogy a TV2-től kiszivárgott, a Viasat tulajdonosa komoly ajánlattal rukkolt elő, a kormány bejelentette, hogy a reklámadó bevezetését tervezi, amely a Napi Gazdaság akkori számításai szerint akár 1,8 milliárddal is terhelhette volna a TV2-t.

A másik ok: a tárgyalók „erős jelzést” kaptak kormánypárti körökből, hogy nem támogatják a tervezett fúziót. Az egyeztetésekre rálátó két forrás is azt mondta a hvg.hu-nak, az MTG vizsgálta, hogyan lehetne a londoni műsorszórással, illetve a reklámszerződések külföldi megkötésével kikerülni a reklámadót, ám jelzést kaptak arról is, hogy nem kerülhetik meg a versenyjogi vizsgálatot. Ugyanis a médiatörvény egyik gumiparagrafusa lehetővé teszi, hogy „a sokszínű tájékozódás jogának érvényesülése” érdekében a médiahatóság eljárást indíthasson. Ez történt az Axel Springer és a Ringier kiadók tervezett egyesülésekor is, ami a hatóság nem engedélyezett, így lapjaik egy részét kénytelenek voltak egy harmadik cégnek eladni. Megkérdeztük a Gazdasági Versenyhivatalt és az NMHH-t is, de mindkét hatóság azt közölte, a TV2 eladásáról előzetes állásfoglalást tavaly nem kértek tőlük, ám piaci forrásaink szerint ha összeolvad a piacon második legnagyobb TV2 és harmadik Viasat, az eljáráshoz vezetett volna.

Hivatalosan meg nem erősített információink szerint a tárgyalások során az MTG szeretett volna garanciát, illetve valamiféle engedményt kapni az eladótól arra az esetre, ha bevezetik a reklámadót, de végül a tárgyalások nem zárultak eredménnyel. Az MTG azóta is hallgat az ügyről, a hvg.hu megkereste a cég globális kommunikációs vezetőjét, Per Lorentzet, de ő nem kívánta kommentálni az értesüléseinket.

Eközben a kormány…

Akárhogy is volt, Orbán Viktor tavaly nyáron megszólalt az ügyben, és határozottan jelezve elvárásait. A kormányfő egy nyári interjújában arról beszélt, hogy Magyarországon a nagy, kereskedelmi tévék közül egyik sem magyar, ezért olyan nemzeti szempontokat, amiket otthon igen, itt nem érvényesítenek. „Ez sem lesz mindig így” – tette hozzá sokatmondóan Orbán.

Bár május végén a kormány be is mutatta a reklámadó tervezetét, azt követően, hogy a nyáron fordulat állt be a tárgyalásokban, lekerült napirendről. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter tavaly októberben határozottal leszögezte, hogy 2014-ben semmiképpen nem számolnak a reklámadóval.

Dederick a Jazzynek február 28-án azt mondta, a németek az ősz folyamán keresték meg a magyar menedzsmentet, mert „nem annyira dinamikusan mennek az egyéb tárgyalások”. Simon a Forbesnak pedig azt nyilatkozta, „az utolsó pillanatban, november végén állapodtak meg”.

Időzavarba kerültek a németek?

A német cég még 2012-ben eldöntötte, hogy az észak-európai médiavállalkozásai után megválik a kelet-európaiaktól is 2013-ban, hogy a német nyelvű piacra fókuszálhasson. A román cégnyilvántartás szerint az ottani vállalkozásuk is veszteséges volt, a 2012-es adatok szerint – akkori árfolyamon átszámolva – közel 1 milliárd forintos mínuszban voltak.

Az "Egyébben" volt Magyarország is:

Mint arról a hvg.hu is beszámolt a tárgyalásokra rálátó forrás alapján, tőzsdei cégként a P7S1 kínosan kerülni igyekezett a politikailag vagy üzletileg kényes ügyleteket. Ám a romániai végkifejlet nem feltétlenül erre utal: a Prima TV-t az a Christian Burci vette meg, akit a román sajtó gyakran „oligarchaként” emleget, mert bevallottan jó kapcsolatot ápol egy szociáldemokrata politikussal, Miron Mitreaval (az áruszállításban érdekelt Burci meggazdagodása arra az időszakra tehető, amikor Mitrea közlekedési miniszter volt). A Simon Zsolt által példaként emlegetett N24 csatorna eladása is furcsa fordulatot vett: bár azt is a menedzsmentnek adták el 2010-ben, ők tavaly továbbadták egy másik médiabirodalomnak, az Axel Springernek.

Bár a TV2 Magyarország egyik legnagyobb médiavállalkozása, a P7S1-on belül nem több egy apró pontnál. A február 27-én kiadott jelentésük szerint az évről évre növekvő árbevételük tavaly meghaladta a 800 milliárd forintot (összehasonlításképp: a TV2 2012-es bevétele ennek 1,7 százaléka volt). A P7S1 december óta nem tisztázta, miért szakadtak meg a tárgyalások az MTG-vel, az eladást közleményeiben rendszerint pár mondattal elintézi – ám a németek korábban sem emelték ki jelentéseikben a kelet-európai piacot. Egy, a tavalyi tárgyalásokra rálátó médiapiaci forrás szerint, „nem akartak tovább bajlódni” a veszteséget termelő keleti cégeikkel, így ezzel a megoldással zárták le az értékesítési folyamatot.

Vannak kapcsolatai

Bár TV2 mindig vehemensen cáfolta az eladást bíráló MSZP-s politikus, Braun Róbert állításait, Simon soha nem cáfolta, hogy vannak kapcsolatai a Fideszben. Információink szerint – melyet a tévé megerősített – a kritikák kezelésére a TV2 fel is fogadott egy kommunikációs céget, az Eurolex Consultingot.

 

Idén januárban a vs.hu derítette ki, hogy az eladást segítő ügyvédi iroda egy másik vezető partnere, Siegler Konrád tevékeny szerepet játszott a mostanra már Simicska többségi tulajdonában lévő rádió, a Class FM üzemeltetőjének a létrehozásában. Siegler nemcsak a Class FM ügyében egyengette az Infocenter.hu útját: ügyvédi irodájának honlapján a neve alatt szintén szerepel a cég neve, méghozzá a Magyar RTL 31 százalékos részesedésének megszerzésével kapcsolatban – amely végül nem jött össze.

 

A Magyar Narancs 2011 augusztusában arról számolt be, hogy a Simon és felesége által közösen tulajdonolt könyvesbolt Budakeszin hivatalos kopogtatócédula-gyűjtőhelye volt a Fidesznek a 2010-es választások előtt, a vezérigazgató feleségét pedig az önkormányzat közművelődési és jogi bizottságának külső bizottsági tagjává választották.

 

Alig egy évvel a 2010-es választások után a tévé leigazolta hírpolitikai tanácsadónak a korábban a Hír Tv-nél dolgozó Pindroch Ferencet. A médiahatóság elemzései szerint a TV2 híradóiban a politikai hírek szinte kizárólag a kormányról és a Fideszről szólnak. Erről Dederick a Jazzynek azt mondta, ő 2011-ben került a céghez, Pindroch felvételének okait nem ismeri, azokat ne tőle kérdezzék.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
hvg.hu Vállalkozás

VS.hu: van kapcsolat a Fidesz-közeli média és a TV2 eladása között

Az eddigiek mellett újabb közvetett bizonyíték mutatja, hogy létezik kapcsolat a Fidesz gazdasági háttérbirodalma és a TV2 eladása között – írja a vs.hu. Az utóbbit tető alá hozó ügyvédi iroda vezető partnere bábáskodott a Class FM alapításánál és az RTL Klub infocenteres bevásárlási kísérlete mögött is.

hvg.hu Vállalkozás

TV2: "Nincs tudomásunk semmilyen GVH-eljárásról"

A TV2 nem tud GVH-s eljárásról, a versenyhivatal pedig azt közölte: ha az általuk beszerzett információk alapján megállapítják, hogy valószínűsíthetően engedélyköteles összefonódás történt a csatorna eladásánál, amelyhez a cégek elmulasztottak engedélyt megkérni, akkor az összefonódás vizsgálatára hivatalból versenyfelügyeleti eljárást indítanak.

Az Apple figyelmezteti a rendőröket: szó szerint rá se nézzenek az iPhone-okra

Az Apple figyelmezteti a rendőröket: szó szerint rá se nézzenek az iPhone-okra

Kulka János: Kívülről látom az egész korábbi életemet

Kulka János: Kívülről látom az egész korábbi életemet

A legszemetebb aljamunkát is elvégzik, és ezt nem érzik sértőnek

A legszemetebb aljamunkát is elvégzik, és ezt nem érzik sértőnek

Megtelt a temető Kőszegen, nincs pénz az újra

Megtelt a temető Kőszegen, nincs pénz az újra

Az Apple okosórája rögzíthette a szaúdi újságíró meggyilkolását, de ez a sztori nagyon sántít

Az Apple okosórája rögzíthette a szaúdi újságíró meggyilkolását, de ez a sztori nagyon sántít

Az ENSZ is bírálja a kormányt a hajléktalanszabályok miatt

Az ENSZ is bírálja a kormányt a hajléktalanszabályok miatt