Öt kínos helyzet, amellyel a munkahelyeden szembesülhetsz

4 perc

2006.09.01. 14:10

Egy fontos üzleti ebéden megcsörren a mobilod? Szorít az idő, de az egyik kollégád éppen akkor rohan le a legfrissebb vállalati pletykákkal? Számtalan kínos helyzet adódhat, amelyből gyorsan és frappánsan kell kivágnod magad, hogy bizonyítsd rátermettségedet és elhivatottságodat. Íme néhány ötlet, hogyan kerekedj felül munkahelyi problémáidon!

A munkára érdemes hivatkozni
© sxc.hu
Az üzleti etikett az elmúlt években sokat változott. Néhány éve még az volt a legsarkalatosabb kérdés, hogy a résztvevők mit rendeljenek egy munkaebéden, vagy az alkalmazottak mivel lepjék meg főnöküket a születésnapján. Napjainkban - ezeken túlmenően - számos kínos helyzet adódik, amelyekből látszólag nem is olyan egyszerű kivágni magunkat. Ráadásul a vállalatok árgus szemekkel figyelik, hogyan kezelik alkalmazottaik a nap mint nap fölmerülő munkahelyi kellemetlenségeket.  Egy nemrégiben készített felmérésből kiderül, hogy a hirdetők és a piacvezető cégek negyven százaléka szerint a mai munkavállalók kevésbé udvariasak és előzékenyek, mint a tíz évvel ezelőttiek.

Bár az udvariasság önmagában kevés ahhoz, hogy magasabb pozícióba kerülj, mégsem szabad alábecsülni a jó modor szerepét. A megfelelő társasági viselkedés új távlatokat, szerencsés esetben új ajtókat nyithat meg előtted, míg a bárdolatlan modor - ha nem is örökre, de - jó időre bezárhatja ezeket. Íme öt fortély, amelyeket a munkahelyeden adódó kínos helyzetekben hasznosíthatsz!

1. Időpontot egyeztettél főnököddel, hogy végleg jóváhagyjon egy projektet. A teljesítés azonban veszélybe kerül, mert a találkozó elmarad. Mi a tennivaló ilyenkor?

Ne hagyd, hogy elhatalmasodjon rajtad a rettegés, hogy valami vagy valaki az utolsó pillanatban megakadályozza, hogy határidős munkádat elvégezd. Kérdezd meg a főnök asszisztensét, hogyan tudnád munkaadódat mihamarabb elérni. Derítsd ki, hogy távollétében válaszolt-e az e-mailjeire vagy lehallgatta-e az üzeneteit. Kérdezd meg az asszisztensétől, hogy föl tudja-e venni vele a kapcsolatot, vagy időpontot kell egyeztetnetek. A munkádban fölmerülő döntésekhez főnököd jóváhagyására is szükséged van? Amikor - szóban, írásban vagy elektronikus úton - kapcsolatba lépsz vele, mindenképpen hozd a tudomására, hogy véleménye sürgős!

2. Az iroda pletykafészke éppen a te asztalod mellett áll, te pedig tudod: legalább húsz percig nem szabadulhatsz. Hogyan hozd udvariasan a tudomására, hogy nincs időd csevegni?

Legjobb, ha azonnal „akcióba lépsz”. Határidős munkád van? Mondd meg a kollégádnak, hogy amint végeztél, megkeresed és folytatjátok a beszélgetést. Ezzel a trükkel rövidre zárhatod az irodai csevegést. A másik lehetőség, hogy érzékletesen ecseteled: szorít az idő és még sok az elintéznivalód, azután fölemeled a telefonkagylót, a számítógéped felé fordulsz és folytatod a munkádat vagy elhagyod az irodát, ha éppen kifelé igyekeztél. Ne légy durva, de határozottan hozd a tudomására, hogy elfoglalt vagy. Minden bizonnyal megértő lesz, és keres egy másik kollégát, akivel eldiskurálhat.

Kényes helyzetek: prezentáció, üzleti ebéd, fizetésemelés (Oldaltörés)

Ha csörög a mobilod, vonulj félre!
© Marton Szilvia
3. A heti értekezleten éppen prezentációt tartasz, amikor egy kotnyeles kolléga immáron sokadik alkalommal szakítja félbe mondandódat. Hogyan tudnád a szót a helyes mederbe terelni?

Ez a mindennapos, ám a prezentációd szempontjából hátrányos helyzet a munkahelyi etikett áthágásának gyakori és tökéletes példája. Rögtön három fronton kell helytállnod: egyrészt le kell csendesítened a közbeszóló kollégát, újra meg kell teremtened a zavartalan légkört, amelyben folytathatod megkezdett gondolatmenetedet, miközben törekedned kell arra, hogy az ideges résztvevőket meggyőzd arról, hogy nem időpocsékolás egy közbeszólásokkal tarkított előadást hallgatni. A legfrappánsabb megoldás, ha azonnal közlöd a közbeszólóval, hogy örülsz a fölvetésének, és a prezentáció végén lehetőséget is adsz neki arra, hogy véleményét elmondja, esetleg több résztvevős vitát generáljon.

4. Üzleti ebédre készülsz egy fontos ügyféllel, ám mobiltelefonod bármelyik percben megcsörrenhet, mert éppen egy fontos projekten dolgozol. Hogyan viselkedj, ha a hívás mégis befut?

Állítsd rezgő üzemmódra a telefonodat és még az étkezés előtt tudasd üzletfeleddel: előfordulhat, hogy kollégáid sürgős esetben keresni fognak. Ha valóban megcsörren a mobilod, udvariasan szakítsd félbe a beszélgetést, kérj elnézést, és az asztal vonzáskörzetén kívül, az előtérben vagy az étterem előtt bonyolítsd le a hívást. A legtöbb ember megértő ilyen esetben, ám ahhoz, hogy rövid kitérődnek semmiféle negatív felhangja ne legyen, szentelj osztatlan figyelmet üzletfelednek, légy udvarias, barátságos és közvetlen. Hogyha ok nélkül, és sokáig váratod vagy nem adsz ésszerű magyarázatot távollétedre, könnyen befuccsolhat a már biztosnak vélt üzlet.

5. Évek óta nem kapsz fizetésemelést, és a közeljövőben sincs kilátás semmiféle prémiumra, holott teljesítményeddel főnököd is elégedett. Hogyan hozd szóba, hogy munkádért több pénzt szeretnél?

Beszélj feletteseddel, aki folyamatosan nyomon követi a cégnél végzett tevékenységedet. Kérdezd meg, hogy ebben az évben számíthatsz-e fizetésemelésre vagy prémiumra. Ha igyekszik kerülni a témát, ne erőltesd, inkább derítsd ki, hogy mikor lenne aktuális egy újabb beszélgetés. Jó esetben a vezetőség támogatja elképzelésedet. A bértárgyalásra alaposan készülj föl, gondolatban összegezd, milyen sikereket értél el a cégnél azóta, hogy ott dolgozol, és fogalmazd meg, milyen elvárásaid vannak jövőbeni munkakörödet és saját céljaidat illetően. A vállalatvezetők ugyanis elvárják, hogy a fizetésemelés után is teljes odaadással és lelkesedéssel végezd munkádat.