Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"733fd617-d3db-44f2-90da-22807cbb2be7","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Nagy Márton gazdasági miniszter bejelentette, hogy visszamenőlegesen, 2025. január 1-jétől emelik meg az alanyi áfamentesség értékhatárát 12-ről 18 millió forintra. Mire számítsanak az érintettek?","shortLead":"Nagy Márton gazdasági miniszter bejelentette, hogy visszamenőlegesen, 2025. január 1-jétől emelik meg az alanyi...","id":"20250124_ado-kedvezmeny-niveus-alanyi-adomentesseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/733fd617-d3db-44f2-90da-22807cbb2be7.jpg","index":0,"item":"70b56c7d-75fb-4c3d-a84b-e5ad3f2f9685","keywords":null,"link":"/kkv/20250124_ado-kedvezmeny-niveus-alanyi-adomentesseg","timestamp":"2025. január. 24. 09:29","title":"Visszamenőleges adómentesség érkezik, ezt kell tudni róla","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"beea604b-b9e7-442b-81a1-8498b89b0834","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Rövid időn belül több igazgató is lemondott pozíciójáról a Honornál, köztük a cég vezérigazgatója, George Zhao is. ","shortLead":"Rövid időn belül több igazgató is lemondott pozíciójáról a Honornál, köztük a cég vezérigazgatója, George Zhao is. ","id":"20250123_honor-vezetok-lemondas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/beea604b-b9e7-442b-81a1-8498b89b0834.jpg","index":0,"item":"a47527d0-34b9-46b0-b217-68e2fcd230e8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250123_honor-vezetok-lemondas","timestamp":"2025. január. 23. 10:32","title":"Újabb vezetők távoznak a Honor éléről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1235c4de-7fe7-4abc-8102-976794c06257","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Jancsó Dávid személyében ismét van Oscar-jelöltünk. Az Emilia Pérez 13 jelöléssel vezet, a Wicked és A brutalista 10-10 jelöléssel a második","shortLead":"Jancsó Dávid személyében ismét van Oscar-jelöltünk. Az Emilia Pérez 13 jelöléssel vezet, a Wicked és A brutalista 10-10...","id":"20250123_Kihirdettek-az-Oscar-jeloleseket_2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1235c4de-7fe7-4abc-8102-976794c06257.jpg","index":0,"item":"d1ca1488-21ee-4547-bc33-50164b3d639c","keywords":null,"link":"/kultura/20250123_Kihirdettek-az-Oscar-jeloleseket_2025","timestamp":"2025. január. 23. 15:22","title":"Kihirdették az Oscar-jelöléseket: Jancsó Dávidot A brutalista vágásáért jelölték","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77fd4e34-67df-45bd-92f2-85317522ffc9","c_author":"Köves Gábor","category":"kultura","description":"Remekműnek lett kikiáltva, és már temérdek díjat besöpört az Amerikába szakadt fiktív magyar építész, a holokauszttúlélő Tóth László története. De vajon fellelhetők-e a remekműre utaló jelek abban a 215 percben, amit a szépen szenvedő Adrien Brodyval töltünk?","shortLead":"Remekműnek lett kikiáltva, és már temérdek díjat besöpört az Amerikába szakadt fiktív magyar építész...","id":"20250122_A-brutalista-kritika-Adrien-Brody-Brady-Corbet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77fd4e34-67df-45bd-92f2-85317522ffc9.jpg","index":0,"item":"307d91a7-7be4-434f-b202-2b64690d3885","keywords":null,"link":"/kultura/20250122_A-brutalista-kritika-Adrien-Brody-Brady-Corbet","timestamp":"2025. január. 22. 20:00","title":"Magasabbra a tetőt, Lazlo! - kritika A brutalista című filmről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cbb12d38-a698-4e62-a6a7-36ca76bf3b67","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Csütörtökön országszerte több száz iskola kapott e-maileket bombafenyegetésről. Az ügy fejleményeiről a rendőrség szóvivője tartott sajtótájékoztatót. ","shortLead":"Csütörtökön országszerte több száz iskola kapott e-maileket bombafenyegetésről. Az ügy fejleményeiről a rendőrség...","id":"20250124_Rendorsegi-tajekoztatas-a-bombariadokrol---elo-kozvetites-a-Teve-utcabol-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cbb12d38-a698-4e62-a6a7-36ca76bf3b67.jpg","index":0,"item":"fbf74a30-3f25-40df-9b91-207d3c2b7f6b","keywords":null,"link":"/itthon/20250124_Rendorsegi-tajekoztatas-a-bombariadokrol---elo-kozvetites-a-Teve-utcabol-ebx","timestamp":"2025. január. 24. 12:07","title":"Rendőrségi sajtótájékoztató: Kijelenthető, hogy a bombafenyegetés mögött nem áll valós veszély","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ce4005c2-e3dd-4b0d-ae3e-45ec6fc06e5e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az élelmiszer- és az üzemanyag-inflációt a kormány nem tolerálja, ám az áfa csökkentése nem megoldás a helyzet kezelésére – mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az Inforádió Aréna című műsorában.","shortLead":"Az élelmiszer- és az üzemanyag-inflációt a kormány nem tolerálja, ám az áfa csökkentése nem megoldás a helyzet...","id":"20250124_inflacio-arfigyelo-nagy-marton-dragulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ce4005c2-e3dd-4b0d-ae3e-45ec6fc06e5e.jpg","index":0,"item":"d040ff21-0ac1-4dc9-b818-bd1b3f993112","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250124_inflacio-arfigyelo-nagy-marton-dragulas","timestamp":"2025. január. 24. 07:22","title":"Újabb erős lépéseket ígér Nagy Márton, aki szerint jelenleg a tojás és a tej ára a legkritikusabb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7363d17d-52ab-42ce-920e-6aa7b4e233ae","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250124_Marabu-Feknyuz-Rogan-karantenban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7363d17d-52ab-42ce-920e-6aa7b4e233ae.jpg","index":0,"item":"55b731ed-54c7-4c3e-b07a-5ae4b7fe62dc","keywords":null,"link":"/itthon/20250124_Marabu-Feknyuz-Rogan-karantenban","timestamp":"2025. január. 24. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Rogán karanténban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31b3b193-0a1c-45c2-91ec-bd345eab0da5","c_author":"Kocsis Györgyi","category":"360","description":"Bindzsisztántól Trumpisztánig és tovább. Argentínában Argentínában szorgoskodik a világszuverenitás fellendítéséért Habony Árpád, az orbáni autokráciaexport utazó ügynöke. Az új világ, amiben Ausztria, ja nem, Magyarország az első. Vagy Németország. Vagy Amerika. Ez a Fülszöveg, az e heti HVG ajánlója.","shortLead":"Bindzsisztántól Trumpisztánig és tovább. Argentínában Argentínában szorgoskodik a világszuverenitás fellendítéséért...","id":"20250123_Kocsis-Gyorgyi-hvg-fulszoveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31b3b193-0a1c-45c2-91ec-bd345eab0da5.jpg","index":0,"item":"69b543f7-9c65-444d-93c8-0630cec1cbb9","keywords":null,"link":"/360/20250123_Kocsis-Gyorgyi-hvg-fulszoveg","timestamp":"2025. január. 23. 08:00","title":"Kocsis Györgyi: Így süllyed fülsértő kakofóniába az új világszimfónia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magyar abszurd: nincs gazdája a műjégpályabotránynak
szerző:
M. László Ferenc
Tetszett a cikk?
A főváros jelenlegi vezetése szerint Demszky Gábor és az általa kiválasztott cég szúrta el, a tervező szerint viszont az a baj, hogy az önkormányzat nem tisztítja a hűtőrendszert. Az építtető a tervezőt hibáztatja, a tervező szerint az építtető nem fejezte be az építkezést, az alvállalkozók meg futnak a pénzük után az építtető csődje miatt, ami az építtető szerint a fukar önkormányzat miatt következett be. Ezért olvad a jégpálya a Városligetben.
Ki a hibás, amiért december végén pocsolyákban korcsolyáztak 1000-1500 forintért a budapestiek a Városligeti műjégpályán, amit 4,7 milliárdért újított fel pár éve a főváros? – ezt a kérdést tettük fel a felújítást végző cégeknek, a közbeszerzést elnyerő vállalatnak, a tervezőnek és az üzemeltetést végző budapesti önkormányzatnak. A válasz szinte minden esetben ugyanaz volt: nem mi, a másik fél, esetleg a globális felmelegedés. Holott szakemberek szerint egy jól megépített rendszernek akár még a 10-15 fokos tavaszi időjárást is bírnia kéne.
Az üzemeltető december 31-én reggel jelentette be, hogy „a decemberi hosszantartó szokatlan meleg miatt” a jégpálya alkalmatlan a sportolásra, ezért szilveszterkor és újévben zárva tartanak. A hvg.hu munkatársa december 29-én, vasárnap este azt tapasztalta, hogy a jég felületének csak negyedét lehetett használni, a Cink egy nappal később pedig arról számolt be, hogy a pályán kétcentis víz állt, fékezésnél mindenki vizes lett, a problémák miatt hamarabb zártak és később nyitottak. Újév után újra kinyitottak, de a korcsolyázók január 5-én délután megint zárt kapukra találtak a Városligetben – akkor az üzemeltető az „egész éjszakás esőre” panaszkodott.
Múlt pénteken a pálya tulajdonosa, a fővárosi önkormányzat már nem „a szokatlan téli melegre” fogta a működési zavarokat, hanem felelősöket is megnevezett. Így hibásnak tartják a tervezőt, a kivitelezőt és a felújítást elkezdő előző városvezetést. Bár a felújítási munkálatok nagy része 2010 után zajlott, a kivitelező Hérosz Zrt. 2011-ben menekült csődvédelembe, Tarlós István hivatala Demszky Gábor hivatalát hibáztatta a problémákért.
A hvg.hu megpróbált utánajárni, ki mit ronthatott el, ki lehet a felelős, hogy az 1926-ban megnyílt – Európa legnagyobb pályájaként számon tartott –, évtizedekig zavartalanul működő műjégpálya ilyen állapotba került.
Kézről kézre adták
Mivel a napokban olyan állítások jelentek meg a sajtóban, hogy a jégpálya hűtési rendszere alulgépesített – azaz túl kicsi a teljesítménye –, és nem bírja lefagyasztani a közel 15 ezer négyzetméternyi területet, megkerestük a hűtést végző, a folyadékot keringető gépház felújítását kilenc éve végző Rozmaring-Szaló Kft.-t. A cég műszaki vezetője szerint az általuk beépített hűtőgépek teljesítménye bőven elegendő volt, még a 10-15 fok sem okozott gondot. Bár az első ütemben még csak az akkori pálya méretéhez igazodva újították fel a gépházat (a 2006-os felújítás után pár évig így üzemelt – a szerk.), abba a legmodernebb felszerelés került – állította a hvg.hu-nak Szaló Balázs.
Szezonnyitás előtt - regionális felmelegedés
MTI / Manek Attila
A főváros pénteki közleménye szerint a hűtőrendszerrel kapcsolatos hibák évekkel később 2012. február 26-án mutatkoztak először, röviddel az után, hogy ideiglenes jelleggel megnyitottak. Ekkor már túl voltak a második felújítási ütem nagy részén: ebben a szakaszban végezték el a pálya bővítését, a hokipálya kialakítását. Erre Rozmaring-Szaló be is adott egy árajánlatot, de a cég műszaki vezetője szerint ezt nem fogadták el. A teljes rekonstrukciót irányító Hérosz Zrt. ezt feltehetően túl drágának tartotta, így a felújítás második ütemét a rendszerről időközben jelentős tapasztalatokat szerzett Rozmaring-Szaló nem folytathatta.
Botrányokkal, vitával indult
Már az 1990-es évek végére létszükségletté vált felújítás is döcögősen indult. A tervező, Csury István néhány éve közölt tanulmánya szerint az ezredfordulóra a gépészet elavult és tönkrement, ezért az 1986-ban utoljára javított rendszert 1999-2001-ben ismét javítgatni kezdték. Ám ez nem volt elegendő, erre az időszakra világossá vált, hogy teljes felújításra lesz szükség.
A főváros hosszú viták után előbb megszerezte a jégpálya tulajdonjogát, ám a teljes körű felújítás éveket csúszott, mert a Demszky vezette budapesti önkormányzat 2003-ban két uniós pályázatról is lecsúszott – számolt be a fejleményekről 2004 novemberében a HVG. Végül sikerült találni egy olyan pályázatot, amibe belefért a projekt, ám sokáig a fővárosi önrészt nem tudták előteremteni, mert a szocialisták és az SZDSZ nem tudtak megegyezni a Főgáz részvényeinek eladásában, ráadásul hiányzott egy szavazatuk is ehhez a közgyűlésben Hunvald György letartóztatása miatt. 2005–2006-ban felújították a gépházat, majd hosszú közbeszerzési jogviták után 2010-ben a Hérosz Építőipari Zrt. fogott hozzá 4,7 milliárdért – 3,7 milliárdos uniós támogatással – a pálya és az épület rekonstrukciójának. „40 éve foglalkozom hűtési rendszerek tervezésével, de ilyen zűrős munkám még nem volt” – mondta Csury.
A második ütemben a gépészeten a finn–magyar vegyesvállalat, a HUURRE Frigo Kft. dolgozott. Mint cég létesítményfelelőse, Mezősi Bence a hvg.hu-nak elmondta, ők nem nyúltak a pálya alatti csőrendszerhez, annak cseréjét a Hérosz maga végezte el. Mint Mezősi fogalmazott, a magyar beruházási gyakorlat sok kívánnivalót hagy maga után, hiszen gyakran olyan cégek végzik el a felújításokat, amelyek nagy építőipari gyakorlattal rendelkeznek, de nem biztos, hogy az ilyen bonyolult technikai feladatokhoz van szakértelmük. A Hérosz 1986 óta működött, korábban jelentős építkezések kapcsolódtak a nevéhez, de egy magasépítési vállalatról volt szó, hűtéstechnikai szakmérnöke nem volt. Viszont több iparági forrásból úgy értesültünk: költséghatékonyabbnak tartották maguk bevállalni a pálya felújítását, mint alvállalkozót megbízni.
Azért kár, hogy a régi jó dolgokból nem maradt semmi
Fortepan
A HUURRE szakembere szerint az általuk végzett munka két szempontból is növelte a hűtés teljesítményét. Kitisztították a gépeket, majd újabb modulokat építettek be, fejlesztették a gépházat, ami Mezősi szerint legalább 25 százalékkal növelte a rendszer teljesítményét. A 444.hu-nak január elején egy név nélkül nyilatkozó szakember azt mondta, a probléma az lehet, hogy az eredetileg kilencezer négyzetméteres felületet tovább növelték a hokipályával 15 ezer négyzetméterre, amit már nem bírnak el a gépek. Mezősi szerint viszont erről az oldalról nem lehet gond a műjégpályával, mint mondta, azóta sem kaptak hibabejelentést, ráadásul „még néhány modul beépítésével – akár leállás nélkül is – orvosolható lenne a helyzet”. A Hérosz időközbeni csődje miatt a HUURE beragadt a felújításba, a kivitelező jelenleg is 3,5 millióval tartozik neki a városligeti munkák után.
A téli tavaszban is bírnia kéne?
„A gépház kapacitása elég a 15 ezer négyzetméterhez” – mondta a hvg.hu-nak a tervezést végző Csury István. Az egyetemi oktató, gépészmérnök szerint a hűtést öt, összesen 4500 kilowattos aggregátor végzi, ami ezt a jégfelületet képes jól hűteni plusz 10-12 fokig is.
A városligeti pálya gépészete – nem ezzel van a gond
MTI / Manek Attila
A budapesti sportingatlanokért felelős Molnár Zoltán – az Magyar Olimpiai Bizottság korábbi főtitkára – megkeresésünkre pénteken azt mondta, a fő gondot a meleg jelentette, szerinte ilyen időjárás mellett lehetetlen tökéletes jeget teremteni. Ezért visszanéztük az Országos Meteorológiai Szolgálat honlapján az elmúlt napok időjárását. Az OMSZ szerint Budapesten a déli órában december 27-én volt a legmelegebb: 10 fok. Ezt követően január 2-ig 2 és 8 fok között mozgott a hőmérséklet – ha a Szaló Balázs és a Csury által mondottakat vesszük alapul, akkor a gépészetnek ezt még bírnia kellett volna. Igaz, azt Csury is elismerte, ha a 10 fokot árnyékban mérték, és közben a jeget órákig sütötte a nap, akkor a nyílt jégpályák vizesedését szinte lehetetlen megakadályozni.
Két, a gépészet- és a pályafelújítás részleteit is ismerő, névtelenséget kérő szakember is azt mondta a hvg.hu-nak, inkább a csőrendszerrel van gond, ami viszont a Hérosz sara. Még a cég is tisztában volt azzal, hogy gondok lehetnek a rendszerrel, amit a felszámolóbiztos, Romics Ágnes szerint jeleztek is a megrendelőnek, a fővárosnak. Ám a cég egyik szakembere – aki kérte, ne írjuk le a nevét – szerint a hűtéstechnikai tervek nem voltak alkalmasak a kivitelezésre, kevés adatot kaptak ahhoz, hogy a gépészet teljesítményéhez tökéletesen igazodó csőrendszert építsenek ki – és ezt már az építkezés korai szakaszában, 2010-ben jelezték a megrendelőnek. Forrásunk szerint például az első nyomáspróba idején látták, hogy szétroppan a tartószerkezet, de ezt még rendbe tették. Ám szerinte a főcsövek keresztmetszete túl kicsi, hiába dolgoznak a gépek, ha növekszik a hőmérséklet, gond van. Mint mondta, 2011 végén megpróbálták beszabályozni a rendszert ezzel a csővezetékkel, de állandó gondjaik voltak, ami megint csak jeleztek a fővárosnak. A hvg.hu egy a jégpálya felújításánál jelen lévő alvállalkozótól úgy értesült, ezekről a gondokról a főváros is tudott, hiszen az emberei bejárták az építkezést. A szakember szerint ennek a főcsővezetéknek a cseréjével minden helyreállna, ám mire ide eljutottak volna a beruházó és a megrendelő már a bíróságon vitatkozott egymással.
Másra vezeti vissza a gondokat Csury. A tervező a hvg.hu-nak azt mondta, ő készített egy kezelési és karbantartási útmutatást az üzemeltetőnek, amiben leszögezte, hogy minden nyáron ki kéne tisztítani a rendszert, ám tudomása szerint az utóbbi években ez nem történt meg – ami csökkenti a teljesítményt. Ugyanakkor a tervező szerint a felújítás a cég csődje miatt 80 százalékban készült csak el. Egy másik névtelenséget kérő, a felújításban részt vevő szakember azt mondta, azt tapasztalta, hogy a működtető nem vásárol elég áramot a szolgáltatótól, így hiába van modern gépészet beépítve, nem mindegyik aggregátor működik – ezt az állítást viszont a többi szakember nem tudta megerősíteni.
Tarlósék is tudták: nem 100 százalékos a pálya
A főváros a pénteki közleményében szintén az „egykori hibás terveket” okolta, de főleg azt hangsúlyozta, hogy a Hérosz Zrt. „az átadás-átvételi eljárás befejezési határideje előtt, 2011. december 2-án teljes körűen levonult a munkaterületről”.
Lehet vízisíelni is
PLT
Viszont a tulajdonos a hivatalos eljárás elmaradása ellenére egyszer csak használatba vette – ezek szerint úgy, hogy tudott a hibákról – a jégpályát. 2012 januárjában ugyanis Budapesten tartották a gyorskorcsolya Európa-bajnokságot, amit a kivitelezési gondok miatt sem lehetett lemondani. Ekkor ideiglenesen nyitották meg a pályát, hogy a hivatalos nyitás végül – évekkel az eredetileg tervezett időponthoz képest – 2012 novemberében legyen. A használatbavétel okairól az önkormányzat azt közölte, erre az uniós támogatás miatt is szükség volt, „hiszen a késedelmes projektzárás komoly támogatásvesztéssel járhatott volna”. „Emellett nem kívántuk a teljes szezonban a budapestieket és az ide látogatókat az impozáns környezetben való korcsolyázás örömétől megfosztani” – írta a hvg.hu-nak küldött e-mailben a városvezetés. Bár a sajtó főleg az idei szilveszteri blamát kapta fel, már a 2013. novemberi nyitás is csúszott a gondok miatt.
A városvezetés és a Hérosz egyébként már 2010-ben is összekülönbözött. A Hérosz Zrt. még az önkormányzati választások előtt leállította a munkálatokat, mert a budapesti önkormányzat – szerinte indokolatlanul – az addig elvégzett 700 millió forint értékű munkából csak 60 milliót fizetett ki. A főváros szerint viszont a közbeszerzési eljárás keretében kiválasztott fővállalkozó „nem az építési szerződésben foglaltaknak megfelelően és nem az elvárható gondossággal” járt el. Az új főpolgármester, Tarlós István 2010 után többször bírálta a céget, végül 2012 januárjában még a szerződést is felmondta a Hérosszal. A főváros a hvg.hu-nak elismerte: tudott arról, hogy nincs 100 százalékban kész a pálya: azt írták, azért bontottak szerződést, mert a cég „egyrészt nem fejezte be a szerződés szerinti határidőben a létesítményt, másrészt az általa addig elvégzett kivitelezés is számos hibát és hiányosságot tartalmazott”.
Tarlós: "alultervezett munka"
Tarlós István szerint műjégpálya-ügyben nincs semmi, amit a szemükre lehetne hányni. „Egy olyan cég munkája miatt kell magyarázkodnunk, amelyet nem mi választottuk ki, ráadásul menet közben tönkrement, otthagyta felébe-harmadában ezt a munkát, de ami megvalósult, azon már mégsem lehetett változtatni. Olvasom, hogy elmaradt karbantartási munkákra hivatkoznak egyesek, de szerkesztő úr: egy alultervezett rendszer esetében erre értelmetlen hivatkozni” – mondta a főpolgármester a hvg.hu-nak adott interjúban. Tarlós bízik abban, hogy a következő télig kijavítják ezeket a hibákat, melyekkel rengeteget kínlódnak. Azt pedig mendemondának minősítette, hogy túl hamar vették volna át a pályát a 2011-es gyorskorcsolya-Eb miatt. Szerinte ez is olyan, mint a Combinók esetében, hogy Demszky azért sietett vele, „nehogy jöjjön a Tarlós”.
A per jelenleg is zajlik, hiába menekült előbb csődeljárásba a cég, majd került felszámolás alá. (Arról, hogy hány milliárdos adósságot hagyott hátra a nagy múltú cég, itt olvashat.) A Hérosz szerint egy sor olyan pótmunkát végeztek, amit előre nem lehetett kalkulálni, ezért a fővárosnak fizetnie kéne. Amikor felszedték a régi pályát, nemcsak világháborús robbanószerkezeteket találtak, de azbesztet is, ami veszélyes hulladék, kezelése nem olcsó mulatság – állította a hvg.hu-nak az egyik héroszos szakember. Ugyanakkor a főváros a végszámlát sem egyenlítette ki, sőt a cég bankgaranciáját is lehívta. Az önkormányzat szerint a cég rosszul teljesített és késve, így ehhez joga volt, sőt a perben viszontkeresetet terjesztett elő „a szerződésszegéssel összefüggésben felmerülő igényeinek érvényesítésére”.
Információink szerint közben elkészült egy szakértői jelentés a bíróságnak a teljesítésről, a főváros pedig a Budapesti Műszaki Egyetemmel vizsgáltatja a jégpálya hűtési rendszerét. Pénteken azt ígérték, a 2014–2015-ös szezont megelőzően elkészülnek a korrekcióval. Az önkormányzat a hvg.hu-nak azt közölte, a felszámolás lehetséges kimeneteléről hivatalos tájékoztatást még nem kapott.
Az egykori hibás tervek, valamint a kivitelezésből adódó hiányosságok miatt nem működött megfelelően a jégpálya hűtési rendszere, ezért is kellett bezárni a Városligeti Műjégpályát, nemcsak az enyhe idő miatt – ezt közölte pénteken a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatósága. Az ígéretek szerint a jövő évi szezon előtt korrekciós munkát végeznek majd a pályánál.
A műjégről, illetve a korcsolyázókról készült légifelvételekkel kívánt boldog új évet a Városligeti Műjégpálya, amely egyébként szilveszterkor és újév napján is zárva tart, mert a szokatlanul enyhe időjárás miatt használhatatlan a jég.
Kétcentis vízben korcsolyázhattak ma azok, akik a Városligeti Műjégpályára látogattak, mindenki csuromvizes. A jelenséget az enyhe idő és műszaki hiba okozhatja. A pályát nem zárják be, de a nyitva tartás módosul.
Példátlan az MTI adatbázisa szerint, hogy szezon közepén több napra bezárjon a Városligeti Műjégpálya - írja az Index. A 444.hu által megszólaltatott, neve elhallgatását kérő szakértő szerint akkora a baj, hogy azt csak a teljes csőrendszer felszedésével lehetne orvosolni. A kivitelezést egykor vállaló Hérosz Zrt. már felszámolás alatt áll.