Dercsényi Dávid
Dercsényi Dávid
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Társadalmi célú, egész oldalas hirdetés jelent meg a Népszava 13. oldalán, rajta az országgyűlési határozat az Európai Parlament Soros-terv végrehajtásáról szóló határozatával szemben. Azaz a kormány által elfogadott, jogszabályi köntösbe bújtatott választási propaganda.

©

Mit keres egy ilyen hirdetés, egy ilyen leplezetlen sorosozás az egyik legmarkánsabb ellenzéki újság hasábjain? Mennyire hitelesít egy ellenzéki médiumot, hogy azt hirdeti egy egész oldalon, ami ellen a 13. oldal kivételével publicisztikát, riportot, cikkek sokaságát írja?

Alapvetően nem ez a kérdés. Hanem két másik dolgot kell tisztázni.

A kormány mögé bújva a Fidesz brutális hirdetési túlsúllyal rendelkezik a pártok között. Tudjuk, az összes nemzeti konzultáció Fidesz-kampány. Ez érdekes módon nem kelti fel az Állami Számvevőszék figyelmét, csak az, ha a Jobbik próbálja meg ugyanazt: eljuttatni az üzenetét mindenkihez. A Fidesz médiabirodalma egy dolog, de épp egy ilyen népszavás akciónál látszik igazán, hogy mindenkihez elér az üzenete, oda is, ahová egy ellenzéki pártnak nem. Mert ha valaki nem olvassa a kritikusabb hangvételű médiumokat, újságokat, hetilapokat, portálokat, sőt, akár a kormánypártiakat sem, csak jár-kel az országban, egyetlen véleménnyel találkozik – Soros, Brüsszel, migráns.

A kormány, azaz a Fidesz üzenete viszont mindenhova elér, a legelvakultabb ellenzéki is találkozik vele.

Amúgy semmi baj nem lenne azzal, hogy a kormány ellenzéki médiumokban is hirdet. De ezzel csak tovább torzítja a médiapiacot. Ahogy a Népszava újságírója, Hargitai Miklós által elnökölt MÚOSZ-ban David Kostelancik amerikai ügyvivő is felhívta rá a figyelmet: a kormány torzítja a médiapiacot, nyomást gyakorol a hirdetőkre és manipulál. Ahogy így is. 2017-ben a Népszava állami hirdetéseinek aránya 56 százalék a teljes hirdetési bevételből. Valahol a Ripost és a Nemzeti Sport között van, becsültük meg a Kantar Media adataira alapozva. A Magyar Időknél 89 százalék, a Magyar Nemzetnél 5.

A kormány 2010 óta egyre nagyobb elánnal hirdet, 2014 áprilisa óta egyre kevésbé a Simicska-médiában, listaáron számolva megnégyszerezte a költéseit – részletesen elemezte a helyzetet a Mérték Médiaelemző Műhely. Alig olvasott médiumokba önti a közpénzt, és az olvasottsági adatok alapján logikus médiumokat kerül el nagy ívben – az előbbi épp a Mérték vezetője, Polyák Gábor szerint amúgy megsérti az EU versenyjogi rendelkezéseit, mert bújtatott tiltott állami támogatást nyújt.

Egyszóval ez az egész torz rendszer testesül meg ebben a társadalminak hazudott politikai hirdetésben a Népszavában.

Boldog karácsonyt, kedves média, hogy Orbán Viktort idézzük.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!