A két londoni robbantás hasonlóságai és különbségei

3 perc

2005.07.22. 06:09

Két hét alatt két terrortámadást élt át a brit főváros; a második sok elemében hasonlatos volt az elsőhöz, de legalább ilyen jelentősek a különbségek is.

Ezeket a megállókat érintették a
robbantások
© BBC
A július 7-én végrehajtott merényletsorozat - amelyetLondonban a 2001. szeptember 11-ei amerikai merényletek közkeletű 9/11 megjelölésének mintájára máris csak 7/7-ként emlegetnek, és amely legalább 56 halálos áldozatával a békeidőben brit földön elkövetett eddigi legsúlyosabb erőszakcselekmény volt - mérnöki pontossággal összehangolt és kivitelezett terrorcselekmény volt.

Az öngyilkos merénylők együtt utaztak Londonba, és a londoni King,s Cross metró- és vasútállomáson szálltak fel a jelek szerint módszeresen kiválasztott metrószerelvényeikre.

Ha a londoni metrótérképen a két héttel ezelőtti merényletek helyeit valaki egyenes vonalakkal összeköti a kiindulási ponttal, küllőrendszerhez hasonlatos képet kap: a "kerékagy" a King,s Cross állomás, a küllők végpontjait északnyugaton az Edgware Road-i, délen a Russell Square-i, keleten a Liverpool Street-i robbantási helyszín adja. Az előbbi és az utóbbi merényletet a Cityt körbevevő Circle Line, a legsúlyosabb következményekkel járó, 26 emberéletet kioltó Russell Square-it a Piccadilly Line egy-egy szerelvényén követték el. 

A negyedik merénylő, aki végül ugyancsak a Russell Square közelében, de egy emeletes városi buszon robbantotta fel pokolgépét, a legelfogadottabb teória szerint eredetileg szintén a metrón akart merényletet elkövetni, valószínűleg az észak felé tartó, a King,s Crosst szintén érintő Northern metróvonalon, csak erre már nem volt ideje, mert az első három robbantás után pillanatok alatt lezárták és leállították az egész, 400 kilométeres metrórendszert.

Egyes kommentárok szerint ennek a küllőmintának - amelynek északi "küllője" lett volna a Northern Line-ra tervezett negyedik robbantás - jelképi értéke lehet, a merényletsorozat mögött sejtett al-Kaida terrorhálózat úgymond így próbálta volna jelezni, hogy a világ négy égtáján képes lecsapni tetszése szerinti időben.

A két héttel későbbi, július 21-i merényletkísérlettel is három metrón és egy buszon próbálkoztak szintén hátizsákos emberek, a hátizsákokban meg nem erősített hírek szerint ugyanaz a házilagos készítésű robbanószer volt, mint július 7-én, és - a kelet-londoni Hackney Roadon felrobbantani próbált 26-os buszt is belevéve a képbe
- ismét összeáll a négy évszak felé mutató küllőminta.

A küllők azonban ezúttal nem futnak össze egyetlen ismert kiinduló pontba, és az incidensek helyszínei sokkalta távolabb vannak egymástól, mint két hete.

Az egyik merényletkísérlet helyszíne a nyugat-londoni Shepherd,s Bush metróállomás, a két azonos nevű megálló egyike, a Hammersmith and City metróvonalon.

A másik innen vagy húsz kilométerre, a Northern Line déli szakaszán, a Temzétől messze délre, az Oval állomáson, a harmadik ettől tizenöt kilométerre északra, a Northern és a Victoria metróvonal közös csomópontjában, a Warren Street-i megállóban volt, a Victoria Line egyik szerelvényén.

A Shepherd’s Busht kiszolgáló Hammersmith and City Line azonban sem a Northern metróvonalnak ehhez az ágához, sem a Victoria vonalhoz sehol nem kapcsolódik, ezekről közvetlenül nem közelíthető meg, vagyis nincs közös "kerékagy".

Mindemellett az újabb kísérletek, ellentétben a két héttel ezelőtti robbantás-sorozattal, nem a reggeli csúcsidőben történtek.

A fő - és legszerencsésebb - különbség azonban a két támadás között az, hogy a mostaniban egyik pokolgép sem robbant fel; a jelek szerint csak a gyújtószerkezetek léptek működébe. Szakértői nyilatkozatok szerint ez arra vall, hogy a második kísérletet - bárkik is álltak mögötte - jóval kevésbé profi módon szervezték és hajtották végre, mint a két héttel ezelőtti merényleteket.