szerző:

Augusztus 20-ig a csatorna megfizeti a rá kiszabott reklámadót, de közben perre készül. Eközben a kormány árgus szemmel figyeli a Híradót: azt is vizsgálják, mennyire hat negatívan Orbán megítélésére az új, kormánykritikus hangnem.

Határidőre befizeti a reklámadót, de egyszersmind bepereli az államot az RTL – tudta meg a keddi Népszabadság.

Az adófizetés határideje augusztus 20-a, addigra a csatorna leperkálja a rá kiszabott összegett, de az anyacég luxemburgi központjában már javában zajlanak egy per előkészületei.

Korábban az RTL-csoport Délkelet-Európáért felelős regionális igazgatója a hvg.hu-nak már elmondta, hogy nemzetközi perre készül a csatorna. Még akkor is, ha évekig elhúzódik, végig kell csinálni a pert, mert a reklámadó abszurdum egy demokráciában: egyaránt sújtja az üzleti életet, az egész gazdaságot és a sajtó szabadságát. "Ezt a pert nem veszíthetjük el" – fogalmazott Andreas Rudas a hvg.hu-nak adott interjúban.

©

A perről a lapnak még nem akartak részleteket elárulni, de annyi kiderült, hogy hazai és nemzetközi fórumokon is megtámadja az RTL a rá igazított különadót. Sem a kormánnyal, sem a Fidesszel nem folytat tárgyalásokat a csatorna a reklámadó mérsékléséről – mondta az RTL Klub egyik vezetője.

Nem engedték be őket a Groupama-avatóra

A Népszabadság úgy tudja, a kormány árgus szemmel figyeli az RTL Híradóit, amelyek a reklámadó bevezetése óta vállaltan és nyíltan kormánykritikusak. Folyamatosan elemzik, hogy a fokozott ellenzéki hangvétel károsan hat-e Orbán Viktor és a Fidesz megítélésére. A Híradó eddig nem követett el olyan hibát, amit a kormány kihasználhat, pedig igény lenne egy válaszcsapásra: az RTL elleni düh olyan feneketlen, hogy a csatorna stábját még a Fradi stadionavatójára sem engedték be, akkreditációjukat helyhiányra hivatkozva utasították el.

Az nem újdonság, hogy a kormány folyamatosan figyeli, mit tesz az RTL a Híradójával. Mint a hvg.hu pénteken megírta: a választások előtt már közel egy éven keresztül vizsgálta a kormány az RTL hírműsorait, majd megállapította, hogy a tévé "elfogult" a kabinettel szemben, túl sok „negatív” hírt közöl, pedig a TV2 kiegyensúlyozottabb. A hvg.hu birtokába került vizsgálat információink szerint szerepet játszott abban, hogy a kormánypárt viszonya megromlott az tévétársasággal, mely végül a reklámadó fő célpontja lett. Az elemzés szerint az RTL még szegény gyerekeket is bevetett, hogy rossz színben tüntesse fel a rezsicsökkentést.

A reklámadónak öt kulcsa van: fél- és ötmilliárd forintos adóalap között 1 százalék, az 5 és 10 milliárd forint közötti részre 10 százalék, a 10 és 15 milliárd forint közötti sávban 20 százalék, a 15-20 milliárdos sávban 30 százalék, 20 milliárd fölötti rész után pedig 40 százalék. A legnagyobb befizető RTL Klub a tavalyi bevételéből kiindulva idén 4,5 miliárd forint reklámadó fizet, ezzel ő lesz a legnagyobb befizető. A kormánypártok úgy alakították a törvényt, hogy a TV2 idén mentesüljön az adó megfizetése alól.