szerző:
Gergely Zsófia

A TV2 nem egyszerűen paparazzofotókkal és privát infókkal próbálta lejáratni Spéder Zoltánt, hanem szándékosan manipulálni próbálta a nézőket. Így lett a kolléganőnek köszönésképpen adott pusziból csókjelenet, a 35 milliós luxusverda valójában 10 milliót ér, a sorscsapásként tálalt súlyos operáció egy sima vakbélműtét volt.

Szinte pontosan egy hónapja került adásba az Andy Vajna tulajdonába került TV2-n a Spéder Zoltán FHB-vezérről készült riport. A habonyizált médiával láthatóan teljes egységben megkísérelt karaktergyilkosságról azóta számos cikk jelent meg. Ezek többsége médiatörténeti fordulópontnak nevezte a személyes(kedő) információkra és az érintett tudta nélkül készült fotókra alapozott anyagot, főleg, ahogy hozzá időzítették a Spéder elleni politikai és gazdasági lépésekhez. Az Orbán Viktorhoz közeli üzletemberből népellenséggé kreált Spédert még „intim pillanataiban” sem kímélte a milliárdos állami kistafírozással Vajnához került országos csatorna.

Tudatosan torzított "Tények"

Csakhogy a hvg.hu úgy értesült, hiába küldtek rá profinak tűnő lesifotóst a bankvezérre, mégsem sikerült igazán „intim” pillanatot rögzítenie, a fotókat viszont mégis ilyennek állították be. 

Ennek azért van óriási jelentősége, mert a sajtójog és a médiaetika írott és íratlan szabályai alapján ez megengedhetetlen, és ebből a szempontból semmi jelentősége Spéder Zoltán vitatott személyének, ahogy a hozzá köthető takarékszövetkezeti integráció megítélésének vagy a cégeivel kapcsolatban indult büntetőeljárásoknak sem. Bárkiről készülhet olyan, akár totálisan ártalmatlan fotó, amely megfelelő körítéssel és sugalmazással tálalva egy országos elérésű csatornán lehetetlen helyzetbe hozhatja, még akkor is visszafordíthatatlanul rombolva a megítélését, ha később jogi úton sikerül is elégtételt vennie.

©

A Tényeken indított Rejtőzködő milliárdosok sorozat Spéderről készült részében félinformációkat szerkesztettek össze egy karaktergyilkossághoz illően: valós adatokra építve, létező személyeket, konkrétumokat szerkesztenek egymás mellé, ami elsőre alapos munkának is tűnik. Ezek közül a következő, félrevezető közléseket sikerült beazonosítanunk az üzletemberhez közel álló forrásaink segítségével (valamennyien névtelenséget kértek):

A riportban Spédert „félmillió ember megtakarítására” pályázó pénz- és hatalommániás embernek ábrázolják, olyan – képernyőn külön ki is emelt idézetekkel – mint, hogy „nincs neki semmi az életben, csak a pénz”. Innen viszont a narrátor arra vált, hogy a birtokukba jutott „felvételek szerint azért van, akit közel enged magához”, és eközben egy olyan lesifotót mutatnak be, amin úgy tűnik, hogy az éppen autójában ülő Spédert megcsókolja egy szőke hajú nő a letekert ablakon keresztül (a fotó a publikus riportban szerepel, a hvg.hu azonban eltekint az újraközlésétől – a szerk.)

Családos kolléganőjét keverték bele

Információink szerint a szőke, divatosan öltözött nő Spéder egyik vezető beosztású munkatársa, akivel közel húsz éve kollégák, több cégében is együtt dolgoztak, ezért puszival köszönnek egymásnak. A TV2 viszont az érintett személyazonosságát sem felfedve úgy homályosította el a felvételt, amiből úgy tűnhet, hogy ennél többről van szó. A szándékosság azért feltételezhető, mert a fotó készítőjének, illetve még a TV2 szerkesztőinek is látniuk kellett a még kitakarás nélküli felvételeken, hogy valójában mi történik.

Spéder Zoltán fotókon szereplő, nem mellesleg családos kolléganője mindezt megerősítette, de nem kívánt nyilatkozni, azt mondta, méltatlannak tartja, ahogyan beállították őket. Annyit mondott, nem vette észre az őket titokban fényképező fotóst, bár eszébe sem jutott, hogy egy szokványos munkanapon ilyesmire kellene figyelnie.

A Habony-média által gyártott 888.hu olyan fotót is közölt róluk, amin látszik, ahogy beszélgetnek, miközben a kolléganő kb. egy méterre áll a kocsi oldalától. Habony Árpád bulvárlapja amúgy félreérthette a lejáratási forgatókönyvet, mert sikerült a kolléganő fotójáról azt állítaniuk, hogy az üzletember „még a feleségével is csak az utcán hajlandó találkozni". Pedig az ősforrás TV2 kifejezetten taglalta, mennyire magányosan él az üzletember, mióta tönkrement a házassága. A másik kormánypárti médium, az Ómolnár Miklós által vezetett Ripost is valószínűleg a 888.hu-tól kapta az instrukciókat, és szintén bakizott, Spéder „kedvese, élete társa"-ként emlegette a munkatársat, akinek gyereke is van.

Elég lett volna ráguglizni

Egy másik asszony, Balogh Gabriella kitakart arccal ugyan, de névvel szerepel a Vajna-tévé riportjában mint Spéder olyan üzleti partnere, akivel szintén „irodaházak előtt, az utcán tárgyal”. Őt a 888.hu már mint „Magyarország legbefolyásosabb üzletasszonyát, az Indexhez köthető cégek operatív vezetőjét” emlegeti, Ómolnár Ripostja pedig ugyanezt a fotót azzal költötte tovább, hogy "a közeli parkban, a lehető legdiszkrétebben” találkozgat a riportalannyal.

Balogh Gabriella viszont ezen tisztségei mellett a Csányi Sándor által vezetett Magyar Labdarúgó-szövetség (MLSZ) elnökségi tagja is, egyben a bankvezér által alapított Prima Primissima Alapítvány kuratóriumának tagja. A TV2 riportja hosszan boncolgatta, hogyan romlott meg az OTP-nél hosszú évekig együtt dolgozó Spéder és Csányi viszonya, sokan éppen ezt az ellentétet (is) sejtették az Index-vezér kegyvesztetté válásának hátterében.

Vagyis a TV2-nek sikerült egy olyan embert gyanúsan, az utcán találkozgató Spéder-embernek beállítani, akire Csányi legalább ennyire fontos pozíciókban számít és így méltatta kinevezésekor. A Figyelő írt arról, hogy ellenségeskedésük ellenére még Csányinál is kiverte a biztosítékot a Spéder-lejáratás mindent alulmúló színvonala. Egy forrásunk szerint ehhez hozzájárulhatott az is, hogy ilyen módon belekeverték a karaktergyilkosságba MLSZ-es elnökségi társát is. És ha már Csányi, két csúsztatás a TV2 riportjából:

  • az Andy Vajnától magát Hollywoodban érző Marsi Anikó már a felkonferálásban azt állította, hogy a luxusban élő Spéder „ha kedve tartja, helikoptert ajándékoz ismerőseinek”. Forrásunk szerint valójában csak egyetlen ismerősének, még a közös OTP-s időszakban egykori főnökének vett ilyen ajándékot, annak 50. születésnapjára.
  • Másrészt úgy állították be, hogy Spédernek „baj bajt követett az életében”, miután összeveszett Csányival, "még egy súlyos műtéten is átesett”. Úgy tudjuk, ez valójában egy sorscsapásnak csak erős túlzással nevezhető, sima vakbélműtét volt.

9 millióért azonnal megvehetnénk a 35 milliós luxusjárgányt

A TV2 többször sulykolta, milyen elképesztő fényűzésben él Spéder, így például egy „35 milliós luxusautóval” jár. Nemrég írtuk meg, hogyan veszett nyoma pont ennek az autónak, amely fura hatósági parajelenségként a Spéder cégei miatt nyomozó Nemzeti Nyomozó Irodánál bukkant fel. Ehhez a cikkhez sikerült megszereznünk a kocsi eltűnése miatt tett feljelentést, amiben szerepelnek a részletes adatai is. Ezek alapján úgy tűnik, a TV2 a típus listaárával és extrákkal számolva állíthatta a 35 milliós (új)értéket, ám Spéder BMW 750LI XDrive gépkocsija 2010-es, és saját bevallása szerint 11 millió forintot ér. Autórovatunk munkatársa pár perc netes kereséssel viszont már 9 millióért is talált egy ugyanilyen paraméterű példányt.

©

A TV2 rejtőzködő milliárdosokra vadászó stábjának állításával szemben Spéder nem egyedül él abban a budai villában, amelynek a „kisebb város uszodájának” megfelelő medencéjét megmutatták a Google Earth-felvételen. Bármennyire is kevéssé passzol a magányosan pénzét számolgató Spéder-képhez, forrásaink szerint a bankár idős édesanyja is vele lakik ebben a budai ingatlanban, mióta betegsége miatt felköltöztette szülőfalujából, Rátkáról és ő gondoskodik róla.

Most nincs közléskényszere a Vajna-tv-nek

Nemrég megírtuk, hogy ezt a riportot is az a Kunfalvi Nóra készítette, akinek korábbi anyagaiból botrány lett, miután először Zuschlag Jánossal készített interjújában megpróbálták a börtönviselt expolitikushoz kötni Pukli Istvánt, a pedagógustüntetések vezéralakját, majd őt küldték az ellenzéki politikus, Juhász Péter zsebében kotorászni.

A csatornát megkerestük a Spéder-anyagban feltárt, manipulációnak tűnő információinkkal. Többszöri sürgetésre végül a következő választ kaptuk: „A TV2 nem kíván reagálni”. Előbb-utóbb valószínűleg kénytelen lesz, mert úgy tudjuk, hogy a riport miatt akár többen is sajtójogi lépéseket tehetnek.

Vajon ez objektív tájékoztatás a MÚOSZ etikafelelősei szerint?

Kunfalvi Nóra korábbi alkotása, a Juhász Péterrel készült interjú erősen célzatos kérdései miatt még márciusban a Magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ) elnöke, Komlósi Gábor etikai vizsgálatot kért a szakmai szervezet etikai bizottságától. Mint mondta, hiába várták, hogy valaki hivatalosan is panaszt emeljen a szakmai szervezetnél a szakmaiatlan túlkapások miatt, ezért ő maga kérte az ügy kivizsgálását. A MUOSZ etikai bizottsága szerint – akkor – a TV2 televízió által sugárzott hírműsorban nem követtek el etikai vétséget, igaz, aztán a szervezet elnöksége kifejtette, hogy ezzel miért nem ért egyet.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!