szerző:
MLF

Már tavaly felnyomták kormányzati körökből az RTL-t a tévétársaság tulajdonosainál. A kormány 2012 óta figyelte a tévé híradóit, mert úgy látta, „elfogult”, „ellenséges” vele szemben az adó. Az RTL Klub a kritikák nyomán tavaly átvilágította a hírműsorait, és arra jutott, hogy a Fidesz és a kabinet elvárásainak képtelenség megfelelni. Megnéztük, mi volt RTL és a kormány közti nyílt háború előzménye.

„Az RTL többet foglalkozott a rezsicsökkentéssel, mint a TV2.” „A nyilatkozó politikusok gyakran nem elég felkészítettek, a sajtóban kerengő nyilvánvaló kérdésekre sincsen előre válaszuk. 2013. február 15-én Hoffmann Rózsa államtitkár vállalta, de a sajtóosztály mégsem engedte a nyilatkozatot.” „A kormányszóvivő (…) többször nem volt hajlandó nyilatkozni és elérhetetlen volt a riporterek számára” – ezek az észrevételek a kormányzati kommunikációról nem most, hanem az RTL-kormány konfliktus kirobbanása előtt születtek 2013-ban a tévénél.

Az RTL ugyanis a kormány panaszai nyomán megvizsgálta saját hírműsorait, hogy valóban „elfogultak-e” a kabinettel szemben, majd arra jutott, a panaszok nagy része alaptalan. Mint azt a hvg.hu egy hete megírta, a kormány és a Fidesz kampánystábja már tavaly elégedetlen volt az RTL-lel. Ezért egy éven keresztül figyeltette, vizsgálta a kormány a tévé hírműsorait, majd arra jutott, hogy szemben a TV2-vel, túl sok „negatív” hírt közölnek. A hvg.hu birtokába került vizsgálat információink szerint szerepet játszott abban, hogy a Fidesz viszonya megromlott az tévétársasággal, mely végül a reklámadó fő célpontja lett.

Felnyomták a magyar RTL-t

Az RTL tulajdonosainál is bepanaszolták több csatornán keresztül tavaly a magyarországi tévétársaságot a kormány számára készült vizsgálati anyag alapján – értesült a hvg.hu. A nemzetközi médiabirodalom döntéshozatali mechanizmusát ismerő, névtelenséget kérő forrás szerint több mint egy évvel ezelőtt a magyar kormánytól olyan jelzések érkeztek a külföldi tulajdonosokhoz, hogy elégedetlenek a magyar RTL hírműsoraival, szerkesztési elveivel, a tévé, illetve a budapesti menedzsment „ellenséges” velük. Úgy tudjuk, a tulajdonosoknak üzengetés azt a célt szolgálta, hogy így gyakoroljanak nyomást a magyar tévétársaság menedzsmentjére.

Nem tetszett, amit a Híradóban láttak magukról
©

Ezzel párhuzamosan  informális úton eljutott az RTL Klubhoz a 2012. szeptember és a 2013. május közötti időszakban készített vizsgálat anyaga. Mint írtuk, az elemzés fő kifogása az volt, hogy az RTL „rosszul” kezeli a 2012 végén bejelentett rezsicsökkentést. Sőt arra jutottak, hogy „az RTL-csoport a közműszolgáltatókat védi a rezsicsökkentéssel szemben”, ugyanis az elemzés szerint nem szólaltattak meg senkit a kabinetből vagy a Fideszből.

„Bár első perctől komolytalannak éreztük a kifogásokat, fontosnak tartottuk megnézni, hogy a tanulmányban megfogalmazott észrevételeknek van-e bármilyen alapjuk” – mondta a hvg.hu-nak Kotroczó Róbert, aki most elismerte, hogy ők is ismerték a kormányzati elemzést. (Kolosi Péter programigazgató egy hete nem akart nyilatkozni az ügyben – a szerk.) Az RTL Klub hírigazgatója szerint külsős szakértők elemzését is bekérték, hogy kivizsgálják, milyen módszer, számítások révén jöttek ki a kormányzati arányok a politikailag pozitív vagy negatív hírekről. Így megnézték a kormányzati megrendelésre készült tanulmány állításait, az archívumból újranézték az adott időszakból kifogásolt műsorokat is. Az összegzést egy erre felállt csapat írta meg házon belül.

„Nem hajlandóak nyilatkozni”

A hvg.hu-nak elküldött négyoldalas, pontokba szedett RTL-es elemzés szerint értelmetlen egyoldalúsággal vagy elfogultsággal vádolni a tévét, ha egyszer a kormánypolitikusokat képtelenség elérni, nem nyilatkoznak, a kormányszóvivői iroda, a minisztériumok nem szolgáltatnak adatokat. A tévé szerint ők nem tehetnek arról, hogy nagyon sokszor képtelenek bemutatni a kormányzati álláspontot.

A kormányzat számára készült 21 oldalas elemzésben megnézték, hogy a TV2-vel összevetve mekkora volt a kormányra nézve pozitív, a negatív és a semleges hírek aránya. Megvizsgálták, hogy mennyi megszólalási lehetőséget kaptak az ellenzékiek és mennyit a kormánypártiak, kinek az álláspontját tüntették fel nagyobb gyakorisággal. Majd kielemezték, hogy az RTL hogyan kezelte a rezsicsökkentést, milyen címet adtak a híreknek, hogyan mutatták be a Fidesz fő kampányelemének a várható hatásait. Minden alkalommal arra jutott az elemzés, hogy az RTL műsoraiban „elfogult”, álláspontja „szakmailag nem volt helytálló”, a tévé „befolyásolási technikákat alkalmazott”.

Így kardozott tavaly a kormány és az RTL:

Kormányzati kritika RTL-es válasz
„…a híradások láncolatát nézve az RTL Klub és az RTL II nem tud megfelelni a szakmailag korrekt tájékoztatás kritériumának” „Az elemzés láthatóan azzal a szándékkal készült, hogy lejárassák az RTL Klub híradóját, és a Házon kívül című műsort.”
„…egyszer sem – közvetlenül és közvetett módon sem – hivatkozott kormányzati álláspontra, nem idézett illetékes kormányzati politikustól” (a rezsicsökkentéssel kapcsolatban a Házon kívül egyik műsorában – a szerk.)

„…a valóságban Lázár János megszólal a riportban” (Az államtitkár nem nyilatkozott a tévének, hanem a rezsicsökkentésről szóló bejelentését játszották be röviden – a szerk.)
„…az RTL Klub napi szinten küszködött azzal, hogy megszólalókat találjon még a kormányzat számára pozitív történetekhez is."

„Több sajtótájékoztatóról a megkezdés előtt negyed vagy fél órával értesülünk, így fizikailag képtelenség azokon részt venni.”

„A kormányszóvivő a vizsgált időszakban többször nem volt hajlandó nyilatkozni.” 

Négy, dátum szerint felsorolt híradó alapján az elemzés szerint „a két adó híradásai végkicsengésüket tekintve minden esetben a rezsicsökkentés elleni érveknek adtak hangot.” „A valóságban több mint 20 hír foglalkozott a rezsicsökkentéssel (…), ezek között mindenféle kérdés, vagy ellenzéki megszólaló nélküli bejelentések szerepelnek, pl. Orbán miniszterelnöktől, más kormányzati politikusoktól. Ebben mi tud ellenérv lenni?”
„A műsorelem (Házon kívül – a szerk.) szerkesztői, újságíró-szakmai szempontok szerint történő értékelése súlyos egyensúlybeli torzulást, kézzel fogható elfogultságot és szakmai hiányosságokat tárt fel.” „Hogyan dönti azt el egy újságíró, hogy egy adott napon mi számít a kormányzat szempontjából pozitívnak vagy negatívnak? Miért kellene eldönteni?”
„Az RTL Klub kormányzati megjelenéseinek mindössze 21 százaléka volt pozitív, míg ugyanezen szám a TV2 esetében 35 százalék. A negatív megjelenések aránya fordítottan alakult: az RTL Klub esetén a negatív megjelenések aránya 27 százalék, míg a TV2 12 százalékban jelenített meg hátrányos tartalmakat.” „A hírek pozitív és negatív besorolása értékalapú megközelítés, csak a kutatást végző szemléletét mutatja, ha ugyanezeket a híreket más kutatónak adjuk oda, az egészen biztos, hogy más eredményre jut!”
„Érdekes a számítás módszere, mert az ún. semleges hírt bünteti, és csak a pozitívat értékeli.”
„A használt módszertan rossz matematikája miatt csak az ötvenes évek magyar filmhíradói tudnának folyamatosan jelentősen pozitívak lenni.”
„A Híradóban megjelenített álláspontok nemzetközi (BBC) sztenderdek szerint akkor tekinthetőek kiegyensúlyozottnak, ha a kormány-kormánypárt-ellenzék álláspontja 33-33-33 százalékarányban jelenik meg. (…) A kormánypártok megjelenési átlaga jelentős lemaradással szerepel az ellenzékhez képest, decemberben például mindössze 10,2 százalékot ért el a Fidesz-KDNP…” „a BBC-nél soha nem létezett kétharmad kormány és kormánypárt, egyharmad ellenzéki arányú norma. A BBC maga dönti el, hogy milyen párt mennyi szereplési időt kap. A vizsgált hónapokban az RTL Klubon a kormánypárt és kormány átlagban 66.05%-ban jelent meg.”

„Az RTL Híradóról és minden más híradó tartalmát saját munkatársaink is rendszeresen figyelik és elemzik, hogy objektív képet kapjunk a média napirendjéről és arról, hogy a híradók mely kormányzati hírekkel foglalkoznak és mennyire korrekten” – írta a Miniszterelnökségen működő Kormányzati Információs Központ (KIK) a hvg.hu-nak, hogyan készülnek az ilyen elemzések. A KIK közölte, ha azt látják, hogy egy médium egy „témát nem korrekten dolgoz fel”, akkor ezt szokták jelezni az adott szerkesztőségnek.

©

„A Fidesz dinamikus módon kezelte a sajtót és nem úgy, ahogyan a mostani ellenzék: számos ügyet vitt a nyilvánosság elé, amely a kormányzat számára kellemetlen volt” – olvasható az RTL-es elemzés végén. A tévé arra utalt, hogy ellenzékben a Fidesz másképp viszonyult a médiához, nyitott volt, sőt, az RTL híradói jelentette lehetőséget is rendszeresen kihasználták, csak kormányon lettek ellenségesek velük, illetve a sajtóval. Az RTL-es elemzés arra is kitér, hogy a Fidesz kommunikációs csapatával – Kocsis Máté kommunikációs igazgatót meg is nevezi a dokumentum – jobb volt a kapcsolatuk, mint a kormányszóvivői irodával. Sőt az RTL híradójának stábjából úgy értesültünk, amikor a Fidesz felé jelezték, hogy nem kapnak információkat a kormányzattól, akkor a párt vezető politikusai magyarázkodtak, vagy jelezték, ők is elégedetlenek a kormányzati kommunikációval.

Ennek ellenére a hvg.hu fideszes forrásokból úgy értesült, a párt kampánystábjában sem voltak elégedettek az RTL hírműsoraival. A tévétársaságnál annyit elismertek, hogy Rogán Antal nemtetszését fejezte ki, amiért a Híradó foglalkozott a hiányosan kitöltött vagyonnyilatkozatával és vagyongyarapodásával.

Az RTL-es elemzés végül kikerült a cégtől, információink szerint eljutott a kormányzati kommunikációhoz, ám újabb reakció nem született, az ügy a reklámadó kivetéséig elült.

A Telekomnál is panaszkodtak

Nemcsak az RTL-ról készült ilyen műsorelemzés. A 444.hu júniusban arról írt, a Magyar Telekom és a kormány között folyó tárgyalásokon már tavaly felmerült, hogy a telekommunikációs cég tulajdonában lévő Origó elfogult. A hírportál szerint Lázár János miniszterelnökségi államtitkár egy 150 oldalas tanulmányt is átadott, ami részletes összehasonlító elemzést tartalmazott a hirado.hu és az Origó híreiről „kimutatva”, hogy a közszolgálati média híreit gyűjtő oldalhoz képest az Origó túlzottan ellenzéki. Később menesztették az Origo főszerkesztőjét, Sáling Gergőt, a kiszivárgott információk szerint azért, mert a portál cikksorozatot közölt Lázár János külföldi utazásairól – amit a cégcsoport viszont határozottan cáfolt.

Barátokból ellenségek?

Bár a kormánypárt már tavaly folyamatosan elégedetlen volt az RTL-lel – mint írtuk, az ügy még a kampánystábban is előkerült azzal a felvetéssel, hogy ez kihatással lehet a választások kimenetelére –, a nyilvánosság a reklámadó bevezetése után értesült a konfliktusról.

Beültek volna a szerkesztői székbe
©

Mint arról június elején beszámoltunk, a kormánypárt és az RTL viszonya az előző parlamenti ciklus első felében még nem volt ellenséges. Még az országgyűlési választások második fordulója után bejelentették, hogy Nyerges Zsolt cége, az Infocenter.hu megvenné az IKO Holding RTL Klubban lévő 31 százalékát. Nyerges 2010 júliusában be is került a részvénytársaság igazgatótanácsába az IKO delegáltjaként. Mint a HVG három hónappal később megírta: az ügylet elhúzódásában szerepe volt annak is, hogy az Infocenter bankhitelből teremtette volna elő a vételárat, de a bankokat érintő különadó kivetése miatt végül nem találtak hitelezőt.

A viszony 2012 végére, 2013-ra romlott meg. Fideszes források korábban a hvg.hu-nak azt mondták, kifejezetten zokon vették a pártban, ahogy az RTL Kósa Lajos ügyvezető alelnök egy szerencsétlen szereplését kezelte. A csatorna ugyanis vágatlanul közölte le, amikor a politikus a riporter kérdése után ellépett a kamerától, és azt kérte, hogy kérdezzen olyat, amire „pozitívan lehet válaszolni”. Az RTL-t idén 4,6 milliárd forinttal sújtó reklámadó bevezetése után a tévé bátrabban nyúlt politikai témákhoz, a híradóiban nap mint nap boncolgatja a fideszes politikusok vagy háttéremberek vagyonosodását.

A tévétársaság a héten közölte, augusztus 20-ig a megfizetik ugyan a rá kiszabott reklámadót, de közben az RTL-csoport luxembourgi központja, a tulajdonosok perre készülnek. A Népszabadság hétfőn írta arról, hogy eközben a kormány árgus szemmel figyeli a Híradót: azt is vizsgálják, mennyire hat negatívan Orbán Viktor megítélésére az új, kormánykritikus hangnem.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
MLF Itthon

A rezsicsökkentés miatt törhetett ki a Fidesz–RTL Klub-háború

Közel egy éven keresztül figyeltette, vizsgálta a kormány az RTL hírműsorait, majd megállapította, hogy a tévé elfogult a kabinettel szemben, túl sok „negatív” hírt közöl, pedig a TV2 kiegyensúlyozottabb. A hvg.hu birtokába került vizsgálat információink szerint szerepet játszott abban, hogy a kormánypárt viszonya megromlott az tévétársasággal, mely végül a reklámadó fő célpontja lett. Az elemzés szerint az RTL még szegény gyerekeket is bevetett, hogy rossz színben tüntesse fel a rezsicsökkentést.

hvg.hu Itthon

Az RTL bepereli az államot

Augusztus 20-ig a csatorna megfizeti a rá kiszabott reklámadót, de közben perre készül. Eközben a kormány árgus szemmel figyeli a Híradót: azt is vizsgálják, mennyire hat negatívan Orbán megítélésére az új, kormánykritikus hangnem.

Titokban szívja a mobilnetet a Google hírolvasója, dühöngenek a felhasználók

Titokban szívja a mobilnetet a Google hírolvasója, dühöngenek a felhasználók

Dobi István elnök az '56-os forradalomban – egy árulás anatómiája

Dobi István elnök az '56-os forradalomban – egy árulás anatómiája

Madarakra vadásznak az óriásegerek

Madarakra vadásznak az óriásegerek

A csípős humorú Amy Schumer még a terhességét is poénnal jelenti be

A csípős humorú Amy Schumer még a terhességét is poénnal jelenti be

Hamisak voltak a washingtoni Bibliamúzeumban kiállított holt-tengeri tekercsek

Hamisak voltak a washingtoni Bibliamúzeumban kiállított holt-tengeri tekercsek

RMDSZ: Kifizetik a magyar tanítók románóráit

RMDSZ: Kifizetik a magyar tanítók románóráit