Dán kézbe kerülhet Ferihegy
Jelentős fejlesztéseket hajtana végre Ferihegyen a koppenhágai repülőteret üzemeltető társaság, a CPH International A/S, amelynek alelnöke nem tartja irreálisnak a tulajdonos ÁPV Rt. által a Budapest Airportért elvárt vételárat.
Rasmus Christiansen megerősítette, hogy a CPH International indulni kíván a Budapest Airport hamarosan megjelenő privatizációs pályázatán. A jogi tanácsadót már kiválasztották, a pénzügyi tanácsadóról pedig várhatóan a jövő héten döntenek. "Az idén a Budapest Airport a legfontosabb cég az akvizíciós listánkon" - mondta.
A dán társaság szerint a Budapest Airport jelentős fejlődés előtt áll, adottságai, versenyhelyzete jó, a pályázat megnyerése esetén az új tulajdonos javítana a költséghatékonyságon és növelné a kereskedelmi bevételek arányát.
Példaként említette az alelnök, hogy a mintegy 1 millió lakosú Koppenhága repülőtere a skandináv térségben központi repülőtérként, "hub-ként" 19 millió utast fogad évente és hatszor annyi áruforgalmat bonyolít, mint Ferihegy. Az alkalmazottak száma 1600, rajtuk kívül mintegy 22 ezer embernek ad munkát a repülőtér környezete. "Meggyőződésünk, hogy Budapesten is komoly fejlődési potenciál van az utas- és a teherforgalomban egyaránt" - mondta. Véleménye szerint várható, hogy a repülőtér környékén megjelenő iparágakkal egy kisebb "repülőtéri város" alakul ki Ferihegyen.
Rasmus Christiansen beszámolt arról, hogy a pályázaton konzorciumként indulnának, további 1 vagy 2 tag mellett a CPH mint vezető tag a BA megvásárlásához szükséges saját tőke döntő részét biztosítaná. A vételárat önerőből és hitelből finanszíroznák.
Az alelnök elégedett a BA jelenlegi menedzsmentjének tevékenységével és a továbbiakban is támaszkodna a vezetésre, de - mondta - az erősödő versenyben a BA-nak szüksége van egy nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező üzemeltetőre. A jelenlegi létszámot érintő kérdésre Rasmus Christiansen arról számolt be, hogy azokon a repülőtereken, amelyek privatizációjában a cég részt vett, vagy egyáltalán nem, vagy csak csekély mértékű létszámleépítést hajtottak végre, elsősorban a hatékonyság növelésére törekedtek.
Az alelnök kedvezőnek nevezte a BA jelenlegi díjszabását, hozzátéve, hogy tulajdonosként tovább növelnék a versenyképességét, hatékonyabbá tennék a költségstruktúrát, különös tekintettel a repülőterek között meglévő és erősödő versenyre, amelyben Ferihegynek leginkább a bécsi repülőtér a versenytársa.
A már eldöntött beruházásokat illetően az alelnök úgy fogalmazott, a BA menedzsmentjéhez hasonlóan sürgősnek tartják a cargobázis fejlesztését. Támogatják a Ferihegy 1-es terminál korszerűsítését a diszkont légitársaságok kiszolgálásának növelésére, amelynél szavai szerint figyelemmel kell lenni arra is, hogy ne menjen a hagyományos légitársaságok kiszolgálásának rovására.
Véleménye szerint néhány éven belül stabilizálódhat a diszkont légitársaságok piaci részesdése, ami Budapesten 30 százalék körül várható. Reményét fejezte ki, hogy a Malév új befektetővel megerősödve továbbra is megmarad a piacon. "Szükség van egy stabil, nemzeti légitársaságra" - fogalmazott.
A koppenhágai repülőteret üzemeltető társaság, a Coppenhagen Airports A/S (CPH) részvényei a dán tőzsdén forognak, 37 százalék az állami tulajdon aránya, több mint 9 ezer kisrészvényese van a cégnek és az alkalmazottak mintegy 90 százaléka is részvénytulajdonos. A CPH International A/S a CPH 100 százalékos tulajdona és a nemzetközi befektetéseket kezeli. A CPH tulajdont szerzett a mexikói ASUR csoportban, 49 százalékot vásárolt az egyesült királysági Newcastle repülőtéren, illetve 20 százalékot a kínai Hainan repülőtéren.