Madonna jelenései I.

6 perc

2005.12.14. 09:36

Alig két hónappal azután, hogy férje, Guy Ritchie legújabb filmje, a Revolver megbukott, Madonna új albummal tér vissza a zenei küzdőtérre. „Azt akarom, hogy az emberek felugorjanak a helyükről” – mondja Madonna az általa future disconak nevezett új albumról, melynek mind a 12 száma könyörtelen dance himnusz. A WAN2 Madonna-összeállítása: első rész.

Zsigerekig hatoló "klublemez".
A táncparkett angyala
© madonna.com
A Confessions On A Dance Floor dance-slágereire már csak azért is szükség volna, mert Madonna előző stúdióalbumának, az American Lifenak egyik legnagyobb hibája az volt, hogy elmaradtak róla a dance slágerek. Táncparkettes vallomásainak megírásában ezúttal Stuart Price producer-dalszerző segítette, aki az American Life X-Static Process című számának elkészítésével már bizonyította képességeit, de ő volt a Re-Invention turné zenei igazgatója, és szintetizátorosa is. Price produceri referenciái között szerepel még két szám a New Order Waiting For The Siren’s Calljáról, néhány Scissor Sisters-dal, de a legnagyobb elismerést, a Grammy-díjat a No Doubt számára készített It’s My Life feldolgozásáért kapta. A brit producer mellett szólt az is, hogy mindössze néhány háztömbnyire él a Ritchie család londoni lakhelyétől.

Közvélemény-kutatás
A Confessions On A Dance Floor érdekessége, hogy Stuart Price Liverpooltól Ibizáig klubokban tesztelte a számok dub és instrumentális verzióit, és közben titkos felvételeket készített a közönségről. „Dolgozhatsz akár fél napot is egy számon, de garantálom, hogy amint játszani kezded egy klubban, az első 10 másodperc után tudni fogod, hogy működik-e vagy sem. Néha felbukkan egy-egy klublemez, amely a zsigerekig hatol. Nem tudni miért, de van bennük valami mágikus vonzerő. Ezt próbáltuk mi is megteremteni.”

Bár a zeneiparban nem új keletű a számok ilyetén lecsekkolása, Madonnától, akinek mindig is határozott elképzelése volt művészi szabadságáról, különösnek tűnik. Elképzelhető, hogy a 47 éves énekesnőnek, aki jóval idősebb célcsoportjánál, egyre inkább szüksége van az ilyen jellegű feedbackekre. Főleg azután, hogy utolsó lemeze, annak dacára, hogy 14 országban listavezető volt, mindössze 4 millió példányban kelt el, és ezzel sorlemezeinek legkevésbé kelendő darabjává vált.

Hung Up – az első maxi
Az ABBA-motívumokkal tűzdelt dalhoz készült videót eredetileg David LaChapelle rendezte volna, de a fotóssal „művészi nézeteltérés” miatt nem jött össze a közreműködés. Madonna legfontosabb kérése az volt, hogy a videóban legalább annyira fiatalnak tűnjön, mint a Steven Klein által fotózott lemezborítón. Nem csoda, ha Madonna végül az utóbbi fotós mellett döntött. Az viszont valószínűnek látszik, hogy a filmen nem Madonnát látjuk majd táncolni, mert nemrég leesett a férjétől születésnapjára kapott lóról, és számos sérülést szenvedett, így kénytelen lesz dublőzt alkalmazni.

Szerződni tudni kell

Házipénztár
Anglia második leggazdagabb asszonya, Madonna sosem gondolta volna, hogy megkedveli azt az országot, amely a karrierje kezdetén a legkeményebb kritikákkal illette. Ám Sting egyik estélyén összeismerkedett Guy Ritchie-vel, majd egy évig távkapcsolatot folytatott vele, 2000. december 22-én pedig összeházasodtak a skóciai Skibo kastélyban. 2003-ban a házaspár megvásárolta a Hyde Parktól alig néhány lépésre található, 8 hálószobás, 6,8 millió fontot érő első közös otthonát. Londoni házuk mellett beruháztak egy 485 hektáros wiltshire-i birtokba is. Madonna tulajdonosa még egy New York-i és egy Los Angeles-i ingatlannak is. Amióta hivatalos adófizető állampolgár lett, J. K. Rowling után a második legjobban kereső nő Angliában. Vagyonát 350 millió dollárra becsülik, éves jövedelme 40 és 50 millió dollár között ingadozik, ami a lemezeladásokon és turnékon kívül főleg a könyvkiadásból és a reklámokból jön össze.
Madonna 1982-ben szerződött a Sire Recorshoz. Kezdetben ugyan nem nagyon látott bele a dolog üzleti részébe, de az nyilván szemet szúrt neki, hogy a Like a Virginből 18 millió darabot adtak el, ő viszont mindössze 250 ezer dollárt keresett. Két évvel később áttekintette szerződéseit, és 1989-ben már 100 millió dollár után adózott. 1990-ben a Forbes amerikai üzleti magazin azt írt róla, hogy ő Amerika legkörmönfontabb üzletasszonya. 1992-ben hét évre szóló szerződést kötött a Time-Warnerral, amely 60 millió dollárt, teljes művészi szabadságot, és 5 millió dollár előleget jelentett minden albumára. És akkor még nem beszéltünk a lemezenkénti 20 százalékos royaltyról (az eladott példányok utáni jogdíj).

Nem lesz újra Evita
Madonna többször is kijelentette korai interjúiban: legnagyobb álma, hogy színésznő lehessen. Bár jó pár filmben szerepelt, kétségtelen, hogy értékelhető alakításait azokban a filmekben nyújtotta, melyekben saját magához hasonló karaktereket játszott. Legnagyobb elismerését Eva Peron megformálásáért kapta az Evitában. Szerette volna újra eljátszani Eva Peron szerepét, melyet a közeljövőben visznek színre Londonban, de Andrew Lloyd Webber szerint az énekesnő már túl öreg a szerepre. Madonna kénytelen azzal vigasztalódni, hogy legalább hangjával szerepelhet az Arthur című animációs filmben, mely Luc Besson francia rendező gyerekkönyv-sorozata alapján készül. Az Evita a 141 millió dolláros bevételével a 90-es évek legsikeresebb zenés filmje lett.


Képek és titkok - Madonna videói (Oldaltörés)



Madonna a színpadon.
"Music makes the people come together..."
© madonna.com
– A Pepsivel kötött 1985-ös szerződése értelmében a Like A Prayer című szám és maga Madonna is szerepelt volna az üdítőitalt gyártó cég egyik reklámjában, ám miután a szám videóját bemutatták s azt a Vatikán a keresztény szimbólumok erotikával való ötvözése miatt istenkáromlásnak nyilvánította, az italgyártó kihátrált a szerződésből, és még pereskedni sem akart azért, mert Madonna megtartotta az előzetesen átutalt ötmillió dollárt.

A dolog iróniája, hogy egy évvel később a videó megnyerte az MTV klipdíját. Az eseményen, amelyet abban az évben a Pepsi szponzorált, Madonna mosolyogva köszönte meg a Pepsinek a díjat. Az Express Yourself videóját az akkor még ismeretlen David Fincher (Hetedik, Harcosok klubja, Pánikszoba) rendezte. Az ő nevéhez fűződik a Voguehoz készült klip is, amely az MTV szerint Michael Jackson Thrillerje után minden idők második legjobb videója lett.

– A Lenny Kravitz-cel közösen írt Justify My Love-ot szexuális tartalma miatt nem volt hajlandó sugározni az MTV. Madonna nem vitatta a zenecsatorna döntését. Az anyagot megjelentette VHS-en, melyből félmillió példány fogyott.

Kép az Erotica-időszakból.
Az istentelen
© WAN2
– Az Erotica címadó dalának klipje két verzióban készült: egy vágatlan változat az európai piacra, és egy cenzúrázott Amerikának. De még a cenzúrázott változat is túl durvának bizonyult, így mindössze háromszor sugározták éjfél után, Kurt Loder intő szavaival, melyben felhívja azon nézők figyelmét, akik nem rajonganak a szado-mazo és homoszexuális szexjelenetekért, azok kapcsoljanak el a csatornáról.

– 1995-ben, a Bedtime Story című számhoz készült kétmillió dolláros videó minden idők legnagyobb költségvetésű klipje volt, igaz csak néhány hónapig tartotta a rekordot, hisz Michael Jackson hétmillió dolláros Scream-je „új csúcsot” állított fel.

– A What It Feels Like For A Girl videóját Guy Ritchie rendezte, ám a durva jelenetek miatt sem az MTV, sem a VH1 nem mutatta be.

– Az American Life eredeti videóját, melyben egy George W. Bush hasonmás ölébe hullik egy gránát, maga Madonna vonta vissza és cserélte le egy szolidabb verzióra.

(A II. rész hamarosan!)