Vállalatok továbbra sem használják ki az internet előnyeit

1 perc

2004.09.22. 12:35

Jóllehet a magyar felnőtt lakosságnak már 50 százaléka eléri az internetet, bármilyen kényelmes, hatékony is az interneten történő vásárlás, illetve eladás, az elektronikus kereskedelem hazánkban továbbra is gyermekcipőben jár.

2004 első félévében az 5 fő feletti vállalatok 77 százalékának, azaz körülbelül 45 ezer vállalkozásnak volt internetes kapcsolata. E vállalati kör 48 százaléka, 21600 vállalkozás épített ki önálló webes megjelenést, és e körnek is csupán egyharmada, 7200 cég értékesítette termékeit az interneten keresztül 2003-ban – írja a GKI Gazdaságkutató Rt. és a T-Mobile Magyarország legújabb negyedévi jelentése, amely a Sun Microsystems Magyarországgal együttműködve készült.



A kifejezetten az elektronikus piactéren értékesítő társaságok aránya az 5 fő feletti társaságoknak csupán 1 százaléka (ez körülbelül 600 céget jelent). A honlappal rendelkező vállalkozások 90 százaléka honlapját egyedül információ- és tartalomszolgáltatásra használja.



A felmérésben részt vevő vállalatvezetők szerint az interneten keresztüli értékesítés legfőbb előnye az ügyfelek elérése, továbbá a versenytársakkal való lépéstartás, és az, hogy az internetes eladások nyomán kedvező kép alakul ki a cégről, és mód van a szolgáltatások minőségének javítására. Ugyanakkor a célpiac földrajzi értelemben való kiterjesztése, a költségek csökkentése, illetve az ügyfelek egyedi megkeresésének, (akár személyre szabott) kiszolgálásának lehetővé tétele és az üzleti folyamatok felgyorsítása kevesebb vállalat számára biztosítanak lényeges előnyöket.



Ami az internetes eladások akadályait illeti, első helyen az áll, hogy bizonyos termékek illetve szolgáltatások alkalmatlanok az interneten keresztüli értékesítésre. Ezt követi, hogy a vevők még nincsenek felkészülve az internetes vásárlásra. Biztonsági aggodalmak, jogi akadályok csak ezután következnek. Az interneten már értékesítő cégek vezetői úgy látják, a vevők felkészületlensége fékezi leginkább az internetes értékesítést. A jogi feltételrendszert is jelentősebb akadályozó tényezőként élik meg az internetes cégek, de a logisztika terén jóval kevesebben érzékelnek problémákat.