szerző:
Csikász Brigitta
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Míg 2010-ben még csak 21 millió forintot, addig tavaly már 615 milliót hajtott be a rendőrség szabálytalankodó külföldi autósoktól, ez a tétel azonban még mindig töredéke az összes, autósokkal szembeni intézkedésnek. A behajtás még mindig nem megy jól, de arra már rájöttek, hogy ha többet bírságolnak, a külföldiek egy része azt be is fizeti. Emiatt viszont már felbukkantak itthon az arab és afrikai rendszámú autók is.

2011-ről 2012-re ugrásszerűen megnőtt a külföldi rendszámú járművekkel közlekedőkre kiszabott bírságok száma, 1786 gyorshajtási ügy után egy évvel később mintegy 49 ezer esetben bírságoltak meg külföldi rendszámú autósokat, és ebben a számban nem csak közigazgatási bírság miatt kiküldött csekkek, hanem a helyszíni büntetések is benne vannak. A hvg.hu által megkérdezett, külföldi rendszámú kocsival járó autósok nem érzik, hogy az egyenruhások jobban rájuk szálltak volna, ezt az is alátámasztja, hogy az emelkedő ügyszám is elenyésző a tavalyi 4,425 millió rendőri intézkedés mellett. A más külföldi rendszámmal autózóknak szentelt nagyobb rendőri figyelem így is több százmillióval dobta meg a költségvetést.

„Egyszer állítottak meg a rendőrök, mert kiszúrták, hogy vezetés közben telefonáltam. Amikor meggyőződtek róla, hogy egy cseh vállalkozás alkalmazottjaként jogosan használom a cég járművét, elengedtek, és a bírságtól is eltekintettek” – idézett fel a hvg.hu egyik, ezúttal Erikának hívott forrása egy idén történt intézkedést. A nő egy céges Honda Legendet vezet – így egyike annak a több tízezer magyar autósnak, akik külföldi rendszámú autót használnak. Mint körképünkből kiderül, nemcsak adózási szempontból éri meg még mindig máshol nyilvántartott autót tartani, de nagyobb értékű autókat bérelni is sokkal olcsóbb például Németországban, mint idehaza.

A regisztrációs adó év elejével némileg csökkent Magyarországon: egy online kalkulátor szerint például egy 6-8 éves, 1300 köbcentiméteres autó esetében 390 000 forintról 290 550 forintra, egy ugyanilyen korú, de 2 literes motorral hajtott típusnál 1,1 millióról 826 950 forintra. Egy nagy értékű autó esetében pedig több millió forintos is lehetett a csökkenés. De külföldi rendszámú autó használatakor nem csak ez jelenti a csáberőt, hanem az is, hogy a gyorshajtásért vagy tilosban parkolásért kiszabott büntetés be nem fizetése azért még így is csábítóvá teheti a külföldi autók birtoklását.

Erika azt magyarázza, hogy ha gyorshajtásért vagy valamilyen szabálysértésért megbüntetnék, akkor a bírságot cége rá terhelné, idáig mégsem igen jut el a dolog, hiszen parkolási díj nem fizetése miatt többször kapott már mikuláscsomagot, de még egy fizetési felszólítás sem jutott el a cseh vállalkozáshoz, pedig azon keresztül be tudnák hajtani, ha akarnák. „A VII. kerületben azt tapasztalom, hogy a szabálytalanul parkoló vagy díjat nem fizető külföldi rendszámú járművekre inkább kerékbilincset tesznek, nem pedig csekket hagynak ott a sofőröknek. Nyilván a bírság összegéhez így egyszerűbben és gyorsabban hozzá lehet jutni” – vélte.

Egy német hatósági jelzésű sport Nissant bérlő magyar üzletember is anyagi előnyökkel indokolta, hogy nem hazai cég szolgáltatását veszi igénybe: az általa preferált típust odakint egy hónapra 1500 euróért megkapja, idehaza a kétszeresét kellene érte kicsengetnie. A bírságokat persze ezzel megúszni nem tudja mivel a cég, amelytől bérli az autót, ráhárítja azt. „Előfordult, hogy elfelejtettem a parkolásért fizetni, és már el is feledkeztem róla, amikor a következő havi bérleti díjjal együtt kiküldték a 110 eurós büntetést is” – mondta lapunknak István, aki szerint az uniós államok polgárai egyre nehezebben dobhatják a kukába a bírság megfizetéséről szóló értesítést. Istvánt ugyanakkor még egyszer sem igazoltatták a rendőrök a német Nissannal közlekedve.

Negyvenszeres különbség

A rendőrök és volt egyenruhások a hvg.hu-nak azt mondták, csak a szerencsén múlik, hogy a külföldi rendszám biztosíték lehet-e egy hatósági intézkedés elkerülésére. A járőrökkel szembeni parancsnoki elvárás évről évre erősebb azzal kapcsolatban, hogy minden szabálysértő autóssal szemben lépjenek fel, és mivel egyre többen beszélnek valamilyen idegen nyelvet, bátrabban lépnek fel a külföldi autósokkal szemben is, akik nyilván tisztában is vannak azzal, hogy nem véletlenül megy oda hozzájuk a rendőr – jegyzete meg egy egykori parancsnok.

Egyre gyakoribb, egyre drágább mozdulat lesz
MTI / Kovács Tamás

A nagyobb bírságolási kedvet mutatják egyébként az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) által a hvg.hu-nak megadott adatok is. Tavaly 49 114 esetben szabtak ki bírságot külföldi rendszámú autóval közlekedők ellen. A testület tájékoztatása szerint ebben a számban nem csak a gyorshajtáson ért járművezetőkre kiosztott büntetések találhatóak meg, hanem 2012. április 15-étől kezdődően azok az esetek is, amikor a külföldi autós helyszíni bírságot kapott vagy egyéb szabálysértés miatt bírságolták meg.

A tavalyi, 49 ezres szám a korábbi évekhez képest jelentős emelkedést mutat, 2010-ben ugyanis 720, 2011-ben pedig 1786, nem magyar rendszámú autó vezetőjét büntették meg gyorshajtás miatt. Három éve 469-en rótták le a magyar államnak a büntetés összegét. 2011-ben is a megbírságoltak több mint fele jogkövető állampolgárnak bizonyult: 1115-en fizettek. Tavaly a mintegy 49 ezer bírságból 20 529 esetben nem fizettek a külföldi autósok. Így legalább – a gyorshajtásért járó alapösszeggel, harmincezer forinttal számolva – nagyjából 615,8 millió forint bevételhez jutott az állam.

Emlékezetes, a kormány tavaly szinte "harcot hirdetett" a más országok hatósági jelzéseivel ellátott járművekkel szemben. Mint a hvg.hu is beszámolt róla tavaly tavasszal, az adóhivatal munkatársai határozatlan időre, kiegészítő feladatként kapták meg a nem magyar azonosítóval közlekedő autók vizsgálatát, amelyek vezetői akár 800 ezer forintos bírsággal is számolhattak. A főszabály szerint, akinek magyar lakóhelyet rögzítettek a személyi irataiban, az csak magyar rendszámú autót vezethet, és ha ennek ellenére külföldi rendszámú autót használ, neki kell igazolnia, hogy jogosan teszi. A tervekről és az ellenőrzések révén behajtott bírságokról később nem lehetett hallani. A hvg.hu tudomása szerint utólag derült ki a hatóságok számára, hogy az iratok hitelességét nehéz megállapítani.

További szigorítások a bírságok behajtásáért

Novembertől még kevésbé lesz kockázatmentes a "hanyagság". Óberling József ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályvezetője néhány hete a hvg.hu-nak elmondta, egy új uniós irányelv szerint idén november 7-től az tagállamokban regisztrált járművek üzembentartóinak adatai még gyorsabban lekérdezhetőek lesznek, és az alapján az illetővel szemben hamarabb lehet bírságot kiszabni. A behajtás ugyan így sem lesz könnyebb, de az látszik az ORFK adatai alapján, hogy az igazoltatások jelentősen megnőtt száma alapján több bírságot tudtak behajtani. 

Emellett a nyolc közép-, és kelet-európai állam rendőrségeinek együttműködését koordináló Salzburg Fórum tagállamai közül Ausztria, Magyarország, Bulgária és Horvátország megállapodott a jogerős bírságok határon átnyúló végrehajtásáról is. A bírság a jármű üzembentartójának lakhelye szerinti állam költségvetésébe folyik majd be, így egy horvát, vagy osztrák autópályán elkapott gyorshajtó magyar ide csengeti majd ki a bírság összegét. A főosztályvezető szerint emiatt sok külföldi autós visszavehet majd a száguldozásból. „Eddig szinte tehetetlenek voltunk velük szemben, hiszen csak akkor lehetett behajtani a bírságot rajtuk, ha az autóst megállítottuk a helyszínen, és visszatartottuk addig, amíg nem fizet. Erre azonban a világ összes rendőre nem lenne elég” – mondta a hvg.hu-nak akkor Óberling József.

A tendencia világos: nemrég kiderült, hogy 525 új traffipax beszerzését tervezi a rendőrség sürgős eljárásban, 12 milliárd forint értékben. A belügy szerint ugyanis a rendőrségi adatok azt mutatják, hogy az idén május végéig történt 5183 személyi sérülésessel járó közlekedési baleset 30,8 százaléka a gyorshajtóknak köszönhető. (Igaz, ezt szakemberek lapunknak nyilatkozva korábban kétségbe vonták, mondván, hogy a valódi száguldozást nem kezeli külön a rendőrség azoktól az esetektől, amikor valaki nem az út- és látásviszonyoknak megfelelő sebességgel hajtva okoz szerencsétlenséget.) Vagyis a jövőben még gyakrabban büntethet a rendőr – igaz, mint látható, a bírságnak a költségvetésben való megjelenése továbbra sem lesz biztos. Főleg, hogy a már idézett, német Nissannal járó István szerint Budapesten megjelentek az arab, illetve afrikai rendszámú autók, amelyek vezetőitől egyelőre esély sincs a bírság behajtására.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Csikász Brigitta Itthon

Két hét alatt rend: bírságolásban már túl is teljesít a rendőrség

Tavaly jól teljesítette a rendőrség az elvárásokat - bevételi szempontból. A központi költségvetésben előírányzott 16 milliárd forint helyett az egyenruhások a közigazgatási és szabálysértési bírságok terén 19,1 milliárd forintot osztottak ki. Érdekes egyébként, hogy a közlekedési szabálysértések miatt évek óta egyre kevesebb büntetést szabnak ki.

MTI Autó

Baleseti okok toplistája: sokan elvétik a kanyarodást

Az év első hat hónapjában tovább csökkent a személyi sérüléssel, így a halállal végződő közúti balesetek, valamint az ittasan okozott karambolok száma az elmúlt év azonos időszakához képest – derül ki az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) tájékoztatójából, amelyet szerdán tettek közzé.

Csikász Brigitta Itthon

Pénzbehajtásra kell a rendőrségnek a rengeteg új traffipax?

Tavaly mintegy hatmilliárd forint, közlekedési szabálysértések és gyorshajtások miatt kiszabott bírság nem folyt be a költségvetésbe. Leginkább a külföldi rendszámú autósokkal szemben tehetetlen a rendőrség, rajtuk a bírságot nagyon nehéz behajtani. Novembertől erre is lehet megoldás egy nemzetközi megállapodás révén, lehet, hogy a kormány emiatt is rendelt több száz új traffipaxot. A cél valószínűleg a pénzbehajtás.

Csikász Brigitta Itthon

Amikor a gyorshajtásnál visszavonulót fúj a rendőrség

Tavaly 125 ezer esetben volt kénytelen a rendőrség a kiszabott bírságot elengedni, mert kiderült, hogy nem jártak el elég körültekintően, emiatt legalább 3.75 milliárd forinttól esett el a költségvetés.