Kovalik Balázs vezeti a müncheni akadémiai mesterképzést

A híres mester, August Everding alapította müncheni Theaterakademie-n ősztől megváltozik az énekes- és zenész színházi művész-oktatás, a négyéves alapképzés után két év alatt szerezhető mester fokozat. A mesterképzést Kovalik Balázs vezeti, aki márciusban Hannoverben Kryztof Penderecki izgalmas művét, A louduni ördögöket, majd májusban egy új Figaro házassága előadást visz színre Braunschweigben. A Magyar Állami Operaházban Kovalik rendezésében január 21. és február 14. között 8 alkalommal ismét műsorra kerül a Mefistofele.

  • MTI MTI
Kovalik Balázs vezeti a müncheni akadémiai mesterképzést

A müncheni Theaterakademie-n 2012 őszétől 8 félévig tart az alapképzés az énekes-zenészszínházi szakon, a következő lépcsőben a mesterképzés 4 féléves lesz. Az utóbbi struktúráját, tantervét, gyakorlatát tanszékvezetőként Kovalik Balázs alakítja ki. A rendező komoly kihívásnak tartja a feladatot. Márciusban Hannoverben rendez. Aldous Huxley magyarul Loudun ördögei címmel megjelent művéből John Whiting készített drámai változatot. Ebből szerkesztette operájának librettóját a lengyel komponista, Kryztof Penderecki. 

"Társadalompolitikai dráma arról, hogyan nyír ki egy kisváros valakit. Hogyan kerül szembe Urbain Grandier püspök a helyi és a nagy politika erőivel. Hogyan küldi halálba az a beteges szerelmi vonzódás, amit az Orsolya-rendi apáca zárda főnöknője, Jeanne érez iránta. A Loudun ördögei egyébként nem regény, hanem tényirodalom. Az opera bemutat minden érzelmi frusztrációt, ami odavezet, hogy elkezdjünk valakit gyűlölni, ellene boszorkányüldözést kreálni" - részletezte az MTI-nek a rendező, hozzátéve: nem kell mai párhuzamokért nagyon mélyre ásni. 

Amint a történészek is megállapítják, Grandier egy Richelieu bíborostól induló politikailag motivált üldöztetés áldozata is. A hugenották elleni küzdelemben a városok önrendelkezési jogát elvették. A bíboros a központosított hatalom megszállottjaként a városfalakat leromboltatta, Loudun és Grandier volt a keményen ellenállók egyike - magyarázta Kovalik Balázs. 

Mivel nem lehetett politikailag vagy egyházilag ellehetetleníteni a püspököt, végül az emocionális hisztériát használják fel ellene. "Nagyon érdekes a darab felépítése, és az is, hogy 1968-ban, a diákmozgalmak fellángolása idején volt az ősbemutatója Hamburgban. Érdekes lenne Magyarországon - ahol sosem játszották - bemutatni. A hannoveri opera együttese pedig azért vette elő most, mert érdekes, nyitott színház. Németországban szokatlanul nagy, körülbelül 40 fős társulatot tart fönn, rendszeresen tűz műsorra olyan darabokat, amelyek nem tartoznak a standard repertoárhoz, mint a Bohémélet vagy az Aida" - mutatott rá a rendező.

"Németországban a közönség nevelését igen komolyan veszik. A közönség azért megy színházba, mert kíváncsi arra, hogy mi fog ott történni, és nem azt várja, amit ismer. A folyamat 15-20 éve kezdődött. A befektetett munka mostanra ért be, mert az igazgatók nem csupán a saját 3-5 éves vezetői periódusukban gondolkodtak, hanem jóval hosszabb távra. Ma az emberek szeretnek operába járni. A hannoveri színház körülbelül olyan méretű, mint a budapesti Operaház, tőle 40 kilométerre ott van a braunschweigi, meg a kasseli szintén ezer személyes színház. Olyan verseny van tehát, ami arra ösztönzi a társulatokat, hogy gondolkodjanak, hogy érdekesek legyenek." 

A hannoveri előadásban nem úgynevezett sztárok lépnek fel, hanem azok a társulati tagok, akik Kovalik véleménye szerint rendkívül megbízható, a mai zenés színház követelményeinek megfelelő énekesek, ahogy az 2010-ben bebizonyosodott, amikor Prokofjev A három narancs szerelmese című operáját vitte itt színre. 

Braunschweigben, ahol a Figaro házasságát rendezi májusban, évadonként tíz premiert tartanak. Ha Hannoverben Penderecki-művet mutatnak be, akkor Braunschweigben egy verista ritkaságot, Mascagni Isabeau-ját kínálják, amelyről sajnos nem feltételezhető, hogy magyar társulat valaha is játszaná. "Ez a konstruktív konkurencia. A színházat pedig a bemutatók tartják életben" - vélekedett a rendező. Elárulta: a Figaro házassága is "társulati" premier lesz, bár a díszletet szinte állandó alkotótársa, Antal Csaba tervezi.

Az idei aszályt az egész ország megszenvedheti, Orbánék nagy mentőöve pedig csak kivételezetteknek nyújthat reményt

Az idei aszályt az egész ország megszenvedheti, Orbánék nagy mentőöve pedig csak kivételezetteknek nyújthat reményt

A két évvel ezelőttinél is durvább aszály néz ki idén, az őszi vetés hamarabb ért be, a tavaszi kultúrák „nagyon rossz állapotban vannak”, ha nem jön eső, nagy terméskiesések lehetnek a kukoricában. A kormány most leginkább az öntözéssel kampányol az aszály ellen, kár, hogy ez a hazai termőterületek alig több mint 2 százalékán érhető el.