A villanyautók állami támogatásánál lenne hatásosabb klímavédelmi intézkedés is

Fokasz Oresztész, Kovács Gábor, Németh András

8 perc

2020.02.28. 10:00

Miközben egyelőre még nem lehet biztosan kijelenteni, hogy az elektromos autó lesz a megoldás a környezetvédelmi kihívásokra, a kormány az e-autók dotációját növelné klímavédelmi programjában. Pedig volna lehetőség arra is, hogy minden állami költség nélkül is érezhetően csökkentsék a közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátást.

Bár árbócos hajóra egyelőre nem szállt, Orbán Viktor igyekszik kifogni a szelet a zöldmozgalom vitorlájából. A Greta Thunberg és társai kárára elsütött poénokat felváltotta a klímavédelmi akciótervként hirdetett (pót)cselekvéssorozat. Míg az illegális szemétlerakók megszüntetésének nincs sok köze a globális felmelegedéshez (bár kétségtelenül sokat nyerne az ország a bejelentett intézkedéssel), a személyautók esetében szükség volna az átfogó reformra.

Magyarország éves szén-dioxid-kibocsátásának több mint negyedéért felel a közlekedés és a szállítás. A különféle járművek csaknem 13 millió tonnányit okádtak a levegőbe az üvegházgázból 2017-ben – nem mellesleg négyévi töretlen növekedés után. Ezzel az autók, buszok, teherautók ezüstérmesek lettek a legszennyezőbb ágazatok versenyében, csak hajszállal maradva le az energiaipartól.

A sietség tehát indokolt, ám úgy tűnik, néhol kapkodásba csap át. Rendszerszintű átgondoltság helyett egyelőre a faéknél is egyszerűbb logikával közelítenek a problémához a stratégák: a mostani autók rengeteg csúnya, büdös gázt eregetnek a légkörbe, cseréljük hát le őket olyanokra, amelyek nem eregetnek (legalábbis az előrehaladás során). A vonakodó fogyasztónak legfeljebb adunk némi ösztönzést, a többit oldja meg a piac!