Alonso sem előzheti meg

3 perc

2006.03.10. 18:09

Március 9-én, Bahreinban állt munkába először a 2006-os Forma 1-es futamok hivatalos felvezető autója, a vadonatúj, 630 Nm nyomatékkal rendelkező CLK 63 AMG. Az autó sorozatgyártású változata április után lesz kapható.

© daimlerchrysler
A 6,3 literes 354 kW-os/481 lóerős V8-as AMG-motorjával, módosított fékrendszerével, futóművével, hűtésével és kipufogó rendszerével, valamint számos könnyű karosszéria-elemével a gyors kupé kiválóan megfelel különleges rendeltetésének. Első bevetésére a bahreini futamon (március 9-12.) kerül sor. A korábbi évekhez hasonlóan most is egy C 55 AMG T-Modell szolgál orvosi ügyeleti autóként a Forma-1 versenysorozat valamennyi, 18 futamán. A CLK 63 AMG safety car feladata, hogy balesetek után vagy kedvezőtlen időjárási körülmények között egészen addig a mezőny élén haladjon, amíg el nem hárul a veszély. Az autót irányító egykori DTM-pilóta, Bernd Mayländer a verseny rendezőinek külön utasítására hajt ki a pályára. Végig nagy sebességet kell tartania, különben túlmelegednek a versenyautók motorjai, és kihűlnek a gumijaik.

© daimlerchrysler
A Mercedes-AMG motorsportban alkalmazott megoldások egész sorát vonultatta fel annak érdekében, hogy megbízhatóan működjön a világ különböző éghajlatú tájain az új felvezető autó: ilyen egyebek között a nagy teljesítményű vízhűtő, az orrkötény mögé beépített két oldalsó olajhűtő, valamint a nagyobb méretű kiegészítő váltóolaj-hűtő. A hátsó differenciálmű hűtőbordákkal és külön olajhűtővel van ellátva. A motorsportra jellemző felszerelések másutt is megmutatkoznak a felvezető autón: remek irányíthatósággal és útfekvéssel ruházza fel például a 19 hüvelykes kovácsolt AMG könnyűfém felnikre és 235/35 (elöl), illetve 265/30 (hátul) méretű gumikra épülő állítható magasságú sportfutómű.

Az utcai változatnál elöl 70, hátul 60 milliméterrel szélesebb nyomtávval rendelkezik, amely kidomborított sárvédőin is jól látszik. A korábbinál nagyobb teljesítményű sport fékrendszer jól bírja a tartós igénybevételt, és mindenkor határozottan megállítja a száguldó autót. Elöl 390 milliméter átmérőjű vegyes anyagú féktárcsák és hatdugattyús féknyergek, hátul 330 milliméteres acél tárcsák és négydugattyús nyergek teljesítenek szolgálatot. Valamennyi féktárcsa belső hűtésű és lyukazott kivitelű. A különösen nagy igénybevételnek kitett első fékek külön csatornákon keresztül kapják a hűtőlevegőt.

150 kilót lefogyott (Oldaltörés)

© daimlerchrysler
A safety car kiegészítő felszerelései, azaz kommunikációs berendezése, jelzőfényei, differenciálmű- és fékhűtése, valamint nagyobb kerekei és féktárcsái ellenére is jóval könnyebb, mint az utcai változat. A Mercedes-AMG fejlesztői egy a Forma-1-ben és a DTM-ben alkalmazott ultramodern anyag, szénszálas CFK alkalmazásával faragtak le sokat a tömegéből. CFK-ból készült az orr- és a farkötény, a motorháztető, az első sárvédők és az ajtók. Az 1600 kilós AMG felvezető autó így több mint 150 kilóval könnyebb, mint az utcai használatra szánt CLK 63 AMG, amelynek saját tömege 1755 kilogramm.

© daimlerchrysler
A safety car-t a FIA Forma-1 matricái mellett a tetejére épített villogó különbözteti meg leginkább a CLK 63 AMG-től. Amikor a versenypályán tartózkodik, folyamatosan fehér fénnyel villognak első és hátsó lámpái. Személyzete rádió-adóvevő, TV-monitor, valamint befelé és kifelé irányított TV-kamerák segítségével tartja a kapcsolatot a versenybírákkal. A pilóta-fülkében két darab négypontos biztonsági övvel szerelt kagylóülés, fekete/ezüst színű bőrkárpitozás, Forma-1-es küszöbborítások, jó fogású AMG-sportkormány és minőségi szénszálas díszítőelemek teremtenek sportos környezetet, hangsúlyozva a felvezető autó különleges jellegét. A Mercedes-AMG tíz éve szállít felvezető autókat a Forma-1-nek. Már 1984-ben is „rajthoz” állított egy V8-as motorral hajtott E-osztályos kupét orvosi ügyeleti autóként.