szerző:
Kósa András
Tetszett a cikk?

Egyelőre „csak a csillagokban van megírva”, hogy ki lesz a kormánypártok főpolgármester-jelöltje, de ő csak akkor vállalja, ha értelmes munkát végezhet – mondta a hvg.hu-nak Tarlós István, aki szerint az is elképzelhető, hogy a kétharmados többség még megváltoztatja a főpolgármester hatásköreit. Budapest első embere Horváth Csabával nem akar foglalkozni, Bajnai Gordon esetleges indulásáról is azt mondta, majd ha igazi kihívója lesz, akkor „szóljanak neki”. A BKV-t szerinte jelenleg egy „baráti kör” vezeti, a műjégpályát jövőre rakhatják rendbe. Interjú.

hvg.hu: Horváth Csaba azt mondta az Indexnek a minap, hogy ön egy „rendkívül rossz minőségű személyiséggel rendelkező, egyáltalán nem tiszteletreméltó öregúr”, ön viszont azt mondta rá korábban, hogy „rendkívül korlátolt fickó, aki felejthetetlen ostobaságokat beszél”. Ilyen színvonalon folyik majd ősszel a főpolgármesteri kampány is?

Tarlós István: Kétlem, ugyanis az ilyenhez mindig két ember kell. Horváth személyeskedésre panaszkodik, miközben állandóan személyeskedik. 45 évesen már nem illene mindig a hatvanasok életkorán gúnyolódni. Politikai vitában nincs mit kezdeni azzal, hogy férfi létére saját szépségét bizonygatja, és szerelmes levelekről fecseg, de azt sem érti meg, hogy Demszky helyettese és szövetségeseként ő hagyta a Városházán Augiász istállóját. Szóval ilyen vita nem lesz.

hvg.hu: Nem érzi úgy, hogy hiba volt megírnia azt a levelet Vitézy Dávidnak, amiben a túl hosszú és bonyolult mondatait kifogásolja? Biztos lehetett benne, hogy előbb-utóbb kikerül a nyilvánosság elé.

T. I.: Ha ön is azt mondja, hogy biztos lehettem benne, hogy kikerül, akkor ön is kiállít ezzel egy bizonyítványt Vitézy Dávidról. Ezt a levelet neki írtam, és ő kapta meg. Hogy „kikerült”, az enyhén szólva eufémizmus. Ez egy belső, ironikus hangvételű levél volt, aminek megvolt a maga oka. A városházán sok ember dolgozik, nincs rá idejük, és nem is dolguk, hogy bármiről 6 oldalas leveleket, 10-20, de olykor 70-80 oldalas előterjesztéseket olvasgassanak. Ezt a levelet „valaki” kiszivárogtatta, és megpróbálta átértelmezni a nyilvánosság előtt. Nekem ehhez nincs több hozzáfűznivalóm, házon belül elintézzük.

hvg.hu: A BKV szakmai ügyei nem sínylik meg, hogy önök ilyen viszonyban vannak egymással? Vagy szakmai kérdésekről azért tudnak egyeztetni?

T. I.: Indifferens, hogy mi milyen viszonyban állunk egymással. A fővárosnak van egy programja, ebben egy közlekedési koncepció, amit a Fidesz és a közgyűlés elfogadott. Vitézy Dávid nem felel az én főpolgármesteri tevékenységemért, én ellenben az ő munkájáért is felelős vagyok. Nincs „Tarlós–Vitézy-vita”. Ez teljes félreértés. Vitézy Dávid egy fővárosi cég munkavállalója, én pedig a megválasztott főpolgármester vagyok. Ha másképp látok valamit, akkor elmondom neki, ha megfogadja, jó, ha nem, akkor annak meglesznek a következményei. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) munkáját nemsokára egy munkacsoport minősíti majd. Ez a munkacsoport el fogja dönteni, hogy a BKK betölti-e azt a szerepet, amivel a főváros megbízta, vagy sem.

hvg.hu: Koncepcionális viták nincsenek ön és a BKK között?

T. I.: Még egyszer mondom, a BKK-nak nem lehet független koncepciója: a fővárosnak van egy elfogadott programja, amit nem csak a Fidesz fővárosi frakciója, de az országos elnöksége is jóváhagyott. A BKK ezt hajtja végre, ez ilyen egyszerű. Nem is értem egyébként, hogy egy cég belső életét érintő ügyekkel miért kell állandóan a nyilvánosság elé rohangálni…

Tarlós István fellélegezne, ha nem kéne képviselő-polgármesterekkel együtt dolgoznia
Fülöp Máté

hvg.hu: Akármennyire „belső ügy”, az év végén egyszer csak mégis nyílt leveleken keresztül kezdett zajlani.

T. I.: Én egyetlenegyről sem tudok.

hvg.hu: Előbb a BKV jogi igazgatója írt egyet, majd György István válaszolt rá.

T. I.: Ja, hogy ők egymással leveleztek? Ez szerintem nem vita. Itt alapvetően béke van, a BKV vezetését érintő személyi változásokat korábban a meghatározó politikai körökben már eldöntöttük, hogy a változások miatt egyesek azt állítják, szembemegyünk az uniós szabályozással, az téves jogértelmezésen alapul. Már az is téves, hogy a BKK-nak bármilyen jogosultságai lennének a fővárossal szemben. A BKK Budapesté száz százalékban, ha át is adunk bizonyos jogköröket, az nem jelenti azt, hogy ezekkel ne bírnánk továbbra is. A BKV-t most egy baráti kör irányítja, mi ezen akarunk változtatni.

hvg.hu: Baráti kör? Ezt kifejtené részletesebben?

T. I.: Szerkesztő úr, önnek az a dolga, hogy kérdezzen, nekem az, hogy válaszoljak. Amit erről tudtam, és akartam, azt elmondtam. Ha többféleképpen teszi fel a kérdést, akkor is ezt tudom csak mondani.

hvg.hu: Csak azért, mert mások pedig úgy értelmezik a cégvezetésben tervezett és végrehajtott személyi változtatásokat, hogy ön a volt kabinetfőnökét szeretné a cégvezetésben látni.

T. I.: Ez spekuláció. Én a BKK igazgatóságból szeretném delegálni a BKV igazgatótanácsába azt a két embert, akit egyébként az ön által említett György István főpolgármester helyettes javaslatára delegáltunk oda. Ez minden uniós szabályt minden értelemben kielégít.

hvg.hu: Ön szerint mi a tömegközlekedés és az autós forgalom ideális aránya egymáshoz képest?

T. I.: A Budapest programomban hangsúlyosan szerepel, hogy a közösségi közlekedésnek fokozatosan elsőbbséget kell biztosítani az egyénivel szemben. De az téves felfogás, és technikailag is kivitelezhetetlen, hogy külföldi nagyvárosokban hosszú idő alatt bevezetett megoldásokat azonnal adaptáljunk Budapestre. Egyik évről a másikra nem lehet kitiltani a városból az autókat. Nem építettek őrzött P+R parkolókat, nincs befejezve a 4-es metró, a felszíni kötöttpályás közlekedést is most kezdtük fejleszteni, de korántsem vagyunk még a végén. Amíg ez a feltételrendszer nem áll rendelkezésre, addig olyan ütemben, ahogy egyesek elképzelték, nem lehet kitiltani a belvárosból az autókat. Nem a mesterséges dugók jelentik a megoldást, hanem az elmaradt fejlesztések befejezése.

hvg.hu: György Istvánnal milyen a viszonya?

T. I.: György Istvánnal együtt húztunk csizmát 24 évvel ezelőtt, és rajtam kívül ő az egyetlen az egész önkormányzati rendszerben Budapestet és a megyei jogú városokat tekintve, aki 1990-ben is polgármester volt. Ahogy Rejtő írta egy dzsungel-epizódban: „Velünk volt. Nagy szó ez, kérem. Benne van minden”. Én is így vagyok ezzel. Másodrendű vita mit számít ehhez képest?

hvg.hu: A műjégpálya mikor működik majd normálisan?

T. I.: Olvastam én is a gúnyolódó kommentárt ezzel kapcsolatban. Bár sokan akarják a lényegről elterelni a figyelmet, 2010 februárját még ők sem tudják 2010 novembere utánra hazudni. Egy olyan cég munkája miatt kell magyarázkodnunk, amelyet nem mi választottuk ki, ráadásul menet közben tönkrement, otthagyta felébe-harmadában ezt a munkát, de ami megvalósult, azon már mégsem lehetett változtatni. Olvasom, hogy elmaradt karbantartási munkákra hivatkoznak egyesek, de szerkesztő úr: egy alultervezett rendszer esetében erre értelmetlen hivatkozni. Ez egy műszaki kérdés szigorú paraméterekkel, ilyenkor a liberális felfogás mindig megbicsaklik, mert a makacs tények valahogy közömbösek a liberális szólamokkal szemben. Valóban küszködünk ezzel a beruházással, sajnálom, és mások helyett kérek elnézést a budapestiektől. A következő télig talán sikerül kijavítani ezeket a hibákat, higgye el, rengeteget kínlódunk vele. Aki poénkodik, és azt mondja, hogy megint „Demszkyzünk”, az nézze meg a terveket, az építési naplót, a teljes dokumentációt.

hvg.hu: Önök meg nem akarták túl hamar átvenni az egészet a 2011-es gyorskorcsolya-Eb miatt?

T. I.: Persze, mindig vannak ezek a mendemondák a sietségről, a Combinók esetében például az, hogy azért kell gyorsan forgalomba állítani őket, „nehogy jöjjön a Tarlós”. Az előző vezetés rengeteg határidőt szabott a 4-es metró átadására, és egyet sem tartottak be, mi csak egyet mondtunk, az máig él. Nem hiszem, hogy bármit is a szemünkre lehetne hányni ebben a történetben.

"Egyik évről a másikra nem lehet kitiltani a városból az autókat"
Fülöp Máté

hvg.hu: A lehívott bankgarancia elég lehet a javításra?

T. I.: Ezt most még nem tudom megmondani, reméljük, hogy nem kell az egész rendszert  újraépíteni.

hvg.hu: Lassan vége a főpolgármesteri ciklusának, de még esnek ki csontvázak a szekrényből, mint ez a jégpályás eset is mutatja. Tart még hasonlóktól?

T. I.: Nyilván Demszky Gábornak is megvolt a maga baja, de senkinek nem kívánom, hogy ilyen szinten előkészített, ilyen szerződéses feltételekkel megkötött beruházásokat örököljön, mint én. Nem volt egyszerű munka ezeket rendbe tenni, hat-hét-nyolc évvel ezelőtt kötött szerződésekről beszélünk, amiknek most keletkeznek például kifizetési kötelezettségei. Azt remélem, a választásokig már nem kell újabbakkal szembenéznünk. A BKV óriási adósságállománya így is éppen elég gondot okoz.

hvg.hu: A következő főpolgármesternek már olyan kerületi képviselőkkel kell majd együtt dolgoznia, akik nem ülnek a parlamentben is. Ez mennyiben befolyásolhatja majd a munkáját ön szerint?

T. I.: Amennyiben rólam van szó, én fellélegeznék.

hvg.hu: Ön fog fellélegezni?

T. I.: Hogy mi lesz majd, az csak a csillagokban van megírva.

hvg.hu: De ön szeretne újra főpolgármester-jelölt lenni?

T. I.: Ugyanezt a válasz tudom adni rá.

hvg.hu: Ön mikor dönt erről?

T. I.: Ezt a kérdést nem biztos, hogy a legjobb helyen tette fel.

hvg.hu: Mikor döntenek erről a Fideszben?

T. I.: Ezt a párt legszűkebb vezetése dönti majd el, azt is, hogy mikor határoznak. Más kérdés, hogy akit kiszemelnek, az megtalálja-e az értelmet a munkában.

hvg.hu: Ön milyen feltételekkel vállalná?

T. I.: Értelmes munkát végzek szívesen, ahol a siker függ az én teljesítményemtől is.

hvg.hu: Most sokan tesznek önnek keresztbe?

T. I.: Nem mondtam ilyet.

hvg.hu: Több beruházás is zajlik, amiket a kormány kiemeltnek nyilvánított, így például a múzeumi negyed a Városligetnél, vagy a német megszállás emlékműve. Ezekre a fővárosi tervtanácsnak nincs szakmai befolyása. Nem tart attól, hogy előbb-utóbb számos, a fővárosi fejlesztési koncepcióba nem illeszkedő beruházás lesz Budapesten?

T. I.: Lehetne így is, de szerencsére nem ez a helyzet. A kormány és a városvezetés sok fontos kérdésben jól együttműködik: nem véletlenül kaptuk meg a Duna-partok szabályozási jogát, a margitszigeti jogosítványokat, és nem véletlenül maradtak a főváros tulajdonában a Városliget létesítményei sem. Téves interpretáció, hogy a Városligetben nem a mi hatáskörünk a szabályozás, ezt éppen a mi hatáskörünkbe adta a kormány. A kormány is támogatja a főváros által indítani tervezett beruházásokat, többek között éppen a Városligetben az állatkert tervezett bővítését, mi is támogatjuk a kormány kezdeményezéseit.

Fülöp Máté

hvg.hu: Horváth Csaba azt mondta, egyre jobban beéri önt, már csak 4 százalékkal kisebb a személyes támogatottsága, míg az ellenzék a parlamenti választásokon már tavasszal veri a Fideszt a fővárosban. Önnek vannak mérései saját magával kapcsolatban?

T. I.: Az elmúlt hetekben hét ilyet is láttam, és egyik sem járt a közelében Horváth Csaba számainak. Úgyhogy ezzel nem is szeretnék többet foglalkozni. Egy hiteles felmérés van, azt választásnak nevezik. Most jön a kampány, az emberek  sok hülyeséget hallanak majd, de ha vége, gyorsan el is felejtik. A magyar választók már tudják, hogy ilyenkor rengeteg olyan dolog hangzik el, ami köszönő viszonyban sincs a valósággal.

hvg.hu: Felmerült korábban, hogy Bajnai Gordon főpolgármester-jelölt lesz, de erre olyan reakciókat is lehetett hallani, hogy azért nem beszélnek róla, mert akkor a Fidesz gyorsan visszanyesné a főpolgármester hatásköreit. Ehhez mit szól?

T. I.: 1990 óta mindig érdekelt voltam választásokban, így elég komoly rutinom van abban, hogy minden választás előtt egy évvel megjelennek a hírhozók. Ezek már rég nem hoznak ki a sodromból. Bajnai Gordon és Horváth Csaba ügyére is csak azt tudom mondani: beszéljétek meg előbb egymás között, aztán ha egy marad közületek, szóljatok. Persze csak akkor, ha nekem kell szólni, mert én leszek a jelölt. A hatásköröket illetően azt tudom mondani, sok minden történhet még, a kétharmados többség sok mindent megtehet.

hvg.hu: Megkereste már önt a XIII. kerület szocialista vezetése az ottani hajléktalanokat a közterületekről kitiltó rendelet miatt? Decemberben azt ígérték.

T. I.: Kezdjük az elején, mert ezt is sokan szándékosan félreértelmezik. Az előző vezetésnek 20 éve lett volna arra, hogy a hajléktalanokon segítsen valahogy, nem tették. Most kínban vannak, mert nehezen cáfolható, hogy kvantitatív és kvalitatív szempontból egyaránt javítottuk a hajléktalan-ellátást. Svéd modellről beszél Horváth Csaba is, bár ők nem alkalmazták, és még csak eszükbe sem jut összehasonlítani a svéd és a magyar GDP-t. Ehhez kapcsolódik az MSZP-n belüli vita is a XIII. kerülettel, amelyik a legszigorúbb saját rendeletet hozta volna meg, csak megijedtek a saját pártjuk kommunikációs reakciójától. A rendeletnek két része van, egyrészt a fővárosi közgyűlés dönt a fővárosi kezelésű közterületekről, másrészt a kerületek saját maguk határoztak arról, hol tiltják meg az életvitelszerű tartózkodást, s ez automatikus melléklete a rendeletnek. Én beviszem a közgyűlés elé a kerület kérését, de mi a garancia arra, hogy egy hét múlva nem gondolják meg magukat újra? Akár ők, akár más kerület? Hetente fogunk rendeletet módosítani?

hvg.hu: A fővárosi kezelésű közterületen mennyire elégedett a rendelet végrehajtásával?

T. I.: Még nem vagyok elégedett, de már javul a helyzet. A hajléktalanok ügye elsősorban szociális kérdés, de másodsorban rendészeti. Ezért elsősorban a hajléktalanokon kell segítenünk, de nem lehet eltekinteni a másik 1,8 millió budapesti érdekeitől sem, akik a közterületeket rendeltetésszerűen szeretnék használni. Fogékony vagyok a hajléktalanok problémái iránt, de nem azért választottak meg, hogy az 1,8 millió budapesti érdekeivel szemben, mérlegelés nélkül valósítsak meg valós vagy vélt érdekeket. Kettős a feladat, ezeknek próbálunk megfelelni, ezért rendeztünk be például a hajléktalanoknak kórházat (igaz, éppen a szocialista XIII. kerületi vezetés akadályozta a megnyitását), ezért teremtettünk biztonságot a szállókon, mivel sokan pont azért nem akartak odamenni, mert féltek a lopásoktól. Rendszeresen beszélgetek hajléktalanokkal, ezt nagyon nagy problémának említették. A fővárosi cégeknél munkalehetőséget is igyekszünk nekik biztosítani, ilyen sem volt korábban, soha.

hvg.hu: Hol szokott hajléktalanokkal beszélgetni?

T. I.: Számos helyen: Budafokon, a Nyugati téren, a Blaha Lujza téren – rendszeresen találkozom velük.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!