Olvasás után is továbbgondolkodtatnak az Örkény-egyperceseket illusztráló Réber-rajzok
A magyar illusztrált szépirodalom egyik legszerencsésebb együttműködése volt Örkény István és Réber László páratlan párosa.
- EGYPERCES NOVELLÁK - NAGY TALÁLKOZÁS
„Előbb a cím, aztán a szöveg: ez az egyetlen helyes használati mód” – igazította el egyperceseinek reménybeli olvasóit Örkény István. No meg, tehetjük hozzá: előtte, közben és utána Réber László rajzai, amelyek a két alkotó 1968-as nagy találkozása óta a szövegekkel egymást nemcsak kiegészítik, hanem fel is erősítik. A fél évszázadnyi idő messzemenően visszaigazolta Révész Emese művészettörténész azon megállapítását, hogy a magyar illusztrált szépirodalom egyik legszerencsésebb együttműködése volt az övék. Az első kiadás címoldali rajza – a fekete borító közepén fehér négyzetben egy összevont szemöldökű (a kopasz Örkényre hajazó) fizimiskához vezető egyvonalas labirintus – az író rövid, olykor néhány soros groteszkjeinek védjegye. A Helikon Kiadó gondozta életműsorozatban a minap – a szerzőpároshoz méltó eleganciával és tipográfiával – megjelent egypercesek címoldalára is ez az ikonikus grafika került.