szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Becsületkasszaként működő, ásványvizet kínáló italautomatákat állítottak fel három héttel ezelőtt Budapest két pontján: a palackozott vizet meg lehet venni, de ingyen is el lehet vinni. Az akciónak lassan vége, eredménye pedig ez: a budapestiek 40 százaléka akkor is becsületes, ha nem látják őket.

Az akcióból befolyt pénz kétszeresével a Csodalámpa Alapítványt támogatják. Az "italautomata-becsületkassza" működése egyszerű: 0,5 literes ásványvizet ad 50 forintért. Az átlagos automatáktól eltérően ezen a gépen olyan gomb is található, amely fizetés nélkül is kiadja a palackot. Az automata mellett nem áll őr, nem figyelik biztonsági kamerák, és a gép sem készít fényképet a használókról. Így csakis a vásárló lelkiismeretén múlik, hogy fizet-e a vízért, és ezáltal támogatja a Csodalámpa Alapítványt, vagy ingyen viszi el a vizet.

Túry Gergely

A Sopron Bank azzal a céllal állíttatta fel az automatákat az óbudai Kolosy téren, valamint a Bajcsy-Zsilinszky út és József Attila utca sarkán álló irodaház árkádjai alatt, hogy kiderüljön, mennyire becsületesek a fővárosban élők - közölte a bank sajtóreferense. A kezdeményezés egy hónapig tartott, a szervezők most közzétették a becsületindexet.

Ahogy azt a becsületkassza.hu oldalon követni lehetett, a budapesti "becsületkasszák" valóban megosztották a járókelőket. A két italautomatából összesen közel 8 ezer palack víz fogyott el eddig, mely mennyiség alapján már tendenciáról is beszélhetünk: a kampány harmadik hete után kiderült, hogy a vízért a "vásárlók" közel 40 százaléka fizetett, 60 százalékuk pedig fizetés nélkül távozott vele.

Túry Gergely

Az automatákat nem egy vidéki városban helyezték el, ahol szinte mindenki ismeri egymást, hanem az ennél sokkal személytelenebb fővárosban. A kísérlet egyik szemléleti alappillére az volt, hogy az automatákat nem őrzik. A szervező a negyven százalékos fizetési hajlandóságot a körülményekhez képest elfogadható eredménynek tekinti. Kérdés volt az is, hogy lesz-e különbség a pesti és a budai automata eredményei közt, de az eddigi eredmények alapján nem volt számottevő eltérés a két városrész közt: mindössze 1 százalék eltérés mutatkozik Buda javára.

A kampány szeptember 23-áig még tart, így a Sopron Bank további lehetőséget ad a járókelőknek, hogy egy-egy palack víz megvásárlásával hozzájáruljanak a bank jótékony céljához.

A Csodalámpa közhasznú alapítvány célja olyan, életet veszélyeztető betegségben szenvedő 3 és 18 év közötti gyerekek egy-egy kívánságának teljesítése, akiknek a családja - anyagi helyzete miatt - ezt nem tudja megtenni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!