A piac Magyarországon is kikényszeríti az olcsóbb casco-t

2 perc

2007.09.11. 08:31

A piaci adatok alapján valószínűsíthető, hogy a gépjármű kötelező felelősségbiztosítás után a casco biztosítás díja is csökkenni fog, a biztosítók pedig új módozatokkal új ügyfeleket szereznek maguknak – állítja a Biztosítás.hu Biztosítási Alkusz Kft. az MTI-hez eljuttatott elemzésében.

Biztosítási tárgyak. Jól keresnek rajtuk
© carwreck.com
Az internetes bróker cég – a Magyar Biztosítók Szövetségének adataira hivatkozva – azt állítja, hogy a múlt évben 102 milliárd forint díjbevételük keletkezett a casco biztosításokból a társaságoknak, amelyből 55 százalékos kárhányad mellett közel 40 milliárd profitra tettek szert. (Maguk a biztosítók mindig hangsúlyozzák, hogy a 130 milliárdos kötelező biztosítási díjbevételhez kapcsolódó 97 milliárd forintos kárkifizetés éppen hogy csak nem veszteséges a számukra, ezért az autósoktól csak a casco révén jutnak nyereséghez.)

Az említett profitból arra következtet az elemzés, hogy már rövid távon is a casco díjak csökkenésére lehet számítani, és a kötelező biztosításnál lejátszódott folyamat fog megismétlődni. Példaként szerepel az anyagban, hogy már ma is egy a kettőhöz arányú eltérések tapasztalhatók a társaságok díjai között. Így például egy Opel Astrára teljeskörű casco évi 130 és 240 ezer forint között köthető.

A következtetés: megindul az átvándorlás az olcsóbb társaságokhoz. Ehhez elég érv, hogy itt jóval többet lehet megtakarítani, mint a kötelező biztosításnál, és ott már több százezren váltanak biztosítót évente.

A cascónál viszont nem a naptári év végén, hanem a megkötés időpontjában van az év-forduló, tehát ezt megelőzően 30 nappal lehet felmondani a szerződést. Így ezen a területen elmarad a kötelezőnél évente ismétlődő kampány.

Az elemzés valószínűsíti, hogy a casco biztosítások jelenlegi 850 ezres száma emelkedni fog. Ezt a hagyományos casco termékek várható árcsökkenése mellett, az egyre népszerűbb rész-casco biztosítások megjelenésével magyarázza. Ennek két alapvető típusa létezik, az egyik csak lopás, a másik a lopás és a totálkár kockázatát vállalja át, a teljes körű cascóhoz mérten 30-70 százalékkal olcsóbban. Ez a díj lesz az a vonzerő, amely új vevőket hoz erre a piacra (hasonlóan Nyugat-Európához, ahol szinte valamennyi autóhoz társul valamilyen casco biztosítás).

Az elemzés végül megjegyzi, hogy a márkakereskedésekben nem mindig a legolcsóbb cascót kínálják az autóvásárlóknak. Ha az ügyfél szóvá teszi ezt, azt a választ kapja, hogy a finanszírozó írta elő az adott biztosítás megvásárlását (pedig csak a kereskedő kap ez után magasabb jutalékot). Miután Magyarországon szabad biztosítóválasztás van, a finanszírozó csak a teljes körű casco biztosítást írhatja elő feltételként.