A több ezer lóerős e-autókat építő „horvát Elon Musk”, aki megmentené a Bugattit
Az elektromos szupersportkocsikban utazó Mate Rimac kezébe kerül a legendás Bugatti, mert a luxusmárkát eddig birtokló Volkswagen szabadulni akart a vaskos veszteséget termelő érdekeltségétől.
Hozzá illő kihívást talált magának a 33 éves horvát Mate Rimac: beszállt többségi tulajdonosként a Bugattik gyártásába. A konstrukció komplikált: a legendás márka eddig a Volkswagen csoporthoz tartozó Porsche tulajdonában volt, a jövőben viszont Bugatti Rimac név alatt 55 százalékban a vezérigazgatói posztot is átvevő horvát konstruktőré lesz, a németek mindössze 45 százalékot őriznek meg. Ugyanakkor Rimac saját vállalkozásában 24 százalékos részesedést vásárolt a Porsche.
S hogy miért embert próbáló feladat a Bugatti átvétele? Elsősorban azért, mert az 1909-ben – a most Franciaországhoz, akkor pedig még Németországhoz tartozó elzászi Molsheimben – alapított cég márkanevét 1998-ban felvásárló Volkswagen-csoport évről évre csak veszített a gyártáson. Hiába kerülnek ugyanis a Bugattik csillagászati összegekbe – a Veyronokat 1,7 millió euróért, a Chironokat 2,6 millióért, a csak egyetlen példányban megépített La Voiture Noire-t pedig 11 millióért adják –, a kutatásra és fejlesztésre annyi pénzt költött a Volkswagen, hogy a kis szériában készült modellek eladásából csak a költségek egy része térült meg. Az amerikai Bernstein Research piackutató cég például 2013-ban úgy becsülte, hogy
minden egyes Veyronon átlagosan közel hatmillió euró a veszteség
– a Bugatti ezt légből kapott számnak minősítette.