Egy optimálisabb, alkalmasabb helyszínt keresnek a gyűjteménynek. Ahogy az egyébként az egész világon is van.

Úgy fest, nyitott fülekre találtak a kritikák: a kormány azt a döntést hozta, hogy nem épül meg Városligetben a tervezett föld alatti Közlekedési Múzeum.

A döntést Vitézy Dávid, a múzeum igazgatója közölte a Facebook-oldalán, és a Liget Projekt miniszteri biztosának, Baán Lászlónak a levelére hivatkozik. Baán levelében az olvasható: a kormány döntése alapján "a Közlekedési Múzeum számára egy olyan új, fő kiállítóhelyet szükséges létrehozni, ahol lehetséges a közlekedési eszközök, illetve azok történetének teljes spektrumú bemutatása, az eddigi városligeti helyszínnél sokkal nagyobb területen". Az új helyszínről a kormány néhány hónapon belül hoz döntést.

A 24.hu kedden írt arról, hogy kormányzati szinten felvetődött, hogy mégsem építik meg az eredetileg tervezett föld alatti szinteket az új közlekedési múzeumhoz, a felszíni történeti csarnokban viszont nem is lenne elég hely a gyűjteménynek.

Baán a levelében most azt írta, a múzeum korábban működő, de már lebontott épületében mintegy 4500 négyzetméter kiállítótér volt, a tervezett új épületben a felszín alatti szintekkel együtt 9000 négyzetméter lett volna, viszont Baán szerint "a Közlekedési Múzeum gyűjteményének (vasúti járművek, autóbuszok, villamosok stb.) teljes körű bemutatását ez sem tette volna lehetővé". A korábbi 4500 négyzetméteres épületben működött egyébként évtizedekig sikeresen a múzeum, a teljes gyűjtemény kiállítása pedig nem is kívánalom a múzeumoknál, ahol a raktárakban tartott gyűjteményből szoktak kiállításokat szervezni.

Baán levele szerint most, az előző épület lebontása után vizsgálták felül az egész koncepciót, és úgy döntöttek, inkább a 9000 négyzetméteres kiállítótérnél is nagyobb területen lesz majd az új közlekedési múzeum. Így persze nem lesz szükség térszint alatti kiállítási terek létrehozására, amelyeket úgy tűnik, nem is akartak megépíteni, és ezért viszik el inkább az egész múzeumot a ligetből.

Vitézy azt írja posztjában, most új helyszínt keresnek, "elsődlegesen a fővárosi vasút által felhagyott rozsdaövezeti ingatlanokon". A ligetes terv minden kritikusa egyébként is ezt ajánlotta korábban.

Vitézy azt is írja: "Szerintem jó döntés született, és nagyon örülök, hogy mód nyílt a projekt felülvizsgálatára, a Kormány, Baán László miniszteri biztos és a Városliget Zrt. maximális konstruktivitással és nyitottsággal támogatták a múzeum szakmai szempontjait, a kiállítótér bővítésére, a korábbi koncepció felülvizsgálatára vonatkozó javaslatokat."

Korábban egyébként a múzeum kommunikációja teljes erővel védte a föld alatti megoldást, ami egyébként is számos kérdést felvetett – ezekről itt írtunk. A mostani döntés azért is meglepő, mert a föld alatti múzeum már az építési engedélyt is megkapta.

A történeti épületet egyébként így is rekonstruálják, itt most a tervek szerint interaktív innovációs múzeum lesz, ahova valószínűleg nem kell mozdonyokat és járműveket bevinni, amik valószínűleg be sem férnének.

Így akkor tényleg csak három új múzeummal lehet számolni a Ligetben: az Új Nemzeti Galériával, a Néprajzi Múzeummal és a Magyar Zene Házával. Ha máshogy nem alakulnak a dolgok.