szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Gyermekrák Alapítvány is azon szervezetek közé tartozik, amelyek több 10 millió forintot költöttek eddig reklámra, miközben arányaiban jóval kevesebbet valódi célokra - mondta az Emmi államtitkára azt követően, hogy az Index.hu kiderítette, hogy az alapítvány vezetője taxinak használja az alapítvány gyermekmentő Mercedesét.

"Végre elérkezett az idő, hogy ténylegesen a beteg gyermekek gyógyítását segítse" a Gyermekrák Alapítvány, "nem mindenféle humbug, ámde jól hangzó célok meghirdetésével" - így kommentálta Latorcai Csaba, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkára kedden az Index videós riportját, amelyből kiderült, hogy az alapítvány elnöke, Balogh István egy gyermekmentő feliratú kisbuszt magáncélokra használt.

Álláspontja szerint "jó lenne, ha végre a rákos gyermekek gyógyítását segítenék az ilyen járművekkel és nem a luxust". Mint elmondta: a Gyermekrák Alapítvány is azon szervezetek közé tartozik, amelyek több 10 millió forintot költöttek eddig reklámra, miközben arányaiban jóval kevesebbet valódi célokra. Az államtitkár itt feltehetően azokra az alapítványokra céloz még, amelyekről nemrég kiderült, hogy milliárdos bevételükhöz képest elenyésző összeget költöttek a kitűzött segítő céljaikra.

A helyettes államtitkár emlékeztetett, hogy az Országgyűlés néhány nappal ezelőtt módosította az egyszázalékos törvényt. A tárca - a kormány indítványára - számos döntést hozott annak érdekében, hogy az ilyen ügyeskedéseket kizárják - tette hozzá. Az egyik döntés értelmében 2014-től már nem tartalékolhatnak a civil szervezetek, vagyis egy év alatt el kell költeniük a tárgyévi támogatást. Latorcai Csaba hangsúlyozta, hogy nem gyűjthetik a személyi jövedelemadó egy százalékának felajánlásából beérkezett támogatásokat évekig például gyermekrák kórház építésére. 

"Jól hangzó lufikat eregetnek", amihez sok pénz szükséges, ennek kamataiból pedig mostanáig kényelmesen meg tudtak élni - tette hozzá. Egy másik döntés nyomán, ugyancsak jövő évtől a kapott egy százalékok legfeljebb 25 százalékát, de legfeljebb 25 millió forintot fordíthatnak saját működésükre. A reklám- és marketingkiadásokat pedig 10 százalékban, de legfeljebb évi 10 millió forintban maximalizálják 2014-től. A helyettes államtitkár szerint "a valódi jótékony céloknak nincs szükségük külön reklámra".

Álláspontja szerint mindenki ismeri azokat a megbízható szervezeteket, amelyek valóban a társadalom számára hasznos tevékenységet folytatnak. A Gyermekrák Alapítványnak el kell költenie az eddig felhalmozott több mint 1 milliárd forintot - tette hozzá.

Az index.hu hírportál kedden reggel közölte: "mentős körökben jó ideje terjed a pletyka", hogy a Gyermekrák Alapítvány "Gyermekmentő" feliratú Mercedesével reggelente maga Balogh István, az alapítvány elnöke furikázik otthona és a belváros között. A portál újságírója többször is a tanúja volt, hogy Balogh István az adományokból vásárolt, személyautós kivitelű betegszállítóval teszi meg a távot budaligeti villája és az alapítvány VIII. kerületi, Rákóczi téri irodája között. A portál kérdésére az alapítvány elnöke elmondta, hogy a betegszállítót néha "közérdekű ügyintézésre" is igénybe veszik, de magáncélra soha nem használják.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!