Dercsényi Dávid
Dercsényi Dávid
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Úgy kapott építési engedélyt az új Közlekedési Múzeum, hogy a beruházáshoz nem kellett környezeti hatásvizsgálatot csinálni. Ráadásul a kormányhivatal még kapkodott is a döntésével, hogy az ügyben egy tiltakozó által beadott bírósági indítvány véletlenül se tudja megakasztani a kormánynak kedves projektet.

Rákapcsolhat a Liget Projekt, miután megkapták az építési engedélyt a Közlekedési Múzeumra, pontosabban a felvonók és mozgólépcsők építésére. A döntést február 16-án szignálta Budapest V. kerületi Kormányhivatala, épp egy nappal azután, hogy a beruházás ügyében régóta tiltakozó Garay Klára beadott egy keresetlevelet a bírósághoz, amelyben új eljárás lefolytatására akarja kötelezni a Pest Megyei Kormányhivatalt. Azt akarja elérni, hogy környezeti hatásvizsgálat készüljön a Közlekdési Múzeum építése előtt.

Ha Garay kérését elfogadná a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság, akkor már nem lehetne kiadni az építési engedélyt a futó jogi eljárás miatt. Így a kormányhivatal a jogorvoslati határidők eljárata előtt kiadta az építési engedélyt.

A jelenlegi jogi helyzet képlékeny. A kormányhivatal korábban úgy döntött, hogy a beruházáshoz nem kell hatásvizsgálatot készíteni, ám ezt a határozatát egy fellebbezés nyomán visszavonta, és most nincs hatályos döntés a kérdésben. Ahogy Garay bírósági keresetében olvasható a kormányhivatal eredetileg úgy érvelt, hogy "a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum felújításának, valamint mélygarázs létesítésének jelentős környezeti hatása nincs". 

A föld feletti rész kiállításra alkalmatlan, az alagsorba viszont nem lehet mindent beemelni
©

A hivatal tehát a Városliget Zrt. honlapján megjelenő állítást vette alapul, hogy a Hermina út közelében felújítás, rekonstrukció történik, miközben egy teljesen új épület és komplexum felépítését tervezi a beruházó a lebontott épülethez képest hat méterrel eltolva a múzeum tömbjét. Az organikusan dráguló közintézményről nemrég emlékeztünk meg.

A sebtében kiadott építési engedélyből is érezhető, milyen méretű múzeum készül: 15 felvonó és egy mozgólépcső kap benne helyet, a felvonók szintenként 3300 négyzetméternyi terület forgalmát kell megoldják (a föld alatt három szintes lesz a múzeum), a felvonók 8-21 főt bírnak el, míg a mozgólépcső óránként 6000 fő szállítására képes.

Nem kapott még építési engedélyt a technológiai szállítónak nevezett teherfelvonó – ezzel szállítják majd ki s be a gyűjtemény darabjait. Ez lesz az igazi monstrum: 5000 kg teherbírású lesz, és 4X20 méteres tárgyak szállítására is képes lesz, vagyis egy csuklós Ikarus felférne a liftre 16,5 méter hosszával, csak a 12 tonnás súlyát nem bírná el az elmelő szerkezet. Egy mozdonnyal még próbálkozni sincs értelme száz tonnát meghaladó súlyukkal. Ez a teherfelvonó lesz egyébként az ára annak, hogy nem egy természetesebb megközelíthetőségű (pl. vasúti pályánál kialakított) múzeumot álmodott meg a kormány, hanem Budapest legnagyobb közparkjában valósítja meg az új múzeumot.

Garay kerestében hosszasan sorolja, miért kéne újra lefolytatni az elsőfokú eljárást. Törvénytelen például, hogy a fellebbviteli szinten is ugyan az a kormányhivatal járt el, amely eredetileg a hatástanulmány felesleges mivolta mellett döntött. Garay a hvg.hu-nak korábban elmondta, az egymással összefüggő és kapcsolatban lévő építkezések durván befolyásolják a föld alatti vizek áramlását, bizonyos részeken visszaduzzasztják azokat, bizonyos részeken apasztják, és ez ki fog hatni a Városliget melletti területeken álló házakra is (pl. talajvíz betörése pinceszinten és az alagsorban, ahol rendre lakások vannak). A hatásvizsgálat épp ezeket a várható hatásokat számítaná ki, mutatná be, és a fejlesztést is elszámolhatóvá tenné a később fellépő esetleges károkért.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Fülke: 1956 után a Páneurópai piknik idején vívtuk ki Európa tiszteletét

Fülke: 1956 után a Páneurópai piknik idején vívtuk ki Európa tiszteletét

Tovább folytatódik az Open Arms kálváriája

Tovább folytatódik az Open Arms kálváriája

Meghalt Roger nyúl megalkotója, Richard Williams

Meghalt Roger nyúl megalkotója, Richard Williams

57 menekültet szállítottak az olasz hatóságok Lampedusára

57 menekültet szállítottak az olasz hatóságok Lampedusára

Zöld rendszámos izompacsirta és bakancsos terepes: dupla Volvo V60-teszt

Zöld rendszámos izompacsirta és bakancsos terepes: dupla Volvo V60-teszt

Százezrek tüntetnek Hongkongban, a szomszédos Sencsenben pedig gyakorlatoznak a katonák

Százezrek tüntetnek Hongkongban, a szomszédos Sencsenben pedig gyakorlatoznak a katonák