A tizennégy karátos mobil

3 perc

2006.05.23. 22:00

A mobiltelefonoknak is van Rolls-Royce-kategóriájuk, amelynek darabjaiért a pénzes vevők milliókat is hajlandók leszurkolni. A piaci elemzők már azt találgatják, hogy a felvágáson - és persze a távcsevegésen - túl esetleg kincsképzésre is alkalmasak-e a luxusmobilok.

Ha készülhet aranyból óra, töltőtoll vagy díszkés, miért ne lehetne nemesfémekkel és drágakövekkel felcsicsázni a maroktelefonokat? Valahogy így spekulálhattak a mobiltávbeszélő-ipar nagy szállítói, amikor egymás után jelentek meg az exkluzivitásra vágyó nagypénzűeknek szánt szuperkivitelű távbeszélőműtárgyaikkal.

A sort még 2002-ben a Nokia érdekeltségébe tartozó brit Vertu cég nyitotta meg, amely a 3-50 ezer fontos ársávban kínálja mobilműkincseit. Egyik legújabb kollekciója a Forma-1-rajongókat veszi célba. A hangzatos Racetrack Legends, azaz legendás versenypályák nevet viselő készülék hátulján egy fémbetéten a monzai, illetve a silverstoni pálya gravírozott rajza látható. A sorszámozott, versenypályánként állítólag ezer példányban készülő elittelefon hatezer dolláros ártól startol.

Frank Nuova, a Nokia fődizájnere, egyben a Vertu szülőatyja kifejtette: elitmárkájuk nem a legújabb multimédiás technikai bravúrokkal, hanem inkább különleges kidolgozásával és extraszolgáltatásával akarja elkápráztatni a gazdagságukkal hencegni akaró kuncsaftokat. A készülék "concierge service" feliratú gombját megnyomva néhány világvárosban - a Vertu "call-centerén" át - színházjegyet lehet rendelni, éttermi asztalt vagy szállodaszobát foglalni.

A csicsás készülékeket vagy háromszáz alkatrészből, kézzel rakják össze az angliai Hampshire-ben működő 250 fős Vertu-manukfaktúra mobilmesterei. A cég reklámkatalógusa szerint a kijelző üvege karcmentes zafírkristály, amely akkor sem sérül meg, ha egy kulcsot végighúznak rajta. A nyomógombok alá rubinköves csapágyakat helyeznek, amelyek több milliószoros gond nélküli nyomogatást garantálnak. E jószágok strapabírását a pesti értékesítés tavaly őszi megindításakor azzal is demonstrálták, hogy egy autó - persze az sem akármilyen: egy jó házból való Porsche - hajtott át egy Vertun, s a telefon utána is működőképes maradt.

Bár nem egy korábbi elemzés kétségbe vonta, hogy lesz megfelelő kereslet e flancos mobilok iránt, úgy tűnik, a gyártók számítása bevált: hírességek egész sora - köztük például Madonna, David Beckham, Brad Pitt vagy a szaúdi királyi família tagjai - szerelkezett fel Vertuval. Ám a cég koránt sincs egyedül a piacon. Az amerikai Motorola szupervékony V3 típusa gyémántokkal és fehérarany pánttal ékesítve 2600 dollárba kerül. A másik nagy mobilgyártó, a svéd Ericsson is próbálkozik aranyos típusokkal. A svájci GoldVish idén megjelent, Illusion nevű kollekciójának készülékei tömör aranyból készülnek; a legolcsóbb típus ára is több mint 25 ezer dollár. A szerényebb német Siemens a divatrajongó nőkben látja a piacbővítő célcsoportot, őket a ruhakiegészítő bizsutelefonokkal kábítják: az Escada-sorozat 900 dollár körüli áron kínált darabjait Swarovski-kristályok és igazgyöngy csingilingik díszítik. Az amerikai Sprint PCS pedig nyakláncszerűen viselhető divattelefont kínál.

Tavaly ősszel még a tömeggyártó Samsung is belépett a luxuspiacra. A dél-koreai mobilóriás, új utat választva, a különleges formatervezésű audiorendszereiről ismert dán Bang and Olufsen céggel fogott össze. Kinyitható Serene nevű luxusmobiljuk alsó egysége a színes kijelzőt és a mikrofont foglalja magában, a felsőn pedig a szokatlan - kör alakú - billentyűzetet és a hangszórót alakították ki. Bár a készülékkel fényképezni és mms-ezni is lehet, menürendszere nem valami bonyolult. "Az volt a cél, hogy a Serene ékszernek nézzen ki" - mondta a bemutatón Torben Ballegaard Sorensen, a Bang and Olufsen vezérigazgatója. A március óta - 1100 eurónyi áron - Magyarországon is kapható ékszertávbeszélőhöz a Louis Vuitton divatcég szállítja a nyakba való bőrtáskát, amelynek nagyobbik rekeszébe magát a telefont, a kisebbikbe a bluetoothos fejhallgatót lehet belecsúsztatni.

A telefongyártók mellett az ékszerészek is igyekeznek kivenni a részüket a mobiltechnológia és a drágakövek mixében rejlő üzletből. Arra építenek, hogy a leggazdagabbaknak nem mindig elég a "limitált széria", némelyek kimondottan egyedi darabokra vágynak. A londoni De Grisogno ékszerészet drágaköves telefonjai például 18-23 ezer fontba kerülnek, attól függően - mondta el a BBC-nek Carolyn Benson marketingfőnök -, hogy hány gyémántot akar a kedves vevő. A világ állítólag legdrágább mobilját az egyik legfelkapottabb mobilékszerész, az osztrák Peter Aloisson szállította le egy német gyáriparos megrendelésére. A mintegy 700 ezer eurós színarany telefont 2950 darab kék gyémánt díszíti. Aloisson az amerikai CNN hírtévének nyilatkozva elmondta, hogy évente átlagosan három luxusmobilt rak össze, darabonként általában 25-30 ezer eurós értékben. De nála is van kedvezmény: ha valaki megunja a régit, a készülékén lévő ékköveket a mester újrahasznosítja, így a kuncsaftnak csak a munkadíjat kell megfizetnie.

A szakértők véleménye egyelőre megoszlik abban, hogy a vevők befektetési céllal is vásárolnak-e, s e telefonok ötven év múlva esetleg műtárgyakként bukkannak-e majd fel a kereskedésekben. A Vertu szerint számos, főként távol-keleti műgyűjtő vásárol luxustelefont. Kínában már az ezredforduló táján tört ki a luxustelefonláz: a helyi TCL Mobile cég már az első évben több mint 12 millió ékszermobilt adott el - igaz, jó részüket hamis kövekkel.

HEIMER GYÖRGY