szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A főváros várhatóan napokon belül visszalép a budai fonódó villamoshálózat megvalósításától, mivel a II. kerület máig nem adta ki a beruházáshoz szükséges engedélyt – közölte csütörtökön Tarlós István a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének vendégeként. Az MGyOSZ rendezvényén a főpolgármester a Budapest előtt álló kihívásokról beszélt. Kijelentette: akár büntetés árán is támogatná a magyar beruházókat a külföldiek ellenében.

Tarlós István a dilettantizmus csúcsának nevezte a II. kerület vezetésének korábban hangoztatott álláspontját, miszerint a többek közt az észak-budai és a dél-budai villamosvonalak összekötésével kialakítani tervezett fonódó villamoshálózat egész Budapestre káros hatást gyakorolna. A főpolgármester úgy látja, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) is a II. kerület álláspontját osztja, annak ellenére, hogy a többi önkormányzat és a szakma támogatta a beruházást.

Tarlós úgy fogalmazott: a főváros számára a budai fonódó villamoshálózat létrehozása nem presztízskérdés, így az arra szánt forrásokat várhatóan olyan egyéb közlekedési beruházásokhoz csoportosítják át, amelyek a budai közlekedést szolgálják.

„Nincs 23 főváros. A helyi érdekek egy ideig figyelembe vehetők, egy ponton azonban már nem” – jelentette ki Budapest főpolgármestere, aki az egységes fővárosi igazgatást támogatja. Budapest vezetése szükségesnek tartja a közigazgatás reformját, mivel „egyes kerületek túlzott hatalmi igénye gátolja a város fejlődését”. Tarlós István ugyancsak támogatná egy olyan törvény megalkotását, amely a közhasznú beruházásokat védi.

Horváth Szabolcs

„Elfogadhatatlan, hogy egy zsákutcányi sértett ember évekre meg tud akadályozni egy közhasznú beruházást” – jelentette ki a főpolgármester. Az Országgyűlésnek több mint tíz kerületi polgármester tagja, akik befolyásolni tudják a kétharmados többséget; Tarlós szerint ha a kerületek „irreális erősítést kapnak”, a főváros szétesik; sok olyan terület van, amely nem lehet a kerületek hatásköre, így a városrendezés sem. „Van néhány kerületi polgármester, aki kicsit elvesztette a mértéket.”

A fenti konfliktus ellenére a főváros továbbra is számít az NFÜ együttműködésére; Budapest jelenleg is 160 milliárd forintra pályázik, amelyet villamos- és trolibuszfejlesztésre költene. Tarlós István a kötött pályás közlekedés fejlesztésére vonatkozó tervek közt említette az 1-es és a 3-as villamos vonalának meghosszabbítását (az 1-es villamos átvezetésével a Lágymányosi hídon), valamint a 4-es metró első szakaszának befejezését.

A metróépítés befejezését a főpolgármester annak ellenére támogatja, hogy elhibázott beruházásnak tartja. Mint mondta: az elmúlt években a fejlődés gátjává vált, a metró rossz szerződések alapján épül. Hozzátette: a beruházás második – a Keleti pályaudvar és Bosnyák tér közötti – szakaszára a fővárosnak nincs pénze, és az Európai Unió is jelezte, hogy nem kíván tárgyalni a finanszírozásáról.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Nagy budai villamosfejlesztés

Az első ütemben mintegy 6,5 milliárd forintból fejleszti villamoshálózatát a fővárosi közlekedési cég. A projekt célja, hogy az észak-déli irányban átszállás nélkül használható budai villamoshálózat alakuljon ki – közölte a BKV.