Bambusz grillsütővel, fűből préselt golyóstollal zöldül a céges ajándékok piaca
Ha elszórják a szóróajándékot, akkor valami nincs rendben. Erre persze többen rájöttek már, de a müncheni Chalwa Heigl startupot is alapított, hogy a szemétgyanús apróságok helyett olyan termékeket osztogathassanak a pr-osok, amelyek megfelelnek a ma szinte kötelező fenntarthatóságnak.
Az 53 éves nőnek nem ez az első vállalatalapítása. 23 évesen gründolta első pr-ügynökségét, és azóta sokszor kezdte újra. A kétéves Clouberry üzleti mottója angol, e szerint „zeitgeisty” vállalati ajándékokat kínálnak (igen, a korszellem német megfelelője, sőt az abból alkotott melléknév régóta benne van az angolszótárban). A Clouberry nem szerénykedik: célként tünteti fel a reklámtárgyak piacának forradalmi átalakítását.
Hatalmas üzlet lenne, ha elfelejtenénk a „szemét" szót
Könnyű leírni, nehéz megcsinálni: úgy tarthatjuk fenn a fejlődést és állíthatjuk helyre bolygónk egészségét, ha szakítunk a lineáris gazdálkodással, és áttérünk a körforgásosra. Azaz ha úgy tekintünk a hulladékra, mint a termelés újabb ciklusának beindításához szükséges alapanyagra.
A startupoknál szinte kötelező alapítási legenda ez esetben nem túl regényes: Heigl azt idézi fel, mennyire mérges lett, amikor – épp egy fenntarthatósággal kapcsolatos rendezvény végeztével – azt tapasztalta, hogy a megajándékozott résztvevők nyomban a távozás után kinyitották a reklámszatyrokat, pár holmit kivettek az apróságok közül, a többivel meg hamar tele lettek a környék kukái. A Clouberry ezzel szemben a fenntarthatóságnak megfelelő, a cégekre szabott ajándékokat kínál, egyelőre szűk választékban, nagyjából 170 dolgot. Nem esnek túlzásba, nem kell mindennek bio vagy öko címkét viselnie, elég, ha a termék igényesen van kidolgozva, és környezetbarát. Remekül megfelel ezeknek a szempontoknak például az egyszer használatos dán grillsütő, a CasusGrill, amely kartonból, lávakőből és bambuszból készül. Az angol Ocean Bottle azzal az ígérettel vált érdemessé a választásra, hogy
a cég minden egyes műanyag ivókulacs vásárlása után 11 kiló műanyaghulladéktól menti meg a tengert.
Szerepel a listán fűből préselt golyóstoll, kávémaradékból gyártott úti pohár vagy olyan ceruza, amelynek csonkjából – némi kertészkedéssel – virág kel ki. Ezek és a további termékek máshol is kaphatók, de a Clouberry fontosnak tartja a támogatásra érdemes kisvállalkozások bevonását.
Megvan ehhez az ideológia is: Heigl szerint egy fenntarthatóan működő startup imázsa az ajándékozó cégre is átsugárzik, míg a tömeggyártású golyóstollak, esernyők, öngyújtók – vagy például a német kínálatban szokásos colstokok és szélforgók – nem éppen lelkesítőek. Apropó öngyújtó: Heigl hosszas győzködéssel beszélt rá egy nagy biztosítótársaságot, hogy ha támogatja a biztosítottak egészséges életmódját, akkor ne osztogasson dohányzási kelléket. További szempont lehet, hogy az ajándék mögött legyen valamilyen közösségi érték. Ilyenek például azok a torták, amelyeket müncheni nyugdíjasok sütnek egyfajta nagymamaszakkörben. Maga Heigl szeret olyan üdvözlőkártyákat küldeni partnereinek, amelyek felirata – „Virágzó együttműködést!” – szinte valóra válik, ha a kartont és a benne lévő virágmagokat elültetik.
Kitalálták, mi legyen a kidobott gumiabroncsokkal: betonba velük
A hulladéklerakóknál hasznosabb helyekre is kerülhetnének a kiselejtezett gumiabroncsok: amerikai szakemberek nemrég megmutatták, hogyan válhatnak betonerősítő adalékanyagokká.
Mivel a startup éppen a koronavírus-járvány idején startolt, be kellett vezetniük a digitális ajándékutalványokat is. Nyilván kisebb eséllyel kerül szemétbe az, amit a kuncsaft saját maga választott és rendelt, de nem utolsó az adatvédelmi szempont sem: az ajándékozó nem kap címeket, hanem csak a szállító jut hozzá az adatokhoz. A Clouberry jövőjét Heigl úgy képzeli el, hogy a céges ajándéktárgyak internetes piacterévé válik. A piacon nyilván akad hely. A német szakmai szövetség legutóbbi adatai szerint a vállalatok évi 3,6 milliárd eurót költenek korunk üveggyöngyeire; a tévéhirdetések után ez a reklámpiac második legnagyobb tétele.