Internet-hozzáférés béren kívüli juttatásként
Az idei szja-törvény szerint a munkaadók mindennemű adó- és járulékfizetési kötelezettség nélkül, adómentes természetbeni juttatásként adhatnak munkavállalóiknak internet-hozzáférést otthoni használatra. Vagyis mind a munkáltató, mind a munkavállaló mentesül a juttatás összes adó- és járulékterhe alól.
Miközben az étkezési hozzájárulás maximális havi összege 4000 forint, illetve az üdülési csekké évente 50 ezer forint, addig ilyen megkötés az internet-elérésre nem vonatkozik. Így általában elmondható, hogy egy hazai átlagbért (jelenleg bruttó 122 500 forintot) kapó alkalmazottnak a munkáltatója évente közel egyhavi jövedelemnek megfelelő összegű szolgáltatást adhat adómentesen.
Az internetelérés azért is kedvezőbb az egyéb béren kívüli juttatási formáknál, mert azokra az adókedvezmény csak akkor vehető igénybe, ha a munkáltató minden alkalmazottja számára és azonos összegben nyújtja. Ezzel szemben ilyen korlát az internet-hozzáférésnél nincs, tehát a munkáltató és a munkavállaló egyaránt a számára megfelelő szolgáltatást választhatja ki. A vállalatok az internet-flotta keretében vásárolt internetelérést béren kívüli juttatásként adhatják alkalmazottaiknak, új elemként beépíthetik kompenzációs csomagjaikba vagy prémiumrendszerükbe is.
Az Axelero, a legnagyobb hazai internet-szolgáltató szerint a vállalatoknak a jövőben egyre nagyobb részt kellene vállalniuk az internet-használat terjesztésében. Az új lehetőség minél teljesebb kihasználását szorgalmazó cég számításai szerint ha csak a legnagyobb 100 hazai vállalat közül 20 adna minden alkalmazottjának internet-elérést, elvben már akkor is közel 250 ezer fővel nőhetne az otthoni felhasználók száma.
Emellett érdemes figyelembe venni, hogy az otthoni PC-használat aránya is dinamikusan növekszik - például a Sulinet program hatására, továbbá amiatt is, hogy a vállalatok a 2 évnél idősebb számítógépeiket szintén adómentesen adhatják át dolgozóiknak.
A Munkáltatói internet-flotta keretében vásárolt előfizetések nagy számban akkor juthatnak el a munkavállalókhoz, ha azokat nem csak direkt módon adják a vállalatok alkalmazottaiknak, hanem a cafetéria rendszert preferáló cégek is felveszik szolgáltatásaik közé. A cafetéria típusú béren kívüli juttatási rendszer azt jelenti, hogy a munkavállaló saját belátása szerint választhat a vállalat által nyújtott szolgáltatások közül, azaz a számára felkínált keretösszeget valós igényei szerint használhatja fel. Ilyen jellemző lehetőség például az utazási támogatás, a nyelvtanulás, az üdülés, a biztosítás, és ez év elejétől ilyen az otthoni internetelérés is.
Így valamennyi munkavállaló részesülhet a juttatásokból anélkül, hogy ez a vállalatnak többletköltséget jelentene, és költség-kímélő módon hordoz olyan értéket, amelyet a munkavállalók maguknak finanszíroznának a nettó bérükből. A cafetéria rendszer növeli a munkavállaló lojalitását is, hiszen minden egyes elem forintosítva van, és így pontosan látják, mennyit költ rájuk a vállalatuk.
A béren kívüli juttatások piaca Magyarországon fejlődőben van, hiszen a bérekre rakódó – az európai országokkal összehasonlítva magas – közterheket ma még elsősorban a külföldi vállalatok - de egyre több magyar cég is - a béren kívüli juttatások alkalmazásával igyekszenek kompenzálni.
A Fact Intézet a Dimenzió Csoport megbízásából feltérképezte a hazai béren kívüli juttatásokat. A felmérés szerint a megkérdezett 498 cég – jellemzően nagyvállalat – közül 470 ad béren kívüli juttatást munkavállalói számára. Étkezési hozzájárulást a cégek 91 százaléka, szakorvosi ellátást 56 százaléka, önkéntes nyugdíjpénztári hozzájárulást 50 százaléka, élet- vagy balesetbiztosítást 40 százaléka és sportolási támogatást 40 százaléka nyújt alkalmazottainak. A megkérdezettek közül 63 cég kamatmentes lakástámogatást, 56 különböző arányú utazási költségtérítést, 47 munkaruhát, 42 vállalati üdülőt és 41 üdülési támogatást nyújt dolgozóinak a béren kívüli juttatás keretében.
A kutatás szerint a dolgozók 41 százaléka „közepesen elégedett” e szolgáltatásokkal, és csupán ugyanennyien „elégedettek” vagy „nagyon elégedettek”. Mindez azt mutatja, hogy a cégek még tudnak javítani juttatási rendszerükön – elsősorban olyan, jó minőségű szolgáltatásokkal, amelyekre az alkalmazottak többségének valóban szüksége van.
A felmérés választ keresett arra is, melyek a fő szempontok a béren kívüli juttatási rendszer kialakításánál. A kérdőívben felsorolt szempontok fontosságát rangsorolva az egyenlő értékű juttatások nyújtása és a vállalatok hosszú távú érdeke kerültek az első helyre, második helyen áll az adócsökkentés áll, és csak ezt követi a munkatársak hosszú távú elkötelezésének szem előtt tartása.