Tompa Andrea: Örökre. Vagy sem

Tovább folytatódik Oroszországban a hatalommal szemben kritikus művészek, értelmiségiek vegzálása. Tompa Andrea író véleménycikke a helyzetről.

  • Tompa Andrea Tompa Andrea
Tompa Andrea: Örökre. Vagy sem

Moszkvában hirtelen, június végén kivégeztek három színházat, vagyis leszámoltak a korábbi vezetőkkel. A legnagyobb visszhangot a tíz éves Gogol Centr művészeti vezetőjének kirúgása keltette. Ez Moszkva egyik, ha nem ’a’ legjelentősebb színháza, amelyet a sokat vegzált Kirill Szerebrennyikov vezetett, amíg el nem távozott az országból; Szerebrennyikov szerződése éppen idén február 25-én járt le, nem hosszabbították meg. Utóda, a színész-producer Alekszej Arganovics vette át a színház vezetését.

A Gogol Centr utolsó eljátszott előadásának beszédes címe volt: Nem fogok részt venni a háborúban, Jurij Levitanszkij versei alapján született; utolsó bemutatója pedig szintén sokatmondó címet viselt: Vigyázzatok az arcotokra, Voznyeszenszkij verseiből.

Az igazgatócsere minden konzultáció, egyeztetés, figyelmeztetés nélkül zajlott le; Moszkvában nincs szükség pályázatra egy ilyen cseréhez. Az igazgató az utolsó előadás után bejelentette a tíz éves Gogol Centr végét, majd megragadta a mikrofont és azzal együtt távozott: nincs több mondandó, vége, örökre.

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.