Nevében a lényeg

7 perc

2006.04.27. 09:34

A Kia sportterepjáróban minden tekintetben kellemesen csalódtam. Nem ilyennek képzeltem, nem ilyen jónak. Olyan vezetési élményt nyújt, amely a kocsi apró, de számos hiányosságait elfeledteti. Keveset vártam, és sokat kaptam.

© Kia
Két hátsó kipufogó, bőrülések, elektromos tolótető, ülésfűtés, 140 lóerő, mp3-lejátszó ezzel a néhány jellemzővel lehet leírni a Kia Sportage-t. Méretei ellenére jól belátható, szép autó – távolról és közelről össze lehet téveszteni Tucson féltestvérével, de ami megdöbbentőbb, hogy az egyik legnagyobb svéddel (XC90) is szoros rokonságban áll, legalábbis az apaság kérdése felmerül.

Tetszett
Páratlan vezetési élmény
Dinamikus motor
Izgalmas külső dizájn
Jó üléspozíció
Kiváló tereptulajdonságok
Méretes csomagtér
Megjelenésén sokat segítenek az első levegő beömlők, a kötények formája. Tetszettek a mindenhonnan előtüremkedő oldalsó műanyag borító elemek. Egyéniséget kölcsönöznek, megnövelik az autót, kiszélesítik. Szép formájúak és sok fényt adnak az első, és a hátsó lámpák. Jól mutatnak a fekete autón a 16 hüvelykes könnyűfém kerekek, amelyeken Yokohama 215/65 R16-os téligumik feszültek a teszt idején. A hátsó utasok diszkréciójáról sötétített ablakok gondoskodnak. A csomagtérajtó valójában egy hatalmas üvegablak, ami tovább könnyíti a kocsit.

© hvg.hu
Az autó belsejétől nem vártam túl sokat, ezt a keveset viszont meg is kaptam. A műszerfal minden eleme természetesen rossz minőségű műanyag, a kormány nem elég vaskos, ám túl sok kapcsolóval, műszerrel nem kell bajlódni, ami van, az kézre esik és könnyen tanulható. Ennél bonyolultabb a beépített LG mp3-as fájlok lejátszására is alkalmas hifi. A klíma digitális, egyzónás, egyszerűen kezelhető. A műszerfal „dísze” az ezüstszínű blokkban helyet kapó csicsás, de bonyolult, már említett zenelejátszó. Hiányzik a középső karfa. Az ülések kényelmesek, viszont nincs oldaltartásuk. Visszapillantók lehettek volna nagyobbak is, a körbelátás nem a legtökéletesebb. Deréktámasznak is örültem volna. A kormányról csak az tempomat kapcsolható, a rádió nem. A kormány kissé suta, nem a precizitásáról híres. Kanyarokban érezni egy kis alulkormányzottságot, kamionok mellett az autópályán meg a szél miatt kell erősen fogni.

[[ Oldaltörés: A lényeg a motor (Oldaltörés) ]]



© hvg.hu
De beszéljünk a lényegről: ez valóban egy sportos terepjáró, méreteit és motorját meghazudtolva hiúzként veti be magát a városi dzsungelben. A Sportage terepen is megállja a helyét, kiváló pecázó autó, de ha munkáról van szó, arra is tökéletesen megfelel. Mindent tud, amit a japán társai, van, amit jobban. Sportosan lehet vezetni, motorjának dinamizmusa bámulatra méltó, padlógázas gyorsításkor kipörgeti a kerekeket, úgy húz, mint egy háromezres benzinmotor. A moci nem túl hangos, de ha rálépünk a gázpedálra, akkor bebizonyítja, hogy nem csupán dísznek szánták a két hátsó kipufogót a koreaiak. A 140 lovas gép nagyon jól húz, lehet pörgetni, terepralizni. A motor alsó védőborítást kapott.

© hvg.hu
Csendes, rugalmas, egy szóval élvezetes vele autózni. 2500-as fordulatszám fölött érzi elemében magát, ilyenkor a 100-150-es sebességtartomány kényelmesen elérhető és fenntartható. 140-nél is ugyanolyan halk, vagy hangos – ahogy tetszik -, mind 80-nál. Kiváló utazóautó. A váltó kitűnő, jól kapcsolható pontos és megbízható. A motortérben hatalmas hely van, a másik motorváltozat, a V6-os benzines megköveteli.

Visszafogottan ugyan de a városban is lehet ralizni az autóval, egy barátomat, aki egy izmos Renault 19-est hajt, akaratlanul is megszorongattam egy esős délutánon, azt hitte üldözőbe vette egy fekete autó. Én csak üdvözölni akartam, szép kis hot pursuit volt.

Nem tetszett
Az elektromos ablakemelő automatikus funkciója csak lefelé működik
Kormány nem multifunkciós
Fejtámlák dőlésszöge nem állítható
Könyöktámasz nem emelhető
A piperetükör nem megvilágított
Ülések oldaltámasza nulla
Összkerékhajtása automatikus, ha megcsúszást érzékel, beavatkozik és bekapcsol a négykerekes rendszer. Ha az útviszonyok, vagy a terep megköveteli, természetesen zárható a rendszer, sőt nagyon nagy sárban az ESP-t is kikapcsolhatjuk, hogy kimásszunk a bajból. Úthibákból semmit sem érez, nem okoznak gondot sem a kátyúk, sem a mezei, erdőszéli utak. A fogyasztással az elején nem vagyok kibékülve, elég magasat mértem folyamatosan. Végül, egy kis odafigyeléssel sikerült leküzdeni 8,1 literre. A fedélzeti számítógép a tesztút során ezek szerint végig túlzott, ugyanis 8,4-et mutatott.


[[ Oldaltörés: Nem kér kompromisszumot (Oldaltörés) ]]



© hvg.hu
A belső tükör fényre sötétedik, jobb felső sarkában iránytű mutatja, merre járunk éppen. Az autóra az importőr utólagos parkolóradart szerelt fel, ez kevésbé praktikus, mint a gyári változat, viszont az autó mögötti teret jól pásztázza, a tesztelés során hasznosnak bizonyult a szerkezet, ne felejtsük el, jó nagy autóról van szó. Méreteiből kiindulva, jó nagy belteret vár az ember, és láss csodát valóban nagy a helykínálat, mind elöl, mind pedig hátul. A hátsó ülések nem tologathatóak, de minek, hisz a csomagtér is méretes, nem kell kompromisszumot kötni, hogy most egy utast vagy a csomagok egy részét hagyjuk otthon. A hátsó ülések támlájának a dőlésszöge állítható. Hátul középső kartámasz szolgálja a kényelmet, két pohártartót rejt magában. Italtartóból elöl kettő van, de mind a négy ajtó bőségesen megpakolható. A középső kartámasz helyén is van egy praktikus rekesz, a kesztyűtartó pont elég. A kesztyűtartó mellett találunk még egy kis fogantyút, amire maximum 3 kilós zacsit tudunk felakasztani. A kínai digitális óra elmaradhatatlan tartozék. A tetőablak bukó-nyíló, könnyen kezelhető. A biztonsági övek bekapcsolására nem figyelmeztet hatékonyan a gép, csupán a kulcs behelyezésével gyullad ki egy apró ikon a műszerfalon, de aztán rögtön, következmények nélkül el is tűnik onnan, tehát nincs se fény- se hangjelzés.

Cégautónak is kiváló, ha én olyan üzletember lennék, akinek szabadidő-autó kell, nem haboznék, a Sportage mellett döntenék. Ha kell irodává változtatható az autó, hisz az első ülés síkban előredönthető, a laptop kényelmesen és biztonságosan ráhelyezhető, és máris zúghat a wifi, kattoghat a billentyűzet, röpködhetnek a faxok és az emailek. 

B. Cs.


Kia Sportage 2.0 CRDI EX 4x4
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3) 1991
Környezetvédelmi besorolás EURO 4
Max. teljesítmény lóerő140 lóerő 4000-es fordulaton
Max. nyomaték: Nm 305 Nm 1800-2500-as fordulaton 
MÉRETEK
Tengelytáv (mm) 2630
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4350/1800/1695
Csomagtér667-1886 liter
Terepszög elöl/hátul (fok)28,8/28,9
Hasmagasság (mm)195
Saját tömeg (kg) 1548
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 177
Gyorsulás 0-100 km/h (mp)13,1
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi 8,91
Országúti 6,2
Vegyes7,1
Tesztfogyasztás8,1
CO2 kibocsátás (g/Km) 187
ÁRA A tesztautó ára 7,659  millió Ft, a benzines változat alapára 5,659 millió Ft