szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

Ezt közölte a Nikkei kicsit szomorúan állapítva meg, hogy épp Japánt taszította le a trónról Kína az első negyedévben. Miért? Mert Kína villámgyorsan tör előre az elektromos autók gyártásában és exportjában, és jelentős mértékben tudta növelni eladásait Oroszországban, amelyet szankciók sújtanak Putyin Ukrajna elleni agressziója miatt.

58 százalékkal nőtt Kína autóexportja az első negyedévben, és ezzel meghaladta az egymillió darabot. Japán megőrizte a második helyet 950 ezer autóval, de ez csak 6 százalékos növekedést jelent. Pekingben vérmes reményeket táplálnak a jövőt illetően is: idén 4 millió fölötti autó exportjával számolnak. Ha ez bekövetkezik, akkor 30%-os éves növekedést könyvelhetnének el a kínai autó exportőrök. Kína már 2009 óta a világ legnagyobb autós piaca – emlékeztet a Nikkei. Ez azt jelenti, hogy a kínai autógyárak egyre jobban ki tudják használni a nagy méretekből adódó előnyöket.

De nemcsak erről van szó – mutat rá a japán hírügynökség: a kínai állam nagy pénzekkel támogatta az elektromosautó-gyártást, és villámgyorsan komoly infrastruktúrát épített ki az ilyen autók töltésére. A kínaiak nagyon rámentek a fenntartható üzemanyaggal közlekedő autózásra: az ilyen járművek adják a kínai export durván 40%-át. A kínai export persze nemcsak a hazai cégekről szól: a rekorder a Tesla, amely villámgyorsan építtette fel első nagy külföldi gyárát Sanghajban – méghozzá Kína jelenlegi miniszterelnökének támogatásával. Li Csiang akkoriban Sanghaj első embere volt, és rávette Elon Muskot, hogy épp Kína legnagyobb városában építse fel első külföldi Tesla-gyárát – emlékeztet a China Daily.

Hova exportálja a legtöbb autót – zöld üzemanyaggal – a kínai ipar? Belgiumba, Ausztráliába és Thaiföldre.

Az elektromos autók exportjának felfutása csak az egyik magyarázat a kínai autó export sikerére, a másik az Oroszországot sújtó szankciókkal függ össze. A nyugati cégek kivonultak Oroszországból, a kínai export tehát versenytársak nélkül maradt. Így nem csoda, ha a kínaiak egyetlen év alatt megtriplázták személyautó-kivitelüket az orosz piacra, elérve ezzel a 140 ezret. Kína 30 ezer teherautót is exportált Oroszországba. Japánban arra mutattak rá, hogy ezeket akár az orosz hadsereg is használhatja Ukrajnában vagy másutt. Nyilvánvaló, hogy erről is szó van, hiszen a kínai teherautók exportja meghétszereződött egyetlen év alatt.

Érdekes, hogy a kínai teherautó-export jelentős mértékben nőtt olyan országokba is, mint Mexikó, Belgium és Szaúd-Arábia. Hszi Csin-ping kínai elnök nemrég Szaúd Arábiában járt, és ott jelentős üzleteket kötött: a sivatagi királyság energiaszállítmányait a kínaiak részben jüanban fizethetik, és iparcikkeket szállítanak, amelyeket eddig Szaúd-Arábia az USA-ból szerzett be.

A kínai autó export zászlóshajója az amerikai Tesla, amely 2019 óta gyárt elektromos autókat Sanghajban. A Gigafactoryban kezdetben 250 ezer autót gyártottak évente, tavaly már 1,25 milliót, és a Tesla beadta kérelmét: szeretné a gyár kapacitását évi 1,75 millióra növelni. Elon Musk tervei szerint ez a gyár az egész eurázsiai térséget ellátja Tesla autókkal, sőt exportál Észak Amerikába is. A múlt hónapban a Gigafactory Sanghajban megkezdte a Model Y Tesla sportkocsik gyártását. Az export fő célpontja Kanada – írja a Nikkei hírügynökség.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!