Közelebb az üdvözüléshez a média szárnyán

2 perc

2005.04.14. 07:39

Többen élik meg a kereszténységet az Egyesült Államokban valamilyen médián keresztül, mint személyes megtapasztalás által, a templomban - derül ki a Barna kutatóintézet legfrissebb jelentéséből. A felmérés az USA teljes területére kiterjedt.

A kutatás eredményeiből kiderül, hogy a felnőttek 56%-a vesz részt valamilyen templomi eseményen legalább egyszer egy átlagos hónap során. Ennél jóval nagyobb azonban azoknak az aránya, akik valamilyen médiacsatornán keresztül vesznek részt vallásos eseményeken, vagy vesznek igénybe valamilyen vallási/egyházi szolgáltatást.

A legnépszerűbb keresztény média a rádió és a televízió, de a vallással foglalkozó webszájtok is nagyon kedveltek, hasonlóan a vallási témájú magazinokhoz, újságokhoz, könyvekhez. Emberek milliói számára ezek a nem közvetlen tapasztalást nyújtó médiaközegek jelentik az elsődleges forrást a vallási élmény megéléséhez.

A felnőttek közel fele (46%) hallgat keresztény vallási témájú rádióműsort; minden hatodik felnőtt napi rendszerességgel. Ezzel az aránnyal e téren a rádió vezet minden más média előtt. Érdekes, hogy szinte ugyanannyi felnőtt nem hallgatott soha vallásos témájú rádióműsort, mint ahányan havi rendszerességgel teszik ezt; nincs kimutatható szerepe az esetleges, esetenkénti rádióhallgatásnak. További érdekesség a területi különbözőségek megfigyelése a rádióhallgatásában: délen jóval többen (56%) hallgatnak vallási műsorokat, mint északon (35%). Statisztikailag többet hallgatnak ilyen műsorokat az afro-amerikaiak, a nők vagy a protestáns történelmi egyházakhoz tartozóak.

Annak ellenére, hogy a rádió vezet, az utóbbi 13 évben előnye csökkenésének lehetünk szemtanúi: 1992-höz képest 10 százalékponttal mérséklődött a keresztény vallási műsorok után érdeklődő rádióhallgatók aránya: 56%-ról a jelenlegi 46%-ra. A népességnövekedésnek köszönhetően ugyanakkor a hallgatói létszám viszonylag állandó maradt. Szintén érdekes az is, hogy az egyetlen egyházhoz sem tartozó amerikaiak milliói hallgatnak keresztény rádióműsorokat; az egyházakhoz nem tartozó rétegnek a negyede hallgat ilyen rádióműsorokat, ami 17 millió felnőttet jelent.

A felnőttek 7%-a napi, 46%-a havi rendszerességgel néz vallásos témájú műsorokat a tévében. 41%-a a felnőtteknek ugyanakkor soha nem nézett ilyen műsort. A keresztény műsorok leggyakoribb nézői 60 év feletti, női tévénézők, legfőképpen a déli államokból. Több, egy egyházhoz sem tartozó felnőtt néz vallásos témájú műsorokat a tévében, mint hallgat ilyen témájú rádióműsort; ez kb. 20 millió felnőttet jelent ma az Egyesült Államokban.

A vallási tartalmú weboldalak a 13 évvel ezelőtti felmérés során gyakorlatilag fel sem tűntek a médiatérképen, ez a helyzet természetesen viharos gyorsasággal megváltozott. Ma már minden hatodik amerikai felnőtt olvasgat havi rendszerességgel vallásos tartalmakat a neten. Feltűnő, hogy az ilyen weblátogatók meghatározó, 41 százaléka evangelikus. Nem meglepetés viszont az, hogy főleg a fiatalabb korosztály érdeklődik nagyobb mértékben a vallási tartalmú szájtok iránt. Statisztikailag nézve az ilyen szörfölők nagyobb része a nyugati államokban él, és/vagy afro-amerikai.

A vallásos tárgyú kiadványok olvasottsága százalékos arányban mérve nem változott, hasonlóképpen nem változott a vallási könyvek olvasottsága sem:

továbbra is a felnőttek harmada olvas ilyen folyóiratokat és könyveket (a Biblián kívül).

A felmérés összegző megállapításai:

- minden ötödik amerikai felnőtt napi rendszerességgel fogyasztója

valamilyen vallási témájú médiának;

- egyedül az internet, mint új médium jelentősége növekedett, a többié

vagy csökken, vagy stagnál;

- a 40 év alatti korosztály viszonylag csekély érdeklődést mutat a

vallásos témák irányában a médián keresztül (is).

Forrás: whttp://www.barna.org/