A német kancellár és a luxemburgi miniszterelnök környezetéből is erős jelzéseket kapott Orbán Viktor, hogy rendezze a kormány a vitáját Európa egyik legnagyobb médiacégével. Az RTL hazai vezetését valóban kihagyták az egyeztetésekből, melyeket magyar részről Lázár János vitt, de Orbán Viktor még nem ütötte rá a pecsétjét. A kormányfő ugyanis mindenképpen be akarja szedni a reklámadóból várt 7-10 milliárdos összeget.

Orbán Viktor személyes kérésére, az európai diplomáciai üzeneteket figyelembe véve kezdte meg Lázár János a tárgyalásokat az RTL Group legfelsőbb vezetésével – értesült a hvg.hu egy, az egyeztetésekre rálátó miniszterelnökségi forrásból.

Orbán nem enged a reklámadóból

Frissítés:

Orbán Viktor egy csütörtök délutáni háttérbeszélgetésen - amelyen a hvg.hu is ott volt - úgy fogalmazott, egyetlen egy dologból nem enged: szüksége van a reklámadóból befolyt 7-10 milliárd forintos összegre. Hogy ha csökkentik az RTL-re kivetettett legnagyobb kulcs mértékét, akkor szerinte meg kell találni a megoldást, hogyan szedjék be ezt az összeget. A miniszterelnök szerint erről is szólnia kell az egyeztetéseknek.

A 444.hu hétfőn írt arról, hogy a Miniszterelnökséget vezető miniszter több egyeztetési körön is túl van a nemzetközi multinacionális médiacég térségért felelős alelnökével, Andreas Rudassal és Guillaume de Posch vezérigazgatóval. A Népszava pedig csütörtökön már egyenesen arról cikkezett, hogy Lázár szerdán már meg is kötötte az egyezséget: eszerint a magyar kormány 5 százalékra leviszi a reklámadót (jelenleg 50% a legmagasabb sáv), cserében az RTL Klub „lecsavarja” a kormánykritikus híradóját, sőt, állítólag a hírigazgató, Kotroczó Róbertet erről már „tájékoztatták” is házon belül. A hvg.hu viszont úgy értesült, ilyen egyelőre nem történt.

Önnek két fontos üzenete érkezett!

Tárgyalások vannak, de megállapodás még nincs. Egyrészt nem sikerült még minden nyitott kérdést lezárni, másrészt a miniszterelnök nem ütötte rá még a pecsétjét az egyezségre – így foglalható össze a Lázár tárgyalásaira rálátó forrás álláspontja az ügyről.

Az RTL luxembourgi székháza
©

A miniszter a múlt héten – tehát, amikor javában folytak az egyeztetések a médiacéggel – egy újságíróknak tartott háttérbeszélgetésen azt mondta, korábban már kaptak olyan jelzéseket a német kormányzati apparátusból, hogy a magyar kabinet rendezzen bizonyos ügyeket. Példaként a Deutsche Telekomot és a Bertelsmannt (RTL Klub) érintő különadókat említette. Most a miniszterelnökségi forrás egyenesen azt állította a hvg.hu-nak, a médiacéget tulajdonló Bertelsmann-kérdést két helyről és igen magas szintről vetették fel a magyar kormánynak. Úgy tudjuk, a kérés a jövő héten Magyarországra látogató német kancellár, illetőleg a luxemburgi miniszterelnök környezetéből futott be a magyar kormányfőhöz.

Azt több, a német diplomáciával kapcsolatokat ápoló, az utóbbi időben Berlinben többször megforduló fideszes forrás elismerte, elsősorban az RTL-t sújtó reklámadó ügye „átlépte a merkeli kancellária” küszöbjét. Többen meg is nevezték Elisabeth Mohnt – a Bertelsmann-birodalom egykori tulajdonosának özvegyét –, akit Merkel jóbarátjaként és politikájának legfőbb támogatójaként tartanak számon. Forrásaink szerint nem Merkel stílusa, hogy ilyen egyedi ügyeket felvessen bármelyik európai partnerénél, adott esetben Orbánnál, de a német kormánypártnál jó kapcsolatokkal bíró források szerint azt cégnevek említése nélkül akár jelezhette – állítólag korábban is tett már ilyen –, örülne, ha a Magyarországon befektető német vállalatokkal lezárnák a vitás kérdéseket. Ilyen típusú kéréseket a német diplomáciai állítólag a német Axel Springer és a svájci Ringier fúziója során is megfogalmazott, miután a magyar szabályozás és a médiahatósági vizsgálat miatt évekig csúszott az egyesülés.

Lázár még tárgyal

A mostani kérés forrásunk szerint úgy hangzott: üljenek le tárgyalni abban az esetben, ha a RTL Group vagy a Bertelsmann bejelentkezik. Ez több héttel ezelőtt megtörtént – ebben az értelemben valóban igaz, hogy nem a kormány, hanem a médiacég kezdeményezte az egyeztetéseket –, azóta több fordulón vannak túl Berlinben és Budapesten. Az RTL Group kedden ismert el a Népszabadságnak, hogy valóban egyeztetnek. Többször is tárgyalt már az RTL-csoport a kormánnyal a reklámadóról – erősítette meg Oliver Fahlbusch.

Még nem ütötte rá a pecsétjét
©

Ám forrásunk szerint a Népszavában megjelent információk félrevezetőek, és azt sem zárta ki, hogy valakik azért csúsztatnak, hogy „félrevigyék, esetleg megtorpedózzák az egyeztetéseket”. Példaként említette, hogy szerdán nem is születhetett megállapodás – ahogy a Népszava állította –, ugyanis Lázár délelőtt már Magyarországon volt, hogy részt vehessen a kormányülésen. Ráadásul az forrás azt állította, a héten Németországban a miniszter nem tárgyalt a Bertelsmann ügyében, hétfőn-kedden a Merkel-látogatást készítette elő. Fahlbuch kedden megjegyezte, az RTL Klub mindenképpen folytatja a független hírszolgáltatást.

Lázár a múlt héten a háttérbeszélgetésen azt fejtegette tucatnyi újságíró előtt, hogy amíg a Deutsche Telekom ügye viszonylag hamar rendeződött, az RTL és a reklámadó „nagyon nehéz dosszié”. Itt azt is elismerte, hogy „tartalmi” kérdéseket szinte lehetetlen megfogalmazni, ilyeneket súlyos taktikai hiba lenne felvetni luxembourgi menedzsmentnél (az RTL Group központja Luxembourgban van – a szerk.) A 444.hu és az Index azt írta, nemcsak a magyar menedzsment vezetőjét, Dirk Gerkenst, hanem a csatorna programigazgatóját, Kolosi Pétert is leváltatná a magyar tárgyalófél. A miniszterelnöki forrás viszont azt hangsúlyozta, személyi kéréseket ők nem fogalmaztak meg, a tárgyalásokon végig gazdasági, adózási ügyek voltak az asztalon.

"Nehéz dosszié"

A Miniszterelnökséget vezető miniszter a múlt héten azt is mondta, azért is „nehéz dosszié” az RTL-ügy, mert a miniszterelnök mindenképpen ragaszkodik a reklámadó fenntartásához. Lázár szerint a különadók fenntartása Orbánnak „elvi kérdés”, még ha végül bele is megy a csökkentésébe, nem fog egyik napról a másikra dönteni. Magas rangú kormányzati források korábban elismerték a hvg.hu-nak, mivel a reklámadó legmagasabb kulcsa csakis az RTL-t érinti, arra számítanak, hogy a magyar állam elveszíthetné a pert egy európai bírósági perben. Éppen ezért a Nemzetgazdasági Minisztérium tavaly év végén tárgyalásokat is kezdett a Reklámszövetséggel, ám amikor ez a hvg.hu cikke alapján nyilvánosságra került, a Miniszterelnökség bekeményített: a legmagasabb kulcsot hirtelen 50 százalékra emelték. A médiacég kommunikációért felelős alelnöke kedden azt mondta: Magyarországot is segítené, ha ezek a tárgyalások ésszerű megoldáshoz vezetnének, vagyis az EU közbenjárása nélkül felülvizsgálnák a reklámadót.

Most a tárgyalásokra rálátó miniszterelnökségi forrás azt állította, a miniszterelnök napokon belül meg fog szólalni az ügyben. (A hvg.hu más forrásból úgy tudja, Orbán pénteken újra interjút ad a közrádiónak). Úgy tudjuk, a szükséges törvénytervezet, az adókulcsokról szóló döntés csak azután készülhet el, hogy a miniszterelnök-pártelnök erről tájékoztatta a parlamenti képviselőket is a február 4. és 6. közötti mezőkövesdi fideszes frakcióülésen. Ugyanakkor a sávok lehetséges módosításáról – tekintettel arra, hogy még nincs végleges döntés – a forrás nem tudok részleteket mondani a hvg.hu-nak.

Ugyanakkor a hvg.hu még tavaly nyáron beszámolt arról is, hogy még a reklámadó előtt elmérgesedett a viszony az RTL-lel. A kormányzati kommunikációs stáb készített egy híradóelemzést arról, hogyan mutatta be a rezsicsökkentést a csatorna, és azt állították, hogy az RTL „elfogult”. Akkor a tévétársaságnál dolgozó két forrás is azt állította, a dokumentumot a kormányból valaki közvetítők révén eljuttatta a luxembourgi központba is, amit a csatornánál úgy értékeltek, hogy a magyar politika „felnyomta őket” a médiacég vezetőinél. A hvg.hu-nak több forrás is megerősítette, hogy kormány és a médiacég közötti mostani egyeztetésekből teljesen kihagyták a magyarországi menedzsmentet, ami felkorbácsolta az indulatokat a hazai vezetőségnél.

Érdekesnek találta cikkünket? Értékelje!
Köszönjük!