Simicska-közeli reklámcég az állammal üzletel

Állami megrendelésre dolgozik a közterületi médiapiacon próbálkozó Symbol Media Kft., amelynek közvetett tulajdonosa Simicska Lajos kormányközeli gazdasági háttérember svájci strómanja.

  • Rádi Antónia Rádi Antónia
Simicska-közeli reklámcég az állammal üzletel

Egymillió forintot kap havonta a Magyar Posta Zrt., amely egy nemrégiben kötött szerződéssel reklámcélra bérbe adta a tulajdonában lévő Üllői úti retroszálloda, a Postás Hotel oldalát. A bérlő a budapesti Symbol Media Zrt., amely a Posta szerint a legelőnyösebb ajánlatot tette. A Budapesti Városrendezési és Építési Keretszabályzat értelmében a főútvonalra néző épületek homlokzatára legfeljebb A1-es (841 x 594 milliméteres) plakát függeszthető ki, nagyobb csak akkor, ha az ingatlanon felújítás folyik, de ilyet a Posta nem tervez. Márpedig a jelenleg az Europark bevásárlóközpontot népszerűsítő hirdetés sokszorosan meghaladja ezt a méretet, igaz, még sokat próbált reklámosok is óva intenek az elhamarkodott ítélkezéstől, mondván, a piaci szabályozás igazi útvesztő, mindenre van kivétel és jogi kiskapu.

A Symbol a felújítások idejére telepített óriáshirdetések, az úgynevezett épülethálók piacára próbál betörni, egyelőre több-kevesebb sikerrel: a cég árbevétele tavaly ötmillió forint volt, ami nagyjából egyetlen ilyen reklám átlagos kéthavi bérleti díjának felel meg. Nem föltétlenül a cég szakértelmével van gond: féltucatnyi szereplőjével a piac telítettnek számít, miközben célpontként szinte kizárólag a főváros forgalmas útvonalaira néző épületek jöhetnek szóba. Szakértői berkekben panaszkodnak a túlszabályozottságra is: a jogszabály értelmében legfeljebb hat hónapig lehet kinn a hirdetés, amelyre – a felújítás építési engedélyén kívül – közterület-foglalási és úgynevezett hálóengedélyt is kell kérni.

Nem egyértelmű ugyanakkor, hogy megtalálná-e a nagy üzlet a céget, ha mégis kopogtatna. A Symbolhoz a tudakozó nem tud telefonszámot, az ügyvezető Sipos Ildikó cégbíróságon közzétett e-mail címét mint nem létezőt visszadobja a számítógép. A zrt székhelyén – a Rózsadombon található, de korántsem elegáns irodaépületben – a recepciós nem hallott a Symbolról, cégtáblája sincsen. Már korábban is keveredett fantomcéggyanúba: a 2008-ban alakult reklámcég ellen törvényességi felügyeleti eljárást kért az adóhatóság – átmenetileg az adószámot is felfüggesztette –, mivel azt állapította meg, hogy a vállalkozás a székhelyén, amely akkor még egy III. kerületi irodaházban volt, nem működik. A zrt utóbb csatolt egy nyilatkozatot az irodaház közös képviselőjétől, amely szerint a Symbol él és virul, így akkor megúszta a felülvizsgálatot. A közös képviselő a HVG-nek nyilatkozva először nem emlékezett az esetre, utóbb azonban – mondván, évek teltek el azóta – pontosított, hogy mégis úgy történt, ahogy a nyilatkozatban áll, a dokumentum valódi.

Plakát a Postás Hotelen
Dudás Szabolcs

 Az irodaházi képviselő memóriáját az frissítette föl, hogy a HVG megemlítette: a keresett cég svájci érdekeltség. A Symbol 50-50 százalékban Papp Györgynek, az Elektro-Vill Villamosbiztonsági Kft. ügyvezetőjének és a svájci Zollikonba bejegyzett Media und Marketing Group AG-nek a tulajdona. Utóbbi pár héttel a Symbol létrejötte előtt, 2008 nyarán alakult „bel- és külföldi reklámcégekben vagyonkezelésre”, a cégjegyzésre Walter Hediger jogosult (róla lásd A zollikoni búvóhely című írásunkat). Hediger volt az, aki közös társaságot jegyeztetett be Simicska Lajos egykori adóhatósági elnöknek, a Fidesz máig nagy befolyású pénzügyi háttéremberének és Nyerges Zsoltnak, az építőipari beruházó Közgép Zrt. elnökének. Simicskáék – azóta megszüntetett – svájci érdekeltségének zollikoni címe azonos volt a Media und Marketingével. A Symbol cégügyeit intéző ügyvéd, Nagy Ajtony Csaba számos Fidesz-közeli vállalkozásban visel tisztséget, egyebek mellett a Simicska résztulajdonában álló és általa vezetett Mahir Zrt. felügyelőbizottságának tagja. Azon a II. kerületi címen, ahol nem lelni a Symbolt, kitáblázva és elérhetően működik az Euro-AWK Budapest Reklámszervező Kft., amely a Mahir-csoport hengerplakát-értékesítő cégében, a Mahir Cityposter Kft.-ben résztulajdonos.

A Symbol alvállalkozó segítségével üzletel: a „symbolos” épületek reklámfelületeit, így a Posta Hotelét is a régi reklámszakmai motorosnak tartott Kling Péter cégei értékesítik a hirdetőknek. Klingnek több közös érdekeltsége is volt a kormányváltás óta százmilliós nagyságrendű állami megbízást elnyert Bell-csoportban érdekelt Viszkei fivérekkel (lásd Kiválogatódás című írásunkat). Utóbbiaknak érdekeltségük volt a szintén Symbol-féle irodaházba bejegyzett Euro Publicity Kft., amely 2008 óta a zollikoni Hediger-cégé, s amely több fideszes vezetésű nagyvárossal – így Szolnokkal és Kecskeméttel – kötött szerződés alapján értékesítheti a települések reklámhelyeit.

Alighanem ezek a szövevényes kapcsolatok indokolják, miért tartják közterületi reklámos berkekben a Symbolt is a piac Simicska által befolyásolt részének. Utóbbit egyébiránt – a budapesti reklámfelületek arányát tekintve – immár csaknem 40 százalékosra becsüli a szakma, amely ide sorolja a Citypostert, a közvetve szintén Simicska-érdekeltség s Nyerges résztulajdonában álló Publimont Kft.-t, illetve a Symbolhoz hasonlóan olyan, papíron független vállalkozásokat is, amilyen például a német tulajdonú Euro-AWK. Ezzel együtt politikai hátszéllel folyó piaci küzdelemre utal, hogy a kormány október végén rendeletben módosította a közúti közlekedésről szóló törvényt úgy, hogy visszamenőleges hatállyal jogellenesnek mondta például a villanyoszlopokra elhelyezett hirdetőtáblákat, amelyeket így a közútkezelőknek 30 napon belül el kell tüntetniük. Mindez alighanem érzékenyen érinti a kandeláberreklámban erős ESMA-t, amelyet – miután egy időben finanszírozta a Népszava kiadását – baloldali vállalkozásként tart számon a szakma. Annak ellenére, hogy egyik tulajdonosa, Bleuer István érdekelt volt a történetesen a Fideszhez kötődő Avenirben (jelenleg A Plakat Kft.), amely most Nyergesé, illetve közvetve Töröcskei István üzletemberé, valamint, szintén közvetetten, a Simicska házaspáré.

RÁDI ANTÓNIA

François Ozon a HVG-nek: A szexi nagymamámnak is köze van a filmemhez

François Ozon a HVG-nek: A szexi nagymamámnak is köze van a filmemhez

Egy kiadós gombamérgezéssel indul François Ozon új filmje, a Ha megérkezik az ősz. A termékeny francia filmrendezővel az öregkori ráncok szépségéről, az Elemi ösztön nem múló vonzerejéről, egy szexi nagymamáról, egy pusztító családi vacsoráról és Nicole Kidman plasztikai beavatkozásairól is beszélgettünk.