szerző:
hvg.hu
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Továbbra sem világos, módosítja-e a kormánypárti többség a könnyen kijátszható plakáttörvényt a jövő héten kezdődő őszi parlamenti ülésszakon, vagy tovább tűri, hogy gúnyt űzzenek belőle. A Lázár János megbízásából gyakorlatilag e célra alakult plakátkommandók egyelőre nem tudták leszedetni a hirdetéseket, de még tartogathat az ügy meglepetéseket.

Nem találtak eddig fogást a inkognitóban kihelyezett, és a Jobbikéra erősen hajazó üzenetet közvetítő plakátokon a Lázár János utasítására létrejött kormányhivatali plakátkommandók. A Miniszterelnökség vezetője – ahogy arról beszámoltunk – egy augusztusi, a településkép védelmi törvény (vagyis a plakáttörvény) betartására hivatkozó utasításában írta elő, hogy a kormányhivatalok haladéktalanul mérjék fel és rögzítsék adatbázisba az illetékességi területükön elhelyezett reklámhordozókat.

A feladat koordinálására és a végrehajtás megszervezésére a hivataloknak külön munkacsoportot kellett felállítaniuk, ha pedig erre esetleg nem lett volna elegendő emberük, akkor „hivatali érdekből” más területen dolgozó állami tisztviselőket kellett átrendelniük a feladatra.

Lázár János persze nem véletlenül adott pont a nyári szabadságolások idején efféle különmunkát a hivataloknak: a rendelet megjelenésekor a kormánypártok már bő egy hónapja törték a fejüket, miként vehetnék elejét, hogy a Jobbik üzeneit közvetítő hirdető büntetlenül szórja tele az országot a plakáttörvényt kijátszó hirdetésekkel. Hiába vágta ugyanis éppen ketté a költségvetési pénzből működő szervezetek listaár alatti hirdetéseit megtiltó, botrányosan megszavazott törvény a Jobbik tavasz óta zajló kormányellenes kampányát, pár napon belül „A nép nem betiltható, de a kormány leváltható” üzenetek lepték el az országot - ugyanazokon a felüléeteken, ahol korábban a Jobbik hirdetései álltak. Az ellenzéki párttal bevallottan szimpatizáló Simicska Lajoshoz hirdetőcége, a Mahir, valamint a szintén az érdekeltségébe tartozó Publimont felületein megjelent hirdetéseken nem volt feltüntetve a megrendelő, így nemcsak a plakáttörvényt játszhatták ki könnyen, de politikai hirdetésnek sem számítanak. A Mahir is rendre azt mondta ezekről, hogy „magánmegrendelő megbízásából közzétett társadalmi célú üzenetek”.

Előtérben az eredeti plakát, mögötte a megrongált verzió
©

Már a törvényt meghekkelő első plakáthullámnál megindultak a találgatások, hogy vajon meddig tűri a kormány a szabályozásból gúnyt űző hirdetésözönt, de augusztus elején feltűntek az újabb, immár nyíltan a Jobbik által is hangoztatott béruniós kezdeményezést népszerűsítő szlogenek, majd azóta már azok folytatása is.  

Bár az atv.hu már két hónapja arról írt, hogy Orbán Viktor dühös a plakáttörvény kijátszása miatt és már vizsgálják, miként lehetne bezárni a törvényben maradt kiskapukat, újabb törvénymódosítás jelei egyelőre nem látszottak-látszanak. Az egyetlen utalás a szigorításra Halász János, a Fidesz-frakció szóvivőjének a kifakadása volt, aki július végén azt mondta: ha felmerül, hogy kiskapuk maradtak, akkor azokat be kell zárni, és akkori állítása szerint a szeptemberi frakcióülésen foglalkoznak is majd a jelenséggel. A Fidesz frakcióvezetője ehhez képest a hvg.hu-nak augusztusban saját szóvivőjét is cáfolva azt mondta: nem érdekli őket a plakáttörvény-hekkelés, és – mivel a hülyeség sem betiltható – a törvényt  sincs értelme módosítani.

Kósa Lajos lapunknak múlt héten is gyakorlatilag ugyanezt ismételte meg, két dologgal kiegészítve: az egyik, hogy a Fidesz időközben közvélemény-kutatást készíttetett a jelölés nélküli plakátokról, amelyből a frakcióvezető állítása szerint az derült ki, az emberek mindössze egyharmada észlelte a „Nép nem leváltható”-kezdetű és a béruniós hirdetéseket, de e csoporton belül is csak egyharmad volt szerinte azok aránya, akik azt gyanították, hogy a Jobbik áll  névtelen plakátok mögött. Kósa Lajos másik érve az volt, hogy mivel mindkét hirdetés mögött „egyértelműen azonosítható a politikai szándék”, mindenképp politikai hirdetésnek és a plakátörvény alá tartozónak számítanak.

Ez azonban nincs így: a júniusban áterőltetett törvény ugyanis csak a költségvetési pénzből gazdálkodó szervezeteknek tiltotta meg a listaár alatti hirdetést, a jelöltelen plakátokat viszont magánszemély helyeztette ki.

©

Sejthetően erre jutottak a fent említett kormányhivatali plakátkommandók is: bár egyes hivataloknál - a miniszteri utasítást messze megelőzve - már július közepén kiadták a dolgozóknak, hogy fotózzák le és írják össze az óriásplakátokat, úgy tudjuk, máig egyetlen mahiros vagy publimontos hirdetést sem találtak jogsértőnek. Pedig a rendelet nagyon igyekezett megkönnyíteni a szabálytalankodóval szembeni fellépést: az ukáz szerint például a jogsértő plakátok miatt induló eljárásokban kizárólag a médiahirdetésifelület-értékesítőt, vagyis a hirdetések közzétevőjét – a gyakorlatban a Mahirt –, nem pedig a megrendelőt kell ügyfélnek tekinteni, őt sújtja tehát a példányonként 150 ezer forintos büntetés. A plakátokat pedig a jogsértés megállapítása után "haladéktalanul", a közzétevő értesítése nélkül, akár rendőri közreműködéssel el kell távolítani.

Múlt héten mind a 19 megyei kormányhivatalnak elküldtük a kérdést, hogy az utasítás megjelenése óta távolíttattak-e már el jogsértő plakátokat, és szabtak-e már ki utánuk közigazgatási bírságot. A hivatalok helyett kedden végül is a Miniszterelnökség területi közigazgatásért felelős államtitkársága válaszolt. Eszerint a kormányhivatalok – a kerületi és járási hivatalokkal együttműködve – elvégezték a reklámhordozók felmérését, és az előzetes-utólagos ellenőrzéseket. Ezek alapján pedig - mint írták - országosan mindössze 105 jogsértően elhelyezett plakát eltávolítását rendelték el a hivatalok, bírságot azonban egy esetben sem szabtak ki.

A válasz után megkerestük Simicska Lajos hirdetőcégeit, hogy a 105 eltávolíttatott plakátból mennyi volt az ő hirdetésük, de hivatalosan nem akartak válaszolni. Más forrásból viszont úgy tudjuk, összesen körülbelül tucatnyi mahiros vagy publimontos plakátot szedettek le a hivatalok, de ezek mind hónapokkal korábbról kint maradt reklámok voltak, nem a „magánmegrendelő megbízásából közzétett társadalmi célú üzenetek”.

Pedig Simicska Lajos cégeinél információink szerint nagyon is próbálkoztak a kormányhivatalok: több megyéből is adatokat, dokumentumokat kértek be az inkognito-kampányról, különösképpen a titokzatos megrendelőről. A Mahir és a Publimont pedig már hetekkel korábbi válaszában meg is nevezte az illetőt - emlékeztetve azért a hivatalokat, hogy a betarttatni kívánt törvény csak a költségvetési pénzből gazdálkodó szervezetekre vonatkozik, magánhirdetőkre nem.

Ezzel együtt rejtély, hogy ha a kormányhivataloknál már hetek óta ott van az információ, hogy ki áll a kormány orra alá borsot törő bújtatott hirdetések mögött, akkor miért nem olvashattunk még leleplező cikket a strómanról valamely kormányközeli orgánumban, vagy miért nem közölt róla lejárató anyagot a műfajt amúgy csúcsra járató Origo vagy a TV2.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!